Gå till innehåll

vågar man köpa fisk på Bromma zoo?


san_miguel

Rekommenderade inlägg

Titta hur de sköter sina kar så har du svaret...

Jag tycker det är skrämmande och tyvärr har samtliga av mina fiskar som inhandlats där dött tidigare. Däremot inte sagt att det enbart har att göra med BZ... Jag kan också vara en orsak... hmmm... Men bilda dig en egen uppfattning... Du får dra lite egna slutsatser då alla har en chans att bli bättre...

Vad jag tror är problemet, vilket ska understrykas inte är en sanning, är att de inte karantänför sina fiskar vilket gör att deras vatten är fullt av sjukdomar. De har en mycket stor fiskomsättning och kanske lider av utrymmesbrist för karrantän.

Jag tycker att det annars är på BZ man kan hitta en hel del udda fiskar, om man nu letar efter det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bz kör ju mer på kvantitet än kvalité. Har dock ett stort och spänande sortiment. Flera fiskar jag köp där har dött efter någon vecka och en del lever och mår bra. Tror dom som dött varit väldigt stressade pga ingen karatän osv. Dom har också väldigt tilltalande priser . Så viss risk är det ju på Bd.

Mvh Alex

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle vilja påstå att om man ser till att ha en vettig karantän hemma så vågar man det, sen om man tycker att det är etiskt riktigt eller inte ska jag inte gå in på.

Jag har själv köpt två fiskar därifrån, båda lever och mår bra men det kändes som om den ena var väldigt nära att stryka med under första veckan. Jag hade inte valt att köpa fiskarna där om jag inte aktivt letat efter samma art i över ett år på de tre övriga saltvattensaffärerna i stockholm utan resultat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har varit där två gånger och båda gångerna har det legat döda fiskar i många kar... de har dessutom mycket små kar för vissa fiskar.... såg en mandarin (Splenderus) som var mycket smal som låg i ett litet kar med kanske 1kg sand.... undrar hur länge den levere?!?!?

jag köper absolut inget därifrån, även om jag tycker synd om fisken!

sist jag var där så tyckte jag de var dyrare än de "vanliga" affärerna i stockholm. de skulle t.ex ha 200kr för en putsräka...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köper inte levande hos bromma pga av deras små kar och djurhållning. Betalar gärna 50kr mer hos konkurenterna om jag vet att fisken har det bra. Har sett döda/halvdöda fiskar i deras akvarier vid ett flertal tillfällen. För mig är det fråga om etik och jag har råd att vara lite självgod:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

personligen tycker jag deras tillstånd att importera saltfisk borde tas bort då dom inte sköter om sina kar som dom borde, jag och flickvännen var där i somras och såg 3st döda clowner i ett kar, 1död clown i ett litet kar och en fisk som låg på botten och hyperventilerade (på väg att dö) i samma kar som dom 3 andra döda clownerna. Tjejen sa vänligt åt en kille där att det måste hänt en olycka eftersom 3fiskar Var döda och en fjärde höll på att dö, hans svar var: clownerna slåss så mycket, men det var ganska så tydligt att det inte var en kamp där utan något helt annat då dom flesta fiskar i det karet såg väldigt risiga ut. Nej jag tycker man istället ska gynna dom affärer som sköter importerandet av fisk som det ska skötas, visst dom har väldigt mycket speciellt på bz men det går att få tag på i seriös handel med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror dom vill ge kunden ett bra utbud men som ni säger är karen aldeles för små.

Korall karet är ju inget större fel på om man tänker på storleken.Men karen som fiskarna hålls i är ju lite i minsta laget.

Ett utbud på riktigt risig fisk.Oavsett pris på fisken så e det en mycket dålig djurhållning och skulle det vara ex en höna skulle det bli ett jä--a liv.

På tok för lite cirkulation i karen och för mycket fisk bäddar för dålig kvalitet och frågan e hur länge det lönar sig.Korallerna dom säljer lockar nog inte mer än nybörjare som åker hem med ett färdigt paket med inkört vatten.Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett utbud på riktigt risig fisk.Oavsett pris på fisken så e det en mycket dålig djurhållning och skulle det vara ex en höna skulle det bli ett jä--a liv.

På tok för lite cirkulation i karen och för mycket fisk bäddar för dålig kvalitet och frågan e hur länge det lönar sig.Korallerna dom säljer lockar nog inte mer än nybörjare som åker hem med ett färdigt paket med inkört vatten.Patrik

Exakt kvalitet kostar. När jag handlar hos dom andra aktörerna i stockholm så verkar det finnas ett genuint intresse bakom verksamheten. Har blivit avrådd från att köpa saker som dom ej tycker passar mig etc. Jag känner instinktivt att 25 clowner i ett tio-liters kar känns fel. Men vad vet jag. Känns det rätt för er så är det bara att handla

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...