Gå till innehåll

Vilka fiskar/djur kan jag komplettera med?


knabbuziak

Rekommenderade inlägg

Jag har gjort färdigt aquascapen, fångat de stora Clarkii-clownerna som inte gick så bra ihop med mina Ocellaris och går nu i funderingar på vad för djur jag kan ha i karet. Målet är att få ett kar med en fin "palett" och djur som inte har ihjäl varandra. Är de dessutom duktiga på att hålla rent är det ingen nackdel!

Finns idag:

2st Vanlig clownfisk inte helt hundra på art, men nästan

1st Blå-Gul frökenfisk som jag inte heller är helt hundra på exakt vilken art det är

1st Gul Wrasse

1st Eldräka

1st Pepparmintsräka

2st Turbosniglar

1st Sandvändande stjärna

Ska även ha en sandvändande snigel, men ser den så sällan

Diverse mjukkoraller och skivanemoner

Det som är på gång/önskemål är:

1-2st Antenn-goby

1st Sixline Wrasse

2st Putsarräka

2-3st Pepparmintsräkor (eftersom jag har problem med glasrosor)

1-2 st Elddvärgkejsare Om jag hittar till bra pris...

Förutsättningarna:

Jag har gjort en aquascape med gott om grottor och håligheter för räkorna att kunna hålla till och för fiskarna att gömma sig i... Det finns en "tunnel" med god ström. Karet är på 180 liter med omkring 35 kg LS. Till detta har jag än så länge inte kopplat in mitt refugium/sump, på 50 liter, där jag odlar Caulerpa och Chaetomorpha. Caulerpan håller Nitrat och Fosfat nere även när jag hade de två stora Clarkii-clownerna (byter än så länge vattnet manuellt mellan karen). Cirkulationen är varierad över olika delar av karet och jag har 2 stycken streamers på 3000L/h vardera.

Jag vill även kunna förse karet med ett antal koraller av olika sort senare, samt helst även en mussla. Belysningen kommer inom kort bestå av 3x70W MH + 2x30W T8 samt moonlight. Belysningen antar jag inte spelar så stor roll för fiskarna, men är mer tänkt för kommentarer vad gäller korallval senare.

Dessutom har jag 3-4 cm sand på hela bottnen där bland annat Wrassen gömmer sig.

Jag är medveten om att man inte ska peta ihop för många djur för att det kan både innebära att man belastar karet för hårt och att det kan bli stridigheter vad gäller revir och liknande... speciellt i ett så litet kar som jag har. Därför skulle jag även vilja ha lite kommentarer på i vilken ordning jag skulle kunna komplettera fiskarna.

Min fundering är som följer: Börja med att komplettera med pepparmintsräkorna och därefter putsarräkorna (de putsarräkor jag har på gång är lite aggressiva mot nuvarande ägarens pepparmintsräkor, så tanken var att mina nya pepparmintsräkor skulle få en chans att ta revir och känna till karet innan jag tillsätter de andra räkorna). Därefter/parallellt med detta tillsätter jag Wrassen, och därefter gobyn/gobyrna. Om allt går bra och jag hittar en eller ett par Elddvärgkejsare så tillsätter jag de allra sist... Har läst att man bör göra det.

Hoppas förresten att jag postat i rätt ämne!

Ändrat av knabbuziak
Glömde den sandvändande snigeln
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eventuella konflikter som jag ser är att putsarräkor och eldräkor inte alltid går bra ihop.

Kan även tänka mig att den gula gyltan och hexataeania kan bråka.

Den blågula frökenfisken kan bråka med allt och alla. :)

Tips på andra fiskar som skulle funka bra är kardinaler och någon algätare typ Salarias.

Ordningen bör vara aggresivast i sist. Med den logiken skulle det underlätta om du kunde plocka bort frökenfisken i ett par dagar när du sätter i nya fiskar...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gylta antar jag är detsamma som wrasse då... :)

Frökenfisken tror jag defenitivt att jag kan fånga innan det är dags att tillsätta andra djur... den var väldigt nyfiken på fällan jag fångade Clarkii-clownerna med.

Eldräkan har sitt tillhåll i samma sten som pepparmintsräkan... Tanken var att introducera de nya pepparmintsräkorna och hoppas på att de ville hålla sig till den tidigare, och sen tillsätta putsarräkorna ett par dagar senare i andra änden av karet och hoppas på att de hittade någon lämplig grotta där (det finns ett antal).

Är det ett stort riskprojekt, eller skulle man kunna ha hyffsat goda chanser att klara denna besättningen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har putsarräka och eldräka i mitt 200 liters akvarium. Fungerar bra, aldrig vart nå problem. Som dykaren säger kan frökenfisken vara ett problem. De blir ofta aggressiva när de inte är i stim. Jag har haft ett flertal gånger blå/gul fröken ensamma i ett akvarium. Tyvärr har det aldrig fungerat så jag har sålt dem. Men du får prova helt enkelt. Jag skulle rekomender så du har så pass stort akvarium att ha en eld dvärgkejsare. De brukar vara dyra i peng....här uppe i norr kan de kosta 1200 kr men hos dig kanske de kostar 600-700 kr. Jag tror det är lättare att kombinera lite större fisk med frökenfisken än fler småfiskar i hans storlek. Neb som sagt annars är det ju bara att du provar...Ingen av fiskarna du skriver om anser jag förstora för ditt kar. Lycka till!!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Elddvärgkejsaren kostar ungefär detsamma här nere vad jag sett, så jag hoppas på nån annons från privatperson...

Men jag känner ingen brådska att allt ska komma i på en gång, snarare tvärt om... vill gärna att det ska få ta en liten stund för att inte chocka karet.

Men jag tror att jag kan köra på på den linjen jag tänkt då. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gylta är det svenska namnet på wrasse. :)

Jag skulle inte kalla det ett högriskprojekt. Kan du plocka ut frökenfisken i ett par dagar när du introducerar nya fiskar så ligger du nog på en ganska låg risknivå. Ingen av de andra fiskarna är speciellt aggresiv mot fisk eller extremt aktiv vid matning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oki... blir nog att sätta frökenfisken i "karantän" i sumpen eller nåt ett par dagar då under introduceringsprocessen.

Som vanligt med mina planer så ligger inte detta så nära i tiden att allt kommer vara fixxat på en vecka, men jag kommer följa upp allt i tråden om mitt kar och min blogg.

Om någon har andra synpunkter/åsikter så får ni gärna hojta till! :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...