Gå till innehåll

Bygga revpelare


Mejsel

Rekommenderade inlägg

Har under ett år nu byggt och provat lite blandningar på "LS" och kommit fram till att vit cement blandat med riven frigolit, korallsand och lite grovsalt blir kanon som LS-bas.

Har inte påverkat akvariet negativt när jag lagt bitar som en halv fotboll i sumpen.

Nu till frågan:

Vågar man använda vanligt fogskum för att bygga upp en bas som man sen klär med 1-3 cm blandning enligt ovan?

Jocke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Meningen är att använda lite mer tyngd än flytkrft så dom står själva med bara en klick silikon i bottne. Eller rejält med silikon är väl bättre.

Annars får man väl köpa död levande sten och göra som han den där Ching med jättetanken. Om den är död?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 11 månader senare...
  • 1 månad senare...

Angående revpelare, då jag inte har möjlighet att bygga själv, bor i lägenhet fru och 2 barn inte så stort och svårt att ha det i en tunna någonstans i flera veckor.

Så undrar jag om dom färdiga revpelare som finns att köpa, tex hos Deep Ocean, måste man laka ur dom också eller kan man bara sätta i dom?, står inget alls om detta var jag kan hitta (min Danska är... sådär)

En fiffig grej med dom va att man kan sätta i en streamer i dom också....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köpte en revkeramik pelare, funkade alldeles utmärkt, kostar en slant men då den är relativt smal i basen så tar den inte mycket yta o samtidigt ganska hög.. Svårt o få till själv.. Hade inga problem i karet , tog en 4-6 veckor sen hade den skiftat färg riktigt fint.

Mvh manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köpte en revkeramik pelare, funkade alldeles utmärkt, kostar en slant men då den är relativt smal i basen så tar den inte mycket yta o samtidigt ganska hög.. Svårt o få till själv.. Hade inga problem i karet , tog en 4-6 veckor sen hade den skiftat färg riktigt fint.

Mvh manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Låter skojigt det där med pelare, vart kan man köpa dom tro?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fauna Marin har ett mycket bra skum för revbyggen. Är väl vanligt fogskum med mörkt grå färg och garanterat fritt från anti-mögelkemikalier.

En sak att tänka på är att det är en attans lyftkraft i skummet.

Hörde någonstans att det stora karet i Tyskland, var väll till Peter Schmiedel, som byggdes med FMs skum där skummet pulveriserades för ett tag sedan av okänd anledning. Någon som hört något om detta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köpte en revkeramik pelare, funkade alldeles utmärkt, kostar en slant men då den är relativt smal i basen så tar den inte mycket yta o samtidigt ganska hög.. Svårt o få till själv.. Hade inga problem i karet , tog en 4-6 veckor sen hade den skiftat färg riktigt fint.

Mvh manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Och du stoppade bara i den?? Ingen rengöring eller nåt??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lånar tråden lite.

Kan man använda packningssilikon till revpelare? Att lägga mellan LSen för att få det sitta ihop bättre?

Sent from my iPhone 4 using Tapatalk

Nu är jag osäker på vad "packningssilikon" är för något, men så länge det inte innehåller antimögelmedel så går det nog bra.

Var skulle du sätta silikonen isf?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är jag osäker på vad "packningssilikon" är för något, men så länge det inte innehåller antimögelmedel så går det nog bra.
Om det är vad jag tror, så är det nog inte så lämpligt. Blå silikon brukar det typiskt vara, trots att Biltema säljer svart och röd... I alla fall. Grejen med de här är att de har väldigt dålig vidhäftningsförmåga, eftersom de ska gå att dela grejerna efter att man använt det... Akvariesilikon är nog en bättre utgångspunkt. Superlim med. Mest rätt måste ju något i stil med Aquascape Epoxi vara.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om det är vad jag tror, så är det nog inte så lämpligt. Blå silikon brukar det typiskt vara, trots att Biltema säljer svart och röd... I alla fall. Grejen med de här är att de har väldigt dålig vidhäftningsförmåga, eftersom de ska gå att dela grejerna efter att man använt det... Akvariesilikon är nog en bättre utgångspunkt. Superlim med. Mest rätt måste ju något i stil med Aquascape Epoxi vara.

B!

Glöm bort den ideén ;) borrade i LS:en istället och fäste det som inte riktigt satt bra (blev bara toppen) med korall lim:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det någon som prova att använda ngn form av kraftigt plastnät som man skulle kunna värma med varmluftpistolen för att forma och därefter strippa fast LS med buntband. Håller precis på att börja med inredning i mitt nya kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...