Gå till innehåll

Mjölkigt/grumligt vatten! :(


JonR

Rekommenderade inlägg

Hej! Efter att nu ha funkat kalas fint flera veckor efter hårdbehandligen av alger så har nåt hänt, kom hem idag och akvariet var helt grumligt/mjölkigt.

Igår kväll möblerade jag om litegrann i akvariet och gjorde ett vattenbyte på 15-20 procent(det vattnet hade stått i ca två veckor i en sluten, halvfylld 25L dunk) och allt såg fint ut i akvariet nån timme efter ommöbleringen, även imorse såg karet kalas fint ut, men nu när jag kom hem ikväll, 6-8 timmar sen jag såg akvariet sist så har nåt hänt, vattnet är helt grumligt, nästan värre än vad bilden visar! Alla fiskar finns kvar, korallerna ser ut att må bra..

Nån som har tips på vad som kan ha hänt? Kan det ha nåt med kalk att göra?

Skrev i ren panik så har inte hunnit ta några tester! Nått man ska mäta extra noga?

Mvh/Jon

201009213161.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns många orsaker till vad det kan bero på. Snäckor som förökat sig är en, det händer ibland, och då ofta efter ett vattenbyte då det antagligen är tidvattnet som triggar dem i naturen. Kalkutfällning, njo, det kan det nog vara, men inte min första gissning, om du inte tappat i en burk med kalcium eller karbonater (eller några andra tillsatser), andra saker som det kan bero på är bakterieblomning, händer ibland med kolkällor osv...

Det du kan mäta är ju att inte Kalcium eller kH är extremt högt, pH...

Råkade ut för exakt samma sak i min övernattningslägenhet för korallerna, fast då såg man knappt 20 cm, där upptäckte jag att jag i irritationen när jag rev runt i huvudkaret blandade vattnet "lite" för salt (42ppt) i den temporära baljan. Jag gjorde ett 100%-igt vattenbyte i den hinken, inget jag rekommenderar dig dock...

Jag personligen skulle ha is i magen och se vad som händer, klarnar det sakta så är det säkerligen snäckorna, grumlar det sig ännu mer så skulle jag gissa bakerieblomning. Nåt vattenbyte skadar säkerligen inte om man känner att man vill göra nåt. Men som sagt håll ett öga på det så du får se vad som händer, men så länge djuren mår bra behöver man inte få panik.

Som jag bökar i mitt kar på alla möjliga "förbjudna" sätt så borde mitt kar många gånger om, om teorierna många har stämmer, men jag får inte ens mina SPS:er att må lite dåligt fast jag bökat lyft ut LS bökat i sanden så karet är brunt av detrius, och stenen legat över vatten i en timme med korallerna på :(

P.S. Inget av det jag säger att jag gör rekommenderar jag för det kan säkert gå åt skogen, men djuren brukar rätt snabbt visa om nåt är galet så de är min guide. D.S

Ändrat av Benighted
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej o tack för dom snabba svaren! Då behöver jag inte ligga sömnlös inatt då! :)

Är caluerpa dom där gröna algerna som ser ut som blad? Sånna har jag inte, men kanke är nåt annat som håller på att trilla av?

Nåt som jag också lade märke till var att skummarkoppen var helt full med vatten, och den är rengjord igår och på en vecka ungefär kan det bli 5-10mm vatten i den... så nåt är ju på gång hur som helst! :)

Mvh/Jon

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min gissning är att när du möblerade om frigjordes en del smuts och näringsämnen som blev mat till bakterier. Ser det ut som mjölkiga slöjor i vattnet?

Se bara till att det är ordentlig rörelse på ytvattnet så att det kommer ner ordentligt med syre i vattnet. Då ska det inte vara någon fara och det går över om några dagar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...