Gå till innehåll

Byta sand i flera års gamalt kar...


Botan

Rekommenderade inlägg

Tänkte byta grus/sand i mitt flera år inkörda kar. Hur gör jag det lättast utan att rubba bakterierna för mycket i karet. Kan mina koraller dö av det? Positivt/negativt av att byta bottenmatterial efter flera års inkört kar??

//Sofia, tacksam för svar -respekt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du ska byta allt på en gång så tror jag du får göra en omstart för som mr B sa så innehåller din gamla sand mycket bra saker som du nu vill ta bort jag tror med att det blir en stor rubbning av ditt ekosysstem kanske någon som vet mer än oss som kan svara ? Jag hadde nog startat om på nytt så att säga tömt karet och rengjort rensat upp bland sten och koraller mm ändrat aquascapen tex. Eller kanske tillfört nytt med det gamla om jag inte har förmycket sand tidigare. Som sagt när jag har nyttjar jag gjort omstart vilket passat mig iallafall!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du har ett akvarium som fungerar bra så tror jag du skall vara försiktig med att byta sand/grus. Grejer som fungerar bör man inte labba med. Om du ändå väljer att byta så följ förslagen ovan, byt lite då och då, men se till så att du suger ut det gamla i samband med vattenbyten. Börjar du riva i sanden så vet man aldrig vad som händer med dina djur.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sen, hur är det, ligger det inte mycket skit i gammal sand också?

Typ Fosfat och kisel? massa deutritus och skit?

Tycker att jag sett, när folk köper inkörda kar, tar med sig sanden, så får de alltid en algexplosion.

Dvs om man rör i sanden så riskerar man att chockhöja sina näringsnivåer?

Eller är jag ute och cyklar.?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller precis själv på med ett sandbyte i karet, sugit bort det gamla till kanske hälften, nu ska jag ta bit för bit och suga sanden och lägga i ny sand, 1/3 åt gången tänkte jag, med kanske 3-4 dagar mellan gångerna... Känner mig inte speciellt orolig dock, även om jag bytt allt på en gång, men vill helst behålla så mycket av smådjuren som leve i sanden och tänkte ge dem en chans att sprida sig till den nya sanden innan resten försvinner.

Hur viktig sanden är beror ju mycket på hur djup sandbädden varit också, en DSB är nog mycket mer känslig att avlägsna jämfört med ett tunnare dekorationslager.

Som wiking säger, tror jag det är viktigt att suga ut den gamla sanden. Annars dammar det runt REJÄLT med detrius.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis Ingemar, det har samlat på sig för mycket skit så sanden är lite brunaktig och trist, och det dammar så otroligt mycket med brunt damm när man behöver böka runt i sanden när man flyttar på stenar, koraller med mera.

Av nåt skäl tycker jag också att livet i sanden har minskat den senaste tiden och hoppas på att återfå alla mina älskade maskar och små räkdjur som gräver i sanden att öka i antal igen (detta kan självklart bero på andra saker i karet, men testar man inget får man inget lära :))..

Det jag gör denna gången är att jag tar vattenbytesvatten och sköljer ur sanden med (har sanden i en bunke som jag rör runt så vattnet blir grumligt häller bort det grumliga vattnet och fyller på med nytt vatten osv) så de allra finaste partiklarna försvinner Även om de inte är skadlig, och t.o.m. vara nyttigt, så stör jag mig på det om det dammar för mycket och täcker LS med mera om man rör runt för mycket i sanden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...