Gå till innehåll

Första försöket med salt.


Exxec

Rekommenderade inlägg

Har i dagarna startat upp mitt första salt kar.

Det blev ett ca. 100 liters 60x40 kar med en btn liknande bakrund som jag hade lite planer för.

Värmare och skummare är (än så länge) ner tryckt i bakgrunden tillsammans med en retur pump på 600L/H. Tanken är att jag ska plugga dom vanliga inloppen till renings delen och fräsa ur spår övertill för att få en ytavrinning till skummaren.

Anledningen att jag har en returpump i botten var för att slippa microbubblor, men har inte fått till det helt än.

Förhoppningen är att kunna köra det så "rent" som möjligt i karet.

Har precis fått i LS och sitter som ett barn o kikar efter levande saker än så länge.

Innehåll än så länge.

Seio superflow 320 x2

JAD WG428 Skummare

Moonlight rör 25k x2 15w

600l/h pump

Mh 70w

Jag köpte stenen begagnad och med tanke på att musslor rörmaskar osv. verkar alerta så tänkte jag i veckan köpa någon pilotfisk om värdena är bra.

Är det för opimistiskt?

Ska försöka fixa lite bättre bilder framöver ;)

post-5313-14468920282107_thumb.jpg

post-5313-14468920282323_thumb.jpg

post-5313-1446892028255_thumb.jpg

post-5313-14468920282764_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 70
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Hejsan!

Snyggt kar!

Om det går att lägga i fisk eller ej är ju alltid svårt att veta.

Jag har precis startat upp mitt första salta kar och la igår i 2 clowner och 2 sniglar och de verkar må fint! :)

Jag blev tipsad att börja med clowner eftersom att dom är ganska tåliga och dessutom billiga.

Sedan undrar jag vad det är för nån liten lustig sak som man kan se på sista bilden?

Jag har en lika dan.. ibland ser den ut som på bilden och ibland så drar den ihop sig och nästan försvinner.. riktigt rolig sak! men vad är det?!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är rörmask, finns olika färger/sorter. Dom ska vara relativt känsliga för vattenvärden så om dom överlever så ska det vara bra. finns en del trådar om dom.

Jag lyste på den första jag såg med en ficklampa för och visa sonen, han trodde jag var tokig eftersom det inte var något där ;) Snabba som attan.

*Edit*

Ohh va snabba vissa är :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad kan detta vara? Letat men hittar inget jag tycker stämmer.

Såg inte dessa trots att jag lade ut all sten på botten ett dygn innan jag lade upp den mer som jag ville ha det. Vet inte om jag missade dom eller om dom svällt senare, tycker jag borde sett den stora iaf. Dom som är i normalt ljus är genomskinliga/vita.

Största anledningen att jag undrar är att den på bild 2 är under en sten så den får inget ljus alls i princip. Den är ganska mycket större än dom på första bilden. Så om det är något kul så får jag försöka flytta den.

Inte bara trevliga fripassagerare :)

post-5313-14468920318649_thumb.jpg

post-5313-14468920318786_thumb.jpg

post-5313-14468920318983_thumb.jpg

Ändrat av Exxec
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad kan detta vara? Letat men hittar inget jag tycker stämmer.

Såg inte dessa trots att jag lade ut all sten på botten ett dygn innan jag lade upp den mer som jag ville ha det. Vet inte om jag missade dom eller om dom svällt senare, tycker jag borde sett den stora iaf. Dom som är i normalt ljus är genomskinliga/vita.

Största anledningen att jag undrar är att den på bild 2 är under en sten så den får inget ljus alls i princip. Den är ganska mycket större än dom på första bilden. Så om det är något kul så får jag försöka flytta den.

Inte bara trevliga fripassagerare :)

Den sista bilden ser ut som glasros kanske misstar mig dock.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror också att det är glasros. Vet inte om jag törs ta bort dom längre :smiley22:

Satt o kikade med ficklampa och ett rött filter, funkade över förväntan.

Jag har minst 3 fireworms aktiga maskar och en krabba eller pistol, som bor ihop med en av maskarna.

Hörde ett knäpp ljud vilket får mig att tro att det var en pistol.

Maskarna verkade hålla sig kvar med en del i sitt gömställe hela tiden, och i det röda ljuset så glödde en rand på ryggen.

Jag har haft spindel fobi sen barnsben och flyttade mig från karet när jag såg krabban(?) springa ner i sitt hål första gången :D

Ska skaffa en diodlampa av nåt slag, maskarna brydde sig inte om ficklampan men krabban såg ljuset.

Svårt med färgerna och så i det röda ljuset men grymt kul o se myllret av liv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser ut som Xenia sp. tycker jag

Verkar vara helt korrekt :ler: Ett par av armarna har börjat öppna och sluta sig nu. Antar att den är lite trött efter flytten. Tack igen.

Tack för tipset med diodlampa. Funkar.

Har tidigare försökt att titta på mina krabbor med en vanlig ficklampa, men dom sticker iväg. Vet inte om jag skall behålla dom.

Kul att det funkade, vet inte riktigt var jag såg det, tror det var här på siten. Får se till o skaffa en så jag kan ta Id på Krabban/räkan?

Vissa krabbor är ju inte så trevliga, men innan jag har blivit av med något kommer jag att låta sakerna i karet vara.

Efter samtal med någon som vet lite mer så blir det ingen stressad start, kommer köra tomt typ en månad innan fisk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bild 2 är en stenkorall som behöver ljus,vilken sorts korall är för tidigt att säga. Bild 3 är en glasros som du inte behöver vara rädd om, de kan bli en plåga. Knäppljudet är med all sannolikhet en pistolräka , men se upp med vad du har för krabbor! Jag fick med en med levande sten som åt upp mina gröna chromisar (8 av 10) när de sov nära botten på natten, den var gråbrun med svarta klor. det tog en hel söndag att plocka upp sten o koraller innan jag fick tag på den. Till sist: saltvatten är tålamod o åter tålamod, så kan man lära sig mycket under tiden om denna intressanta hobby.

Ändrat av naso
tillägg
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Arghh den sitter grymt dumt till på den största stenen, som har trevliga saker på dom sidor som är framme nu. Kan jag försöka få bort en bit av stenen o flytta den på det viset?

Spanade lite idag också och det är en pistolräka, kan inte se färgerna i röd ljuset och den gömmer sig hela tiden, men jag ska överrumpla honom en vacker dag!

Jag tycker att det är hur kul som helst redan nu, och fiskar är inte mitt mål direkt utan intressanta lägre djur och koraller ev. anemon. Förhoppningen är att det går att få ihop en bra städpatrull och ett par clowner.

En någorlunda stabil miljö är väl målet , lätt som en plätt ;)

Uppskattar all hjälp med ID och info grymt mycket!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Städpatrull att rekommendera: Nassarius-snäckor som bökar i grusen, Turbo-snäckor på stenen o eremitkräftor är att föredra(sjöstjärnor el.ormstjärnor har du redan). Fick tipset här på forumet och dom funkar bra på olika skräp i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Arghh den sitter grymt dumt till på den största stenen, som har trevliga saker på dom sidor som är framme nu. Kan jag försöka få bort en bit av stenen o flytta den på det viset?

Jag hade nog inte försökt om den sitter så dumt, för du har redan så mycket smågodis som helst inte ska röras. Man vill gärna ändra o hålla på och det kan man tills det växer både här o där, sen har stenen hittat ljus o mörkersida och då är det bäst att låta den vara,tycker jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kommer ändå vara tvungen att flytta om eftersom jag ska fräsa en kam i min bakgrund, Men får se hur jag gör med stenkorallen. Hann inte göra det innan jag fick stenen och ville ha i den så fort som möjligt.

Håller även på och gör om ljusrampen så innevånarna är nog smått trötta på mig. Ska se till o låta dom vara i fred sen.

Tack för tipset om städ patrull.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Karet puttrar på, och korallerna växer så det knakar (hoppas jag iaf, den kan ju ha svällt upp mer ;) ). Färgerna ser skumma ut för att det är med nattbelysning, förra kortet var med blixt. Har hittat tre små kolonier till.

Har hittat en genomskinlig skiva som jag inte riktigt vet vad det är. liten ca. en cm inga armar och en prick i mitten.

Har även lite macro alg (Caulerpa) i som jag hoppas ska ta upp lite energi. Ska väl varna lite om vatten kvalite också om jag förståt det hela rätt. Den vet jag att den växer iaf ;)

Har fixat färdigt rampen men den är inte målad än så den får ni inte se :P

*Edit*

Det är samma xenia som tidigare...

post-5313-14468920375332_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har tagit över en clown som höll på att svälta ihjäl pga. mobbing. Inkoppning och allt gick bra och den äter och ser pigg ut. Men den är väldigt tunn.

Fick då även med en skivanemon, Rhodactis rhodostoma (tror jag). Varit och rest över dagen och hann precis in innan MH slocknade, den hade blåst upp sig väldigt fint och satt kvar mer eller mindre där jag satte den.

Matade clownen och tänkte ta ett kort på anemonen. Gick o hämtade kameran och när jag kom tillbaka så hade MH'n slocknat, och anemonen hade dragit ihop sig helt, inte gjort sig till en boll utan verkligen dragit ihop sig.

Är det normalt? pga. ljuset eller störd när jag matade?

Den har även kvar lite grus i foten, lite grövre, trodde den skulle släppa det själv men det ville den inte. Ska man göra något åt det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Caligula_2004
Vad kan detta vara? Letat men hittar inget jag tycker stämmer.

Såg inte dessa trots att jag lade ut all sten på botten ett dygn innan jag lade upp den mer som jag ville ha det. Vet inte om jag missade dom eller om dom svällt senare, tycker jag borde sett den stora iaf. Dom som är i normalt ljus är genomskinliga/vita.

Största anledningen att jag undrar är att den på bild 2 är under en sten så den får inget ljus alls i princip. Den är ganska mycket större än dom på första bilden. Så om det är något kul så får jag försöka flytta den.

Inte bara trevliga fripassagerare :)

Angående sista bilden: Det är en glasros och de kan tyvärr föröka sig ganska snabbt om man har otur. Finns 2 enkla lösningar emot detta och det är att antingen plocka bort dem med en sylvass pincett eller alternativt köpa en pincettfisk som tar hand om sådana här otrevliga innevånare i ditt akvarie. Har personligen i tidigare akvarier testat bägge dessa lösningar med stor framgång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Glasrosätare finns flera andra djur. Pepparmintsräkor och en viss filfisk (tomentusus nånting har jag för mig - leatherjacket på engelska) är de enda jag kommer på. Generellt har jag hört att räkor ska vara mer noggranna än fiskar, men jag har nylgen skaffat ytterligare tre pepparmintsräkskompisar till min tidigare ensamme räka, men dessa fyra har på två veckor ännu inte gjort nämnvärd skillnad på glasrosbeståndet i mitt kar. Fördelen med pincettfisken är ju att den är riktigt vacker, men vissa har haft problem med att de ätit annat i karet åxå. Filfisken ska vara helt revsäker men påminner då istället om en dåligt tillyxad kycklingfilé i miniformat.

Sen finns det ju flera preparat på marknaden åxå...

Förlåt om det blev för mycket off topic!

Vad gäller din Rhodactis så kan jag ju säga att min oftare drar ihop sig till en tät liten skiva än till en liten boll... Bollformad har jag bara sett min tre-fyra gånger tror jag på de 5 månaderna jag haft den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett par bilder på karets senaste innevånare.

Clownen äter som bara den och har ju en del att ta igen som synes.

Vad gäller din Rhodactis så kan jag ju säga att min oftare drar ihop sig till en tät liten skiva än till en liten boll... Bollformad har jag bara sett min tre-fyra gånger tror jag på de 5 månaderna jag haft den.

Då tänker jag anta att den inte bara vart sur o se mig utan att dom gör så ibland ;) Ska försöka få en bra bild på den ikväll om den är lika ståtlig som den var när jag kom hem.

Fick en skymt av pistolräkan idag också, rätt säker på att det är en Alpheus parvirostris.

Ska ta bort glasrosorna.

post-5313-14468920404269_thumb.jpg

post-5313-14468920404448_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...