Gå till innehåll

Fyll på med samlad info Mantis!


JonR

Rekommenderade inlägg

Hej alla glada! Har sökt endel på mantis på forumet men endast hitta lite spridd och lös information. Vore det inte bra om det samlades i en tråd? Så hittar man denna tråd när man söker så får man svar på det mesta om just mantis! Verkar ju vara endel som har frågor kring dessa.

Mina frågor är följande:

Exakt vad för skada gör en mantis i ett normal befolkat akvarium? tex med putsarräkor, turbosniglar, eremitkräftor, clowner och nån kirurg. Går det att svara på eller är det individuellt eller olika för olika arter?

Går det genom ljudet att skilja på en pistolräka och en mantis?

Enligt information jag fått av en akvarist så är det så att en pistolräka skjuter aldrig två gånger på raken utan med längre mellanrum, medans en mantis kan knacka två/fler gånger på raken, är det så enkelt?

Tips på enkla hemmabyggda fällor, bästa bete för att få napp, etc. vore kul om nån kunde komma med!

Några speciella spår en mantis lämnar efter sig som kanske en pistolräka inte gör?

Anledningen till mitt intresse är att det knäpper i akvariet väldigt ofta, även två tre gånger på raken ibland! Väldigt ofta bara nån minut efter att lyset slocknat! Och sen att 2st putsarräkor och 5-10 turbosniglar har dött bara sådär..

Mvh/Jon

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej alla glada! Har sökt endel på mantis på forumet men endast hitta lite spridd och lös information. Vore det inte bra om det samlades i en tråd? Så hittar man denna tråd när man söker så får man svar på det mesta om just mantis! Verkