Gå till innehåll

nybörjar anemon.


san_miguel

Rekommenderade inlägg

Jag har en rödfotad anemon, den sätter sig aldrig på sidoglasen, utan håller sig alltid till botten eller bakom stenar så nära botten den kan komma. Den vill helst kunna gräva ner/gömma foten så man ska helst ha 5cm bottenmaterial eller mer har jag fått lära mig!

Mvh/Jon

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en rödfotad anemon, den sätter sig aldrig på sidoglasen, utan håller sig alltid till botten eller bakom stenar så nära botten den kan komma. Den vill helst kunna gräva ner/gömma foten så man ska helst ha 5cm bottenmaterial eller mer har jag fått lära mig!

Mvh/Jon

Vad är de latinska namnet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du nu skall ha nåt i sanden varför inte en Fungia, man kan hitta dom i fina färger och dom är mer lämpliga för nybörjare.

Jag har en polare som försökte med ett antal sandanemoner och de slutade alltid på samma sätt, jag förstod de aldrig för så kul är det inte med en anemon...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du nu skall ha nåt i sanden varför inte en Fungia, man kan hitta dom i fina färger och dom är mer lämpliga för nybörjare.

Jag har en polare som försökte med ett antal sandanemoner och de slutade alltid på samma sätt, jag förstod de aldrig för så kul är det inte med en anemon...

//NiXoN

Men tycker clownfiskar att de går lika bra med en fungia?

Hur gick de för din kompis anemoner då?

Mvh Mikael

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja skall du ha nåt clownerna gillar så funkar en Euphyllia, den klarar sig på mindre ljus än en anemon och är inte lika känslig. Du bör ha den på en lämplig sten på sanden för att den skall må bra, den kan inte ligga direkt i sanden.

För polarns anemoner gick de som de brukar gå med 95% av dom som importeras...

Vill du verkligen ha en anemon så prova senare med en svenskodlad BTA, tror de ger dig dom bästa oddsen att lyckas.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Clownfiskar kan ta skivanemoner eller tex Sinularia som substitut, det är helt beroende på vilken fisk du får.

Jag har haft Occelaris (Nemo) som gått i Sinularia, de jag har idag är A. polymnus som går i en carpetanemon. Den anemonen är nog det härdigaste jag har i mitt kar med tanke på vad den har varit utsatt för under tiden jag haft den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina clownfiskar har inte visat intresse för något. Inte min anemon, inte mina euphyllior, sacryphon, inget. Tråkigt då det var just det jag ville se i mitt kar. Samspelet mellan anemonen och clownfiskarna...

Första natten sov den ena clownfisken i sacryphonen, men sedan dess har då hållt sig uppe i högra hörnet. :(

Jag har haft samma anemon i 6 månader. Den har flyttat sig en gång och det var från stenen där jag placerade den från början. Den vandrade första natten och har sen suttit på samma ställe. Den lever, äter och verkar må bra och jag kan inte direkt säga att jag varit världens noggrannaste när det gäller vattenkvalité. Detta är ingen bubbletip utan en med raka vita tentakler med en lila färgklick längst ut. Så min anemon har jag inte haft något problem med.

Konstigt mina clown fiskar är också bara uppe i högra hörnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De har inte varit i närheten av min rosa bubbletip heller. :)
En av våra sadelclowner som älskar en av våra rosa bubbletip.

De vanliga "nemosarna" är precis som dina i bakkant och uppe i hörnet för det mesta. Sadelclownerna far omkring i hela akvariet och simmar helt annorlunda än ocelarisarna. I denna länk finns det någon form av klassificering men man vet ju aldrig riktigt vad som händer i varje akvarie :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hittade lite mer nu. Sammetsclownen och A.clarkii, någon gång frenatus skall gå i Condylactis.

Bubble tipen är populärare. Men de vitryggade arterna och percula + polymnus är inte med i listan. Ocellaris brukar gå i den i akvarium.

Jag tror i och för sig att många clowner bryter mot reglerna likaväl som att de går i koraller i akvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Är det ingen som läser tråden anemonlänkar? Det är så mycket anemon snack nuförtiden...Det verkar som om alla vill ha svaren serverade på silverfat, och inte orkar läsa i de BRA klistrade trådarna!

Det finns inga "lätta" anemoner! De är känsliga och kräver ett väl inkört kar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina clownfiskar har varierat sig efter placering. Förut var dom i mina rhodactis, nu är dom nästan uteslutande i min Xenia eller i Sarcophytonen. Det är svårt att säga vart dom kommer vara, för de har sin del av karet precis som alla andra som håller sig till små revir.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 månader senare...

Har både en bta och 2st H,Magnifica i mitt RSM, H.Mag har delat på sig och blivit 2st. Har haft den i cirka 2,5år och BTA 1år. Enligt min erfaranhet är det viktigaste att du hand matar dom cirka 3 gånger i veckan, förutsatt att värdena i karet är okej. Liten anemon med artemia, via en plast spruta. Och dom stora får blanding musselkött/räkor. En bra utfodring på din anemon stärker immunförsvaret, och får den att sluta vandra omkring för hitta bra ställe föda/ljus/cirkulation främst föda enligt min mening. Tror "Malue" nått är en sand anemon lever endast i sandbädd mycket fina, kolla på art register. Ha det kalas och lycka till med din anemon :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...