Gå till innehåll

1:a saltet efter 8 år! Härligt!


naso

Rekommenderade inlägg

Nu är jag äntligen på G efter 8 års uppehåll med saltvatten, denna gång i mindre skala. Det är verkligen kul med hur mycket som har förändrats med denna hobby o kringutrustning under tiden. Jag köpte ett 240 liters möbelakvarium för 1500:-,som aldrig blev använt av sonen i huset och sen va man igång. he he!

Tekniken är: skummare:Deltec MCE600

Streampumpar: 1st Sunsun 101B, 1st Koralia och 1st Tunze 6025

osmosfilter: Aquili med silikatfilter

Vattenpåfyllning: Tunze 3155 osmolator

Belysning: 1st AquaUp 150w MH 14000k (än så länge,har ej bestämt mig)

2x39W T5 Glomat armatur m. aquamedic reefblue light

Levande: 30 kg LS

4,5kg levande sand+ 4 kg korallgrus

2 st eremiter: Calcinus californiensis(små)

10 st Nassarius snäckor

2 st Turbosnäckor

1 st Skivanemon: Rhodactis sp.(fanns på Ls:en)

2 st fiskar som jag fått: 1 blåbandad damsel o 1 amblygobius phalaena(sandvändare m. råge)

Blandade saltet, 2 dagar efter lades både L.s:en och fiskarna i. Efter 2 veckor blev det snäckorna o eremiterna.

Lysrören var den enda belysningen i 3 veckor, sen blev det en MH 150W som komplement. Tänkte på 2x150W MH, men vill prova först.

Alla mätbara nödvändiga värden ligger mycket bra, så veckan som kommer blir det en del inköp med alla sorters djur.(uppdaterar nästa vecka)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag det har hänt en del med saltvattenhobbyn de senaste åren. Utbudet i butikerna vad gäller stenkoraller är klart bättre (och priserna är så låga på SPS numera). Och på tekniksidan har T5 etablerat sig fullständigt, LED är på frammarsch och dosering av organiskt kol verkar också ha blivit mer eller mindre standard. Annat som är så fullständigt dominerande nu men ovanligt för inte alls så länge sedan är streampumpar och balling. Något relativt nytt som aldrig verkat ha slagit stort i Sverige är annars DSB som ju är mer eller mindre standard i USA.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja gillar hushållsrullen:):)

Ja körde me en skokartong och VHS band:):)

Ha ha ha! Ja, man får ta vad man har för jag ville tvunget ha en slags ytavrinning till skummaren och då blev rullen ett stöd eftersom det är en (halv) ytavrinning. Även bra för framtida planer(lika bra att den finns,som sagt)

Tack djzimon o mbuna! Och Claes A, vad är nu "DSB" i denna hobby?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

DSB = Deep sand Bed, alltså djup sand bädd. Det är den översättningen jag känner till, finns kanske nått annat oxå :).

Vad är det för märke på karet? Mycket fint måste ja säga

Deep sand bed, har jag hört talas om. Karet, ja. Jag trodde först det var ett MP,men efter mer forskande så kom jag fram till att det är en "lyxmodell" från aquael som dom hade för några år sedan där ljusrampen o den övre sargen är i plastklädd aluminium(vit o svart på insidan) och "trä-fejk" på utsidan. Nedre listen är avtagbar för smidig fönsterputsning och för vatten som runnit över. Även handtagen är lite snidade med mörk o ljusbrun kombination. Det har stått i ett garage 2-3 år med skyddsplasten kvar på glas o ramp, inköpt till en son som tydligen inte ville börja med akvaristik överhuvudtaget och nu behövde pappan plats till familjens tredje merca, så jag fick det för 1500 spänn(som hittat för ett nytt)! Det passar bra i min lägenhet och då blev det bara saltvatten som jag kunde tänka mig hålla på med i akvariehobbyns värld, så blev det igen! Men det känns bra med en riktigt intressant hobby att koppla av med, och kul att dela med sig här på SVG, både om frågor o svar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Du har verkligen lyckats bra med inredningen och iaf ja får en bra djupkänsla när ja ser på dina bilder, 3-d feeling:)

Tack. Det är mörkblå blank plast som sitter på utsidan, och stenarna ligger en bit fram för att kunna speglas, det gör att det blir lite fejkad 3D-känsla.

Jag har inte hunnit göra så mycket sista tiden,men gjorde några tester idag. KH är på tok för lågt(mellan 5 o 5.4) och det börjar även visa fosfatvärden som stigit(över 0,1 nu), så nu får jag börja buffra och binda fosfater. Några bra tips på KH-buffert?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...