Gå till innehåll

500 liters och helt ny inom salt


LN21

Rekommenderade inlägg

Hej!

Larry här, har precis kört igång mitt första saltakvarium:)

ca 500 liter o en 130 liters sump.

Är en akvarienörd som hållt på med sött rätt länge. Har varit väldigt aktiv på Ciklid.org och även en del på Zoopet.

Har b.l.a några trådar om mitt 2400 liters Tangayika projekt.

http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=56642

http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=58439

Meeeeennn nu så efter några månaders läsande så går ett saltkar o luffar i huset. Ja har man inte jobb så skaffar man sig:):)

Jag har ju en oändlig tur som har StigiGemla. En man med så mycket kunnande fantastiskt att ha "runt hörnet".

Nu är det så att jag följer inte alla hans råd utan kör även en hel del på eget bevåg. Gillar utmaningar helt enkelt:)

Jag sparade biologi från karet när det gick sött genom att köra biobollar och sand i ett frigolitkar med pump. Har dessutom köpt LS från tre olika kar för att påså sätt få i fyra olika nitrifikations kollonier redan från nystart.

Sumpen är en standardsump med ett litet tix. Glaset till bubbelfällan lutar ca 30grader. Detta för att biobollarna ska sättas i rullning o på så sätt få ett litet wet&dry filter. Det funkar rätt ok:)

Efter 4 dagar vattenmognad så köpte jag Clown, Pallettkirurg, goby, 4 blågula (som ja just nu inte kommer på namnet på) och en putsarräka och några turbos o eremiter.

Tyvärr hoppade Gobyn ur efter ett par dar.

Kör med full belysning från dag ett.

Fick Nitrit helt planenligt dag 19 till 23. Ej mätbart efter det. Varken fisk eller räka reagerade alls. Helt perfa att veta att båda nitrifikationsstegen verkar funka bra.

Nu har karet gått i 31 dagar o kiselalgerna börjar att försvinna

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 311
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Puhh det blev ett långt inlägg ska hålla det kortare i fortsättningen.

Ca 400

Kh 10

Mg 1500

salt 1,026

Fosfat (ej märbart med salifert) kör me alufosfatremover.

NO3 10 o ökar

Vid uppstart så doserade jag KNO3 två matskedar rätt i karet. Vill absolut inte ha fosfat o samtidigt ingen Nitrat.

Ja tror att där kan man gämföra salt o sött rakt av. Fosfat o 0 Nitrat ger trubbel i form av alger samt cyano.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är kul att ha kommit igång och att detrullar på,,,,,,,,,,,,,,,men det är ju himla långt till att det är färdigbyggt i byttan.

Jag har testat att gjuta egen LS o den har minst en månad till innan den är redo.

Det ska vara problem att gjuta med silikat i degen, därför var jag tvungen att testa om det är sant därav den bruna stenen.

post-5316-1446892033851_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser fint ut Larry.

En fundering.

Jag sparade biologi från karet när det gick sött genom att köra biobollar och sand i ett frigolitkar med pump. Har dessutom köpt LS från tre olika kar för att påså sätt få i fyra olika nitrifikations kollonier redan från nystart.

Funkar detta? Aldrig hört talas om att man skulle kunna använda sig av sötvattenbakterier i salt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej och välkommen till "Guiden".

Blir riktigt tjusigt, gillar scapingen, iaf stilen .

Dom gjutna stenarna, ska du ha dom i detta karet med?

Jag tycker det ser bra ut som det är, gott om utrymme för korall att växa på, skapligt med simyta för fisken.

Däremot så hade jag försökt öppna upp lite bland stenen, så det blir lite mer större grottor och tunnlar. När det är sådär "packat" så finns risken att det blir stillastående fickor mellan stenarna där inte cirkulationen kommer åt ordentligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack adddo o DaTrucka:)

Jag tror att det är samma bakterier i nitrifikationssteget i både sött o salt.

Det kan ja ju testa frammåt o så är fallet. Har en liten 30 litare som luffar på i sött bara att håva ur fisken och långsamt höja salinitet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dom gjutna stenarna, ska du ha dom i detta karet med?

Jag tycker det ser bra ut som det är, gott om utrymme för korall att växa på, skapligt med simyta för fisken.

Däremot så hade jag försökt öppna upp lite bland stenen, så det blir lite mer större grottor och tunnlar. När det är sådär "packat" så finns risken att det blir stillastående fickor mellan stenarna där inte cirkulationen kommer åt ordentligt.

