Gå till innehåll

Ultra Algea X från Fauna Marin - Verkningstid


knabbuziak

Rekommenderade inlägg

AlgaeX.jpg Jag fick med en flaska av ovan nämnda produkt när jag köpte mitt akvarium. När jag läser om produkten på nätet så ser jag att den ska kunna ta bort mina irriterande bubbelalger. Jättebra om det inte vore för att den samtidigt kommer utrota Caulerpan som jag odlar i refugiet.

Refugiet är i dagsläget inte sammankopplat med huvudkaret, utan jag växlar vatten mellan de olika karen manuellt med jämna mellanrum.

Min fråga är då: Hur lång verkningstid kan man räkna med att produkten har? Tanken var att låta produkten verka i visningskaret tills jag blivit av med de oönskade algerna och sen vänta ytterligare någon vecka för att sedan börja med vatten växlingarna igen. Eller riskerar jag att slå ut mitt refugium då?

Är det något annat man bör tänka på vid användning av produkten?

En annan tanke är att när jag väl får mitt refugium ihopkopplat med visningskaret så kanske caulerpan kommer konkurera ut de andra algerna vad gäller tillgång på näringsämnen, och i så fall kan jag ju strunta i att behandla med kemikalier och låta algerna göra jobbet...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hittade detta som kanske kan vara till hjälp vid beslut:

Upon releasing ultra algae x to the world, we thought that is seemed like a very promising product. We mean to say of course that it was a “cure all” or “cure almost” of all your algae problems in your aquarium. Seeing the before an after shots posted up about the new Ultra Algae X confirmed what we already knew. However there are several details that we did have questions on and thankfully we have found the answers to most of these. We have a large howto guide on Ultra Algae X which is below after the jump for your review. Also we might note that you need to turn your UV and ozone off as it will destablize the product. Interesting.

1.) Dosing

Dose in the evening after the lights are out, the photosynthestics of the algae will not work during the night so the algae X will better work

10 ml Algae X of 200L Water every 2 days

DO NOT OVERDOSE AND CALCULATE THE LITRES EXACTLY !!!!

Dose every 2 days until the algae has gone but not more than 21 days at a time

Important !

lighting interval max 6 hours/day

Blue light can be on for 10 hours

Make sure you Heavily skim!!

No water change or Dosing of any Trace Elements during treatment

No Ozone , Carbon , Zeolith or Absorber during Treatment

3.) When to use Algae X

Algae X works against every Algae ( not against bacterias !!! )

o Derbesia, and other feather algae

o Bubble and Goldalgeas, Halimeda calcerous algae’s

o Caulerpa

o Bryopsis Algea need longer treatment

Dinoflagellates (brown pest )

If Dinoflegalletes comes back after a few days then dose again for some days until all Dinos have gone

It does not work against Cyanobacteria !

4.) Problems

If you dose correctly the product is harmless against all corals and other invertebrates Algea X has been tested for 10 years without negative effect

Redox potential will fall slightly

Sea Urchin and Clams can be harmed after longer use or overdosing

Caulerpas in Mud Filter or Refugium can be harmed also. Remove it.

To much die back of algae can send back the poison which is in the algae so please remove all algae by hand if its possible

The water can become a little bit cloudy

Tridacna clams can also harmed if you treat against dinoflagellates

Corals Polyps may close for a few days

Eftersom det står att man ska dosera varannan dag så tycker jag att om man väntar en vecka så borde det inte vara mycket kvar av preparatet. Börjar jag dessutom dra igång UV-C och höja upp belysningen vid färdig behandling så tycker jag att texten ovan borde kunna tolkas till att det ytterligare skulle kunna hjälpa till att bryta ner de sista resterna av preparatet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min kaninfisk tog alla mina bubbelalger jag hade så kanske testa med fisk istället

Jag är lite sådär till att tillsätta fler djur för tillfället... Jag har redan planer på vad jag vill ha i akvariet och har redan blivit föreslagen kaninfisk. En mycket trevlig fisk anser jag, men eftersom jag kommer tillsätta fler fiskar snart så vill jag inte ha fler djur som belastar karet. Har även funderat på en smaragdkrabba (Mitrax), och skulle det bli så att bubblorna kommer tillbaka så kanske jag kan överväga att införskaffa ett par sådana för att de ska kunna hålla bubblorna i schack. I övrigt så är jag, precis som du, förespråkare av att använda mig av naturliga medel för att nå mina mål med akvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom jag ändå har preparatet och andra har testat det mot de alger som jag har problem med så tänkte jag ändå göra ett försök.

