Gå till innehåll

Moorish idol


zeup

Rekommenderade inlägg

efter läst mkt om idols och förstått att detta kanske inte är ett bra akvarieval,men om man nu har 1000l o spela på,skulle det fungera?

de jag läst om som försökt ligger på mindre akvarium,en del har fått det o fungera andra inte.

som sagt morrish e ju en ovanligt snygg fisk och vill bara höra med alla här om ni tror det skulle funka med 1k l.

jag gillar testa saker,men inte som kostar liv,därav frågan.

mvh zeup

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Thomas

Köpte 2st Morris idol av Bioted i Kungsbacka för 2 veckor sedan som kom ifrån De Jong i holland som var kanonfina.Hadde lite problem med att få dom att äta dom 4 första dagarna, försökte då med att ge dom färsk blåmussla som jag satte fast på ett tunt pvc-rör med plastklämmor som dom började äta av med en gång, har nu börjat ge dom Formula Tow med garlic och sea veggies som dom äter ur handen.Skall man ha strora morrishar tror jag nog inte man skall ha ett kar under 1000 lit, och det skall vara inkört så man har stabila vattenvärden, så har man goda möjligheter att lyckas.

Lägger upp lite bilder på minna morrish. [ hoppas ni har överseände med bildkvaliten är tagna med min iphon]

post-4222-14468920388723_thumb.jpg

post-4222-14468920388924_thumb.jpg

post-4222-14468920389118_thumb.jpg

post-4222-14468920389321_thumb.jpg

post-4222-14468920389516_thumb.jpg

post-4222-14468920389708_thumb.jpg

post-4222-14468920389897_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tjena douglas,,,vilka otroliga bilder,man blir ju bara mer sugen på denna fantastiska fisk.

har bestämt mig för och prova o hoppas att med rätt mat + att jag har massor av svamp i karet nu,att jag hinner få den och äta "vanlig" mat innan det tar slut.

har dock aldrig sett dem till salu i affär,så får väl be någon handlare o ta hem en eller 2.

mvh zeup

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag antar att det är H. acuminatus du syftar på, datrucka. Eller någon av "kusinerna" - acuminatusen är nog den lättaste i familjen, dock.

Nyckeln till framgång med Zanclus är nog först och främst friska exemplar och ett väl inkört akvarium - nyetablerade brukar vara dömt att misslyckas. Svampdieten är som Janne påpekar mycket viktig

Det känns som om man klarar de första månaderna, så är dessa till slut ganska tåliga - så foderbiten och vattenkvalitet är A&O.

Reefsafe är den inte till 100%, jag hade en som gick flera år i min burk, bara för att under en helg få tokspel och äta ren en gul turbinaria fullständigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

coolt,med en idol som tattoo,funderar själv på en heltäckt underarm med undervattens tema,karp,hepatus,sjöhäst osv.

får väl bli en idol med kanske ;)

hela mitt ben under högerknä är täckt med rev tema och även min nya tattoo på högerarm är i havstema...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jaha,har idag hittat o införskaffat Ocean nutrition Angel formula+jag har hela burken full med olika svamparter.

finns det någn som vet en om en idol till salu?

kanske massa handlare som läser här inne!

tror jag har alla förutsättningar för att lyckas,måste testa denna fantastiska fisk ;)

mvh zeup

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det jag kan rekomendera dig är att ha koll på Korall fisken i Linköping. när de får in fisk från Bali så får de unser sommar perioden oftast även några Zanclus med. Jag vet att de fick in några förra veckan. De skickar fisk till hela norden med bussgods så de kan nog skicka till karlshamn med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jaha,har idag hittat o införskaffat Ocean nutrition Angel formula+jag har hela burken full med olika svamparter.

finns det någn som vet en om en idol till salu?

kanske massa handlare som läser här inne!

tror jag har alla förutsättningar för att lyckas,måste testa denna fantastiska fisk ;)

mvh zeup

Ett bra sätt att få tag i det man vill ha är att kontakta en etablerad och seriös handlare och helt enkelt beställa den fisk man vill ha.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det jag kan rekomendera dig är att ha koll på Korall fisken i Linköping. när de får in fisk från Bali så får de unser sommar perioden oftast även några Zanclus med. Jag vet att de fick in några förra veckan. De skickar fisk till hela norden med bussgods så de kan nog skicka till karlshamn med.

skall kollla upp det,thx.

Ett bra sätt att få tag i det man vill ha är att kontakta en etablerad och seriös handlare och helt enkelt beställa den fisk man vill ha.

jo,men hade jag hittat en som redan går i en handlares akvarium,kanske den redan äter,kan välja en tjockis etc.men visst annars går det säkert beställa här med,men då får man det som kommer. ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

finns det någn som vet en om en idol till salu?

kanske massa handlare som läser här inne!

tror jag har alla förutsättningar för att lyckas,måste testa denna fantastiska fisk ;)

Kolla med biotedmarin och Ted han åker till Holland 1ggr i månaden å kan säkert få med sig fisk hem. Kör via bron så kan säkert gå med att mötas upp där så slipper man ju även kör sträckan till Kungsbacka, men som sagt kolla med Ted om du vill ha fina zanclus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...