Gå till innehåll

Rengöra med saltsyra


ballsam

Rekommenderade inlägg

Var å köpte en flaska 30%-ig saltsyra för rengöring av pumparna och har några frågor;

1. Lämplig spädning?

2. Tid som pumparna ska ligga i lösningen?

3. Övriga tips/tänk på det här/gör för allt i världen inte så där..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har nån gammal minnesregel i bakhuvudet om syra i vatten eller vatten i syra (siv/vis) men blandar ihop vilket som var bra/dåligt, så tack för klargörandet. Vad kan man vänta sig för resultat efter en timme i badet? Soprent eller bara lättare att lossa skiten?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min erfarenhet har det blivit soprent men jag antar att det beror lite på hur mycket kalkalger/avlagringar som det man gör rent har. När jag har gjort rent större saker i lägre koncentration (av snålhet) så har det räckt med att skölja under kranen för att få bort det som var kvar.

OBS! Kollade upp en gammal tråd, det var visst 1:20 dvs ~1,5% som jag körde med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp, blanda syran i vattnet lite försiktigt. Använd plastbytta/hink.

Använd SKYDDSGLASÖGON, vid minsta stänk i ögonen så kan du kyssa synen goodbye.

Gummihanskar är att rekommendera med, inte direkt skönt att få det på sig. Ta på dig kläder som du kan vara utan, det fräter hål i dom om det skvätter.

Andas inte in eventuell ångor, kan garantera att det rensar bihålorna.

Ja det fräter på metall, hur hårt en 3% lösning tar på metall vet jag inte, men det lämnar säkert spår. Tom syrafast rostfritt ligger pyrt till i lite högre koncentrationer.

En 96% koncentration fräter inte på syrafast rostfritt, men minsta droppe vatten på plåten när syran kommer till lämnar frätskador inom någon minut. Har fått byta bottenplugg i tankarna några gånger pga detta.

Lägre koncentrationer än 96% måste köras i plast/gummi tankar.

Som ni säkert märkt så är jag emot att man använder sådant till hobbybruk, då är ättika eller citronsyra från affären runt hörnet bättre alternativ, mycket hälsosammare och snällare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag jobbar med kemikalier dagligen och kan inte annat än hålla med Marko...

Det kan hända saker även när det är proffs med åratal av erfarenhet som hanterar kemikalierna/syror.

Är ni amatörer kör citronsyra/ättika, de gör jag som ändå har erfarenhet och tillgång till andra syror.

Vill ni utmana ödet i onödan så läs SDB´n (skyddsdatablad) om kemikalien ni skall hålla på med.

http://www.thordohlssonskemiska.se/sakerhet/saltsyra.pdf

Jag lägger till ett par punkter/rekomendationer på Markos lista om syrahantering

-Gör utspädningen utomhus..

-En helmask med lämpligt filter är att rekomendera(skydd mot stänk ånga).

-Handskar av naturgummi eller nitril är att rekomendera.

-Syra I Vatten, SIV...

-Andas du in syraångor, åk in på sjukan förklara vad som hänt och incistera på att få ligga för observation till dagen efter(läs om lungödem).

-Jobba inte ensam, ha minst en person med dig som vet i förhand hur den skall agera.

Var dock färdiga på att personen i fråga kan få panik/shock och bara gå ifrån dig vid en incident(har varit med om de).

Dethär är inget påhopp mot någon enstaka individ, jag vill bara att dom som läser trådarna frammöver tänker till.

Kemikalier är intressanta att jobba med men dom kräver respekt.

Vissa av rekomendationerna är baserade på starkare syror men erfarenheten säger mig att dom som är minst lämpade ofta får tag på dom mest intresanta kemikalier.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla tips, råd och välbehövliga varningar. Har nu testat på några pumpar med gott resultat. Har kört med ättika innan, men inte samma riv i det riktigt. Vill ändå påpeka som tidigare sagts om du som läser vill testa, att läsa på och vara försiktig..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I stället för att komma ihåg regeln SIV så kan det vara på plats med en förklaring varför. Syran reagerar omedelbart med vatten under kraftig värmeutveckling. Är kontaktytan för liten så blir värmeutvecklingen så kraftig att det kokar i interfacet mellan syra och vatten -> medför kraftiga stänk. Syra har högre densitet än vatten och häller man i vatten i en syra så kommer vattnet att bli högst upp och en våldsam kokning sker. Gör man tvärtom så sker reaktionen nere i vattnet eftersom den tyngre syran går ner och blandar sig mycket bättre med vattnet på det sättet. Det är en fråga om densitet alltså.

Min kemilärare hette Siv dessutom så den regeln är för alltid fastetsad i mitt huvud :)

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men om man kör med lite extra ättika verkar det ju fungera bra..

visst det måste ligga någon timme, men för mig har det fungerat.

Sedan med små barn, och relativt nytt kök är detta inget man borde ha hemma utan ordentliga säkerhetsåtgärder.. tycker jag iaf.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...