1-2 veckor med behandling varannan dag, 7ml (jag mätte upp den totala vattenvolymen till omkring 140L vid renoveringen) vid varje behandlingstillfälle. Under tiden kommer jag stänga av UV-C samt dra ner belysningstiden till de rekommenderade 6 timmarna per dag... Men jag ska väl även säga att jag är lite nervös över mina Caulerpa-alger åxå.

Försöket påbörjas ikväll och under dagen gör jag sista vattenväxlingen på cirka 3 veckor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, man kan inte använda detta preparat utan att skumma alltså?

kanske får banka liv i mina lilla Rio Nano då :ler:

Där kommer jag eventuellt stöta på problem... Den enda skummaren jag har till karet för tillfället är en Berlin AirLift 60! Jag har en Deltec MC500 åxå, men den sitter i refugiet och får inte plats i visningskaret sedan renoveringen och aquascapingen...

Hursomhelst så är det vad jag har att tillgå, så jag får väl göra det bästa av situationen och se till att städa skummaren varannan dag åxå då för att säkerställa bästa möjliga resultat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Delrapport: Efter första dosen så har jag sett att vissa bubbelalger kollapsat och många har börjat tappa färg. Skiten som kommit i skummaren har ökat och är påtagligt mycket mer grönfärgat. Tycker det låter som att preparatet kan funka...

Har även andra alger som inte stör överdrivet, men som jag ändå hoppas på ska decimeras eller försvinna helt. Jag föredrar personligen att ha algerna i refugiet och ingen annan stans!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Algbekämpningen har pågått i en vecka, och de effekter jag sett är att de flesta skräpalger har decimerats, men bubbelalgerna är de som verkar bita sig kvar som mest... Vet inte om jag börjar få för lite mat till mina sniglar, men den mindre av mina turbosar börjar se riktigt risig ut och har nu fått flytta ner i refugiet i hopp om att den ska kunna repa sig där.

Jag kommer fortsätta minst en vecka till som det ser ut nu med preparatet för att förhoppningsvis kunna se nån förändring även hos bubbelalgerna. Fler rapporter kommer framöver!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Två veckors algbekämpning avlsutades igår och igårkväll startade jag åter upp UVC't och från och med idag så ökar jag belysningstiden med en timme om dagen fram till söndag så jag åter går på mina 12 timmar/dygn.

Resultatet var inte lika bra som jag hade hoppats när det gällde bubbelalgerna. Tyvärr beror detta säkerligen på min skummare. Jag får ett ljusgrönt avfall i koppen. Problemet är ju att jag inte kan använda min stora skummare för tillfället i visningskaret. Och när jag får igång sumpen så går det inte då heller, för då kommer jag ta dö på mina makroalger. Det positiva är dock att jag sett att jag blivit av med ungefär hälften av de andra skräpalger jag hade.

Till helgen kommer jag göra ett vattenbyte och i nästa vecka börjar jag åter igen med vattenväxlingarna mellan karen. Jag tror och hoppas att jag ska få bättre effekt med makroalgerna som jag vill ska kunna konkurera ut bubbelalgerna vad gäller tillgång på näring!

Andra får gärna fylla på här med sina egna erfarenheter av produkten!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 år senare...
Har redan en sjöhare men han vägrar just nu att gå på stenen han vill bara vara i sanden

Sent from my iPad using Tapatalk HD

mitt krig mot troliga dinos och cyano bröt nacken på de trådalger/skägg jag hade...delvatten byten stora samt kalkvatten vid avdunstning

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...