Ja jo det ser lite konstigt ut, framförallt på vänster sidan men,, lite av den stenen ska i ett annat kar och min "egen" sten ska i. Så att karet är inte på någe sätt färdigbyggt på den sidan.

Saken är den att jag vill prova/köpa in rätt många sorters koraller för att undersöka och lära mig hur/vilka som trivs hos just mig.

Vågar knappt nämna det men ommmmmm det ser bra ut (hoppas att inte C läser här på guiden:):) ) så gnager en baktanke att konvertera 2400 litaren om ett år eller så.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Karet rullar på.

Ja har köpt massor av fraggar av Ted C. o någon till av Stigigemla, så att nu har jag 43 fragg av olika koraller i karet.

Tycker att det är en bra start:)

Håller på att trixa med ljuset en hel del. Har fått ett bra skimmer med LEDen, men känner att jag saknar ljus här o där i karet. Därför ska ja klämma in 2*54W T5 med reflektorer till i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jepp då är 30 koraller monterade på plats. Har gått ett o ett halvt paket knådlim så att det är lite dimma i karet, lättar det inte om ett par dar så kör ja me filtermatta tills det är klart.

Mätte värdena nu i kväll.

Mg 1380

Ca 380

Salt 1.025

Kh 12

Ph 8

NO3 0

Po4 0

Salifert och refraktometer.

Gått från 50 till ej mätbart Nitrat efter att ha kört med häxbryggd (korkad som ja var så har ja inte exakt startdatum) men det rör sig om mindre än tre veckor.

Jag blev väldigt överaskad att det gick så snabbt att få bukt med Nitrat med VSV.

Enligt inlägg här på guiden så borde det tagit längre tid, detta trotts att ja kört med en mycke liten daglig dos.

Kan det bero på att ja började VSV väldigt tidigt?????????

jag tänker dosera KNO3 i låg dos ett par veckor till för att dra ur fosfatet ordenligt.

Detta för att sedan fasa ut VSV helt.

Alla koraller har en brun ton men dom verkar att trivas för att dom sträcker ut sig ordentligt, så att nästa focus blir att få bort överskottet av alger inne i korallerna.

Där är två sorter som inte gillar mitt nuvarande vatten,, dom vill inte öppna sig men ja tror att vattnet är lite för färskt för att alla sorter ska trivas riktigt än.

Har labbat en hel del med lystet och jag kommer att kompl. med 8 Blå LED till bef ramper. Har plats i nuvarande drivdon så att ja slipper bygga en strömkrets till.

Räknar med att ja kommit över 400 i Ca innan veckan är slut:):)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena Alex:):)

Det vore kul om vi kunde ses nästa vår på NCS stämma i Stockholm.

Trevligt att du expanderar, känns som om 500-600 liter vatten är mycke mindre pyssel än 250 liter. Dubbla marginaler så att säga.

Ja testar just nu o försöker lära mig salt så att man kan begå sina misstag i ett litet kar innan/om man tar steget att konvertera 2400 liter:)

Internet är ju en fantastisk källa till information och dessutom så har ja turen att ha stigigemla bara tio minuters bilväg bort.

Nu gör jag inte som han säger och följer inte heller alla rekomendationer som finns på nätet. Känner att nätet ofta är en källa till mytspridning lika mycke inom salt som inom sött.

Har b.l.a snabbstartat mitt kar o lastat det med en himla massa fraggar av olika sort alldeles för kort tid enligt nätet.

Startade med häxdryck mycke tidigare än rekommenderat.

Har mindre lyse än 1W/liter

Ska dessutom fåigång karet fullt ut lååångt under 100kr/liter.

Sen cirkulerar jag mycke mindre vatten till sumpen än rekomenderat(dock ca25 ggr/vattenvolymen i timmen med streamers i kartet).

etc.etc.etc

Nu har jag märkt att man behöver hålla en betydligt mjukare ton på detta forumet än på t.e.x NCS o det har ja inte riktigt lärt mig än:):):) men ja jobbar på det oxå:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kommer absolut till nästa stämma. Vi får väl dra oss undan lite om vi ska snacka saltvatten.-skrattar hysteriskt

Gör inte heller efter konstens alla regler, och har haft väldigt bra balans och harmoni i akvariet. Känns nu som att det är dags att uppgradera sig lite, men 576 känns ändå som helt ok storlek för min del. Har även de mesta i teknikväg redan så kommer nog också under 100:-/litern.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...