Gå till innehåll

Reef Angel - styrsystem till rätt pris!


POPOV

Rekommenderade inlägg

Hitta detta intressanta bygge som är baserat på Arduino.

Du kan själv knappa om koden om du är händig och bygga moduler på egen hand eller köpa allt färdigt.

Bra mycket billigare än något annat som finns på marknaden!

http://www.reefangel.com/index.html

Jobbar själv på ett eget system som är wireless och har en grafisk touch lcd men bara för eget bruk. Hoppas jag kan visa något av den i slutet på månaden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 53
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

  • 5 månader senare...

Hallå!

Nån som använder Reef Angel med "försvenskade" värden typ temperatur i Celsius och är det adpatrar som gäller för att få våra svenska kontakter att fungera?

Ruggigt nyfiken på möjligheterna med denna typ av datoriserad kontroll så all info som jag kan få emottages mycket tacksamt.

MVH Sören

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det fins flera sådana här varianter i usa. För att inte prata om den suprfina

APEX

http://www.aquacave.com/neptune-systems-apex-br-aqua-controller-2586.html

dock är den inte sååå mycket billigare än någon profilux. Men den har logg, mail, varningsystem och allt annat man kan behöva (iphone app etc. etc.)webbaserad inloggning.

Man måste tyvärr upp i Profilux 3 för att få dessa möjligheter...

Men vad tycker ni?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle nog lägga pengarna på en Profilux istället då, europeiska uttag, slipper omvandlare, sen har jag alltid älskat hur de ligger före i utvecklingen, tex med deras ljusstyrning, blixtar, moln m.m. Apex kom ut med detta bara för några månader sedan och det behöver finslipas. Sen så kommer ju GHL ut med en modul som stödjer DIY led byggen med blixtar, moln, ALLT!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det nån som vet om det utöver avsaknaden av europeiska uttag är nåt annat som gör att man inte bara kan köpa en dylik apparat och köra den Out Of the Box?

Det bör fungera utan problem, att ändra till Celcius är en simpel sak i koden.

Adaptrar är billiga att köpa, kolla kjell eller clas ohlsson.

Men först du kanske bör skicka ett mail till reef angel och fråga om det inte råkar vara så att de har en modell som passar direkt här hemma i Europa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det bör fungera utan problem, att ändra till Celcius är en simpel sak i koden.

Adaptrar är billiga att köpa, kolla kjell eller clas ohlsson.

Men först du kanske bör skicka ett mail till reef angel och fråga om det inte råkar vara så att de har en modell som passar direkt här hemma i Europa.

Frågade Roberto på Reef Angel om det fanns nån europeisk variant av produkten och svaret blev som följer:

"No, Reef Angel does not have any local distribution in Scandinavia, but I can certainly ship it there if you buy it on our website."

Även om det inte är ett svar direkt kopplat till min fråga så antar jag att det, ännu så länge i allafall, inte finns nån EU-anpassad modell.

Om denna produkt har brister så vete skråen om jag inte slår till och köper en ändå -Tummen upp

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Frågade Roberto på Reef Angel om det fanns nån europeisk variant av produkten och svaret blev som följer:

"No, Reef Angel does not have any local distribution in Scandinavia, but I can certainly ship it there if you buy it on our website."

Även om det inte är ett svar direkt kopplat till min fråga så antar jag att det, ännu så länge i allafall, inte finns nån EU-anpassad modell.

Om denna produkt har brister så vete skråen om jag inte slår till och köper en ändå -Tummen upp

För det priset tycker jag det är ett kap. Hade kostat mera om du skulle bygga det själv.

Om du nu har kunskaper i lite kodning dessutom så är det ett utmärkt steg att börja på för att sen gå vidare med annat kul.

Styr själv mitt kar med en lösning som bygger på samma mikro kontroller, fungerar prima, vem behöver EU certifikat =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet att tråden handlar om Reef Angel men jag har själv varit intresserad av APEX (som nämndes i denna tråd) och frågade dom hur det var med en Europa version.

Detta var svaret jag fick:

"

Hi,

With the appropriate AC adapter the Apex system will work in a 220V

environment as a monitoring only device. If you wish control on 220V power then you must use X10 and you will have to acquire these X10 modules on your own. You can find a list of International distributors of X-10 products at www.x10.com. The parts that you will need to get on your own are one control interface PL7213 or XM10 (220V equivalent of PL513) and a control module AM12U (220V equivalent of AM466) for everything you want to turn on or off independently Native 220V control of EnergyBars is being developed and will be available in 2011.

"

Jag såg en review på Apex på Mrsaltwatertank :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad gäller själva kontrollenheten i Reefangels system så går den på en adapter vad jag förstod när jag övervägde den en gång i tiden. Jag förstod också att reläboxarna skulle fungera om man använde adaptrar så de passa de amaerikanska honorna som sitter på. Det finns adaptrar att köpa på sidan. Detta måste betyda att reläerna i boxen även klarar 220 V Styrsignalen hämtas troligtvis från kontrollern och starkströmmen matas troligtvis med separat kabel till kontrollboxen.

Vad som gjorde att jag inte valde reefangel då var att det fanns då bara en reläbox med 8 uttag att tillgå. Sedan dess har det kommit en expansionsbox.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då får jag väl slå till och köpa en och sen redogöra för mina erfarenheter när och och om jag får igång den! =)

Kontrollera bara med en direkt fråga om du kan använda 230 volt och 50 Hz till utrustningen - jag är inte säker - bara utgick från det när jag tittade på det.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"Can Reef Angel work on 220VAC?"

"Yes. Reef Angel uses a universal power supply that accepts 85-265VAC 50/60Hz."

Då borde det väl funka? Eller kan det skilja på "power supply-" och "relaydelen"?

Hursomhelst så får jag kolla upp det innan jag gör nån affär.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enligt Roberto på Reef Angel skall det inte vara några problem att köra denna gadget i våra elsystem om man inte räknar in behovet av adaptrar. Priset är 199$ (om man slår till med grundpaketet) och frakten håller en "flat rate" på 49,95$ så för runt 250$ blir man äger till en dylik tingest. Jag slår med stor sannolikhet till i början av mars när de finns åter i lager.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...
  • 1 år senare...

Reef Angeln är intressant, främst för att den är open source så man kan modda den själv. Däremot tycker jag den är dyr... Om man summerar ihop alla delar som behövs för att få motsvarande funktion som en APEX, tex expansionshubben, ethernet och orp, så är man uppe i samma kostnad som en APEX.

Jag skulle gärna se en uppdaterad Reef Angel baserad på den senaste ARM-baserade Arduinon och med ethernet och expansionshubben inbyggd från början. men jag vet inte om något sådant är på gång? Antar att de bakom hårdvaran gärna fortsätter att sälja en massa expansions för $100 /st.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dyr och dyr..

Jag tror dom flesta klarar sig med "grund paketet"

- termometer

-2 x nivåbrytare (osmolator)

-2 x pwm eller analog styrning av tex belysning eller tunze pumpar

- Ph mätare (ink probe)

- 8st styrbara elutag

Sen lade jag till:

-Wifi för trådlös anslutning till internet

- 8st reseadaptrar till elutagen

Tror jag betalade runt 3300:- ink frakt, moms tull post avgifter och allt sattyg dom kunde hitta på..

Sen är det en grymt skön portal på nätet eller app till mobilen för att sköta allt utifrån.

// Danne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...