Gå till innehåll

planering 800 L kontors-rumsavdelare, Visby


Seatrout

Rekommenderade inlägg

Dags att börja planera rumsavdelare.

Det nya karet skall dela av kontorsytan från den del av lokalen som under vintern skall förvandlas till butiksyta. Allt är på planeringsstadium, men tänkte droppa mina första tankar här för att få lite feedback. Butiken öppnar nästa sommar (om allt går enligt plan ;-) så om jag inte bara vill ha en hög sten och lite alger då så får jag sätta igång...

Karet behöver vara tyst då folk jobbar där (på ena sidan iaf) och det behöver vara relativt underhållsfritt (och gärna gratis, jag vet.)

Det finns massor av tankar om inriktning, sump (eller inte sump), belysning, filtrering, skummare, ytavrinnning och borrning m.m. Men för ordnings skull så börjar jag med karets mått som styrs av en bärande vägg och en bärande ”pelare” i rummet.

Längden på karet kan bli max 190 cm. Då det blir en rumsavdelare kommer båda långsidorna att synas så jag behöver ett djup som tillåter att komma åt bra på bägge sidor om revet för algskrap m.m . 65 cm hade jag tänkt. Även höjden planerar jag 65 cm. På andra sida den bärande ”pelaren” i rummet fortsätter i akvariets bottenhöjd en disk för försäljning och snack. Så akvariet delar alltså inte hela rummet. Kallar det rumsavdelare ändå…

Måtten jag planerar för är 190 X 65 X 65 cm alltså. Kanske 180 X 65 X 65 för att ha lite marginal i bygget runt om.

Jag tänkte köra långsidorna och en kortsida (den mest synliga) i Optiwhite. Har begärt in pris på bara glaset hos ett par glasmästare på ön då jag blivit utlovad assistans av en erfaren (salt)akvariebyggare här. Ytavrinning blir i ena kortsidan.

Första frågan; synpunkter på måtten? Klarar jag mig med 10 mm optiwhite till långsidorna och 12 till botten?

Stort tack på förhand.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här är en artikel om hur man beräknar glas. Längst ned finns en länk till en exelfil för beräkningar. Jag skulle höja säkerhetsfaktorn till 4. Jag har för mig att det krävs i offentliga akvarier och detta är väl något liknande.

http://www.fnzas.org.nz/index.php?PG=glass1

Tackar så mycket. Jepp. Har räknat, hört mig för och snokat. 12 mm för hela slanten blir det.

Jag har en rumsavdelare med liknande mått 180lx60bx70h. 12mm glas runt hela.

Ted, har redan (länge) inspirerats ordentligt av ditt kar...

Nästa fas. Från början hade jag tänkt mig sump med all teknik i samt ett vattenbyteskar. Tänkte även ha en del LS under. Har nu fått en del tips om att inte använda sump, utan istället ha en extern skummare och ett sandfilter (R-DSB?). Har läst lite här och där om R-DSB, här på forumet verkar ju sump härska. Ett argument mot sump jag fick var att den andra varianten skulle bli mer underhållsfri. Denna diskussion kan naturligtvis bli hur stor som helst, men något tyckande för och emot?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Ok, har kommit lite längre i planeringen av rumsavdelaren.

Har bestämt mig för måtten 180X65X65 och Optiwhite på alla sidor utom botten. Vi bygger det på plats.

Lokala smedkontakter svetsar ihop en redig ställning. Dessutom skall golvet förstärkas under karet, spirorör körs ned till grunden för att sen fyllas med cement. Det hela hamnar ju kring ett ton till slut. Om inte lite till. Förhoppningsvis får vi till en golvbrunn under karet med.

Jag är i färd med att beställa glaset, och mästarn skall få borra det. Då hamnar jag i funderingar. Jag tänkte köra på bottenborrat. I botten blir det väl i så fall två hål, avrinning och retur. Jag vill ha dem på samma kortsida då jag är smått allergisk mot synliga rör i karet, och i denna något mer osynliga del av karet tänkte jag gömma dem med LS.

Jag tror det skall gå att undvika att cirkulera ”samma vatten” om man riktar undan returen ordentligt samt har bra flås på cirkulationspumpar.

Min fråga är, var i bottens kortsida är det smart att borra? Hur nära kant i 12mm glas? Tips på diameter på hål? Jag tänkte 63mm (50) till avrinning och 32mm (25) till retur.

När man gör en box eller borrar i kortsidan känns det enklare att på ett snyggt sätt få till en ”säkerhetsavrinning” som sitter lite högre ifall den normala sätter igen. Kan man tänka på något liknande sätt vid bottenborrning? Inte så snyggt kanske med ett tredje rör som sticker upp över vattenytan.

Thanks.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör med tre rör, ett upp och två ner. Det ena röret ner använder du till hävert och det andra som evakuering för det som häverten inte orkar med. Då blir det knäpptyst med.

Lite beroende på returpumpen, men 20-25mm räcker gott till häverten och 25mm till evakueringen och 20-25 på returen.

Det finns en del som kör med det, kan dock inte hitta en tråd om det just nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3st hål

Ett retur

2st ner till sumpen ett för hävert och det andra för ev stopp i det första hade kört på 35mm hål på dessa för att ha 25mm pvc. Har skälv haft 32mm pvc till hävert men fick Strypa flödet så mycket för att inte tömma ytavrinningsboxen.

Kanten där man lägger "kammen" tog jag 5cm från ovankanten på karet .

Ut från kanten

Tjocklek på Stativet + 1/2 hålet + 5cm har jag haft innan å känts bra

Kör du ett 4:e hål så kan man dra ner kablar i detta å så sätt slippa fula kablar på utsidan av karet

62mm pvc rör räcker gott.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, tack för tipsen. Så då skulle det i princip funka med 3 st 32mm hål.

Dagens dumma fråga. Avrinningsrör ett kallar ni hävert. Vad är skillnaden mellan detta rör och det andra, evakueringsröret? Jag menar rent fysiskt, funktionen begriper jag. Skall tvåans rör vara lite längre? Observera att jag inte tänker mig att ha någon box alls, utan rören kommer att sticka upp ensamma i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ljudproblemen baserar sig i att man får vatten och luft som blandas i rören med toalettspolning eller sörplande ljud som resultat.

Häverten funkar så att ena röret(det som är lägst i boxen) stryps så att den tar 99% av flödet.

Det andra röret som är lite längre har endast en minimal stril i sig som knappt orsakar något ljud samtidigt som det fungerar som en backup ifall nåt blockerar häverten.

Jag skulle inte köra dehär systemet utan box då du behöver ha grymt mycke utrymme i sumpen vid stopp. Om man tänker sig en box så sjunker nivån i karet med 1½-2½cm medans det gissningsvis skulle krävas en 5-10cm med bara rör.

Sen ökar även risken för att nåt fastnar i rören, har man filter så kommer dessa att kräva rengöring med högre frekvens än en överriningskam.(jag har provat)

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle INTE kört utan ytavrinningsbox.

Tänk om och ha en sådan!

Evak-röret tar över om häverten skulle stoppas eller blockeras. Evak-röret har man typ 1cm ovan den nivån man har i karet skulle det då bli stopp så slurp går vattnet denna vägen ner till sumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, tack för svaren. Samlade intrycekt är: BOX.

Anledningen att jag inte ville ha en box är att karet blir synligt från tre håll, alltså, delar jag av karet (enklast) så kommer kammaren bli för synlig för min smak. (Inget vettigt sätt att bygga in gaveln.)

Så min tanke är att man kanske skulle kunna limma ned ett riktigt grovt PVC-rör som kammare? Och dra upp rören i röret? Då det är runt och helt "i karet" blir den runda boxen ju lättare att gömma med LS...

Alternativet är att offra ett hörn och snedställa en glasskiva, då slipper man ju se kammaren från butiken iaf.

Thoughts?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Absolut kan du ha ett rör som ytavrinning och klä in detta sedan i LS. Finns olika pvc delar för att förstora upp röret efter genomförningen, kör på minst 120mm ytavrinning för att det ska bli bra.

Tack, detta kan naturligtvis funka också, men det jag funderade över var att använda det stora röret som box och bottenborra minst två hål inom det stora rörets diameter till finare rör; hävert och evakuering.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det hade blivit ett rätt stort rör, men kan säkert fungera. Frågan är hur du ska få ett så stort rör tätt nertill mot glaset. Silikon kan funka, men det händer att det inte riktigt limmar ordentligt mot PVC. Bättre då att göra en box som omsluter dina rör och klä in boxen i LS.

Hittar du en vas som är hög nog så kan du ha tur o kunna använda ett runt rör ändå. :)

Men 4 (eller 3) bitar svart glas kommer smälta in rätt bra annars.

Kikar du i tråden om min 400-liters kub så kan du se bilder på hur det ser ut i min box.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gör så här. Ta ett 50mm rör och ha ett 25mm där i så kallad rör i rör. Sedan så tar du en förstoring 50-125 utanför 50 röret så får du till både hävert och evak rör. Under karet har du sedan ett t rör där under. Evak röret ut åt sidan utan kran och strypning och hävert röret neråt med kran innan det går ner i sumpen

Klart

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...