Gå till innehåll

magnesium svårt att få upp


svedalaciklid

Rekommenderade inlägg

enda sedan jag körde igång andra saltkaret har jag haft problem att hålla uppe mg ligger hela tiden runt 1000-1100 och vill upp mer men har testat diverse mg höjare o hittar ingen som vill höja det något märkvärdigt de färdigblandade flaskorna kan man ju hälla i flera stycken om det ska öka något testade superkoncentrerad jag fick av en på guiden men inte ens detta kan jag få upp mg , vad använder ni andra för nån höjare som funkar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag anv Magnesium klorid. Funkar jätte bra och är billigt.

Innan du fortskrider råder jag dig till detta test.

Gör som så att du blandar till typ en tio liters hink med vatten med en salt halt på 1.023. Vid denna salt nivå så håller ett normalt salt ett ca värde på 1300mg/ liter. Ta då ett test med ditt mg test och kalibrera testet.

Det kan mkt väl vara så att testet visar fel och om det visar i ditt fall 1100 så är det egentligen 1300.

Om man skall regulera mg värdet så är aqua calculator ett super program som lätt och smidigt visar vilka doser man skall anv för att nå den önske värda nivån man vill ha.

Tänk på också att inte höjja värdet mer än 25mg/l och dag då koraller kan blekas av för snabb höjning av magnesium.

Bio ted marin säljer clorider till ett väldigt förmånligt pris. (65kr/kg)

Lycka till / Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Antar du har 600 liter som det står i profilen.

För att höja mg från 1100 till 1350 så går det åt närmare 700g magnesiumklorid i pulverform.

Det kan vara testerna som spökar med, dock tror jag inte på den teorin.

Det är snarare så att saltet i sig har på tog för lite magnesium, det är inte ovanligt.

Så kalibrera sitt test med saltvatten fungerar dåligt då man inte kan vara säker på halten från början.

Vilket salt använder du?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kör med instant ocean

Där är en förklaring, det saltet är känt för att ha felaktiga färden för korallkar. Det funkar dock utmärkt till FO.

Bättre satsa på ett salt av högre kvalitet, jag använder Trpoic Marin Pro Reef. Det brukar ha skapliga värden även om det skiftar en del mellan batcherna.

H2Ocean är det många som talar positivt om, även Reefers Best verkar ok.

Det finns en del på marknaden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kh 9 ca 310 är de vanliga dropptesterna värdena har varit bra i början så tror korallerna slukat det mesta

Stop, ett tag.. försök höja CA först!

Jag hade exakt samma problem... kunde inte komma över 1100 men efter att jag höjde ca till ca. 430 då hoppade allt annat igång.

Försöka en dag med att öka CA i 2 steg, och kolla magnesium..

Du kommer nog ha fått en ökning utan att göra värst mycket, sedan ökar du på med Mg.

Du får gärna testa iaf. innan du gör som jag och gör av med en 1 flaska utan större resultat :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man bör höjja mg halten till 1270 innan man reglerar ca. för ligger du på 1050mg så blir din ca halt 350 ca. höjjer du din mg halt till 1200 så kanske Ca halten följer med till 400 utan att du tillsätter någon ca över huvud taget. Så min rekomendation är att du höjjer mg till 1270 innan du tillsätter någon Ca höjjande preparat.

Här har du länk till Bioted.

http://shop.biotedmarin.se/Shop/Index.php?sArtId=MgCl2%206H2O%201%20Kg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det värsta är att jag gjort ett 75liters vattenbyte idag tyvärr med samma salt och då gick mg upp från 1030-1080 bara ska man orka göra en massa byten blir det ju säkert lika dyrt som o köpa en bra höjare till mg eller 600 liter vatten tar lång tid att byta är ju inte så att jag kan tömma karet då 75 liter e precis så att inte korallerna hamnar ovan vattenytan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

står ju överrallt att är inte mg normal så får man inte upp ca heller , kört med kalkvatten i 2 veckor med varje osmos påfylling men händer inget med ca

ja, det hade jag också läst och försökte höja och höja..

men det räckte att jag la i lite extra Ca i salt form och vips gick Mg upp med det.

Jag förstår inte riktigt varför, men det fungerade, och kostar mindre än alla andra förslag :) Men som sagt, har jag fel får ni gärna rätta mig.

Jag fick tipset från en butik här i stockholm som vet vad de pratar om...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

70 spänn för ett kilo Magnesiumklorid är ju ingen jättesumma. o 700 gram är ju inte ens hela påsen. Håll dig till 25gram/100 liter om dan så har du kommit ifatt på en vecka eller två.

Risken med för lågt mg är att det calsium man häller i går direkt till kalksten. Så att det känns som att det är betydligt billigare att köpa in lite magnesiumklorid innan du gör något annat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sen kan grunna på vad som händer om nu det finns både Ca och Mg i saltet och Ca går till kalksten (med andra ord bara tillför kloriden till vattnet). Om du buffrar med bikarbonat så natriumet till kloriden o du får en ständigt ökande Nacl del i vattnet.

Jonobalans tror jag att det heter. Så att ja tror att "rent" magnesiumklorid gör mest nytta även i det avseendet. O kompensera med ett par hekto Nacl fritt salt vid processen.

O så har du kommit in i ballingmetoden

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...