Gå till innehåll

Kirurgfisk misshandlad till döds


Josv1973

Rekommenderade inlägg

Min krirurgfisk blev misshandlad till döds. Jag har två clownfiskar (Ocellaris) och två Damselfiskar (Azure) Som bet och slog kirugfisken (Desjardini) till döds. Den blev bara 13 dagar gammal. Varför? Jag såg att clownfiskarna bet den i fenorna så att dom blev helt trasiga och damselfiskarna slog den med sina sjärtfenor. Kirurgfisken var inte så stor. Kan det vara därför eller för att jag möblera om i akvariet för några dagar sedan? Jag tycker att det är fegt fyra fiskar mot en liten fin kirurgfisk.

:ledsen:

För några dagar sedan så försvann min mandarinfisk spårlöst. Sura pengar!

Två fiskar på kort tid har lämnat mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tråkigt att höra Johnny, tycker kanske dock inte att det var helt otippat. Clowfiskar och damseller kan vara riktigt stygga fiskar och om det stämmer att ditt akvarie är på 130 liter så är det på tok för litet för en kirurg enligt min mening. Det kan dessutom alltid uppstå en del aggressioner efter en ommöblering då fiskarna skall "pinka in nya revir".

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för tipset. Jag vet att kiruger blir stora men eftersom den var så liten så tänkte jag att man kan ha den ett tag i mitt akvarium. Jag får vänta tills dom har hittat sina revir igen. Dom rör ju inte räkorna och sandvändaren och dom går ju bra ihop med varandra.

Mvh Johnny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Damseller är sadister, har själv sett hur 2 domino-damseller slet sönder en grön chromis. Den ena bet fast sig i huvudet och den andra i stjärten,sedan drog dom på var sitt håll(usch!). Senast hade jag en annan damsel som t.o.m tuggade på en Sarcophyton(mjuk-korall), så det är fel att kalla dom revvänliga fiskar. Dom terroriserar o vandaliserar både fiskar och andra invånare i ett s.k "sällskaps-revakvarium",speciellt när dom blir lite större. Aldrig mer någon från det släktet för min del.

Ändrat av naso
fel med citatet!
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att tänka på är att desjardini är en mega size kirurg 40+cm som dessutom växer relativt fort. Bättre att köpa en mindre variant till nästa gång är mitt tipps. Nu hade ju inte detta med orsaken till varför den blev dödad dock. Tråkigt med dina förluster dock det är alltid tråkigt att förlora fisk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Caligula_2004

Problemet du har generellt är att ditt akvarium är på gränsen litet för dina fiskval samt att det är alltid bättre att överbefolka akvariet isf för att ingen innevånare skall ha något specifikt revir.

Personligen har jag själv haft damseller ihop med både clownfiskar och kirurger utan några problem. Men då var akvariet o andra sidan på 920 liter. Runt 30 fiskar i det akvariet med 100kg levande sten och drygt ett 40-tal blandade mjuk o stenkoraller.

Det var en mycket bra stabilitet bland fisken iaf.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Problemet du har generellt är att ditt akvarium är på gränsen litet för dina fiskval samt att det är alltid bättre att överbefolka akvariet isf för att ingen innevånare skall ha något specifikt revir.

Personligen har jag själv haft damseller ihop med både clownfiskar och kirurger utan några problem. Men då var akvariet o andra sidan på 920 liter. Runt 30 fiskar i det akvariet med 100kg levande sten och drygt ett 40-tal blandade mjuk o stenkoraller.

Det var en mycket bra stabilitet bland fisken iaf.

Jag hade också 100kg LS och 30-talet fiskar i ett 600 liters-kar med 160L sump, när händelsen med dominodamsellerna inträffade. Det kan bero på att de är enskilda individer som t.ex ciklider från samma art(en kan va lugn o en kan vara fullkomligt uppskruvad),men det är 50% risk på sådana inköp i alla fall(och jag har ändå vunnit på lotto en gång,he he!)och det hjälpte inte. Men det är klart att starkt revirhävdande fiskar måste visa sitt rätta jag i ett mindre akvarium. Man lär så länge man lever.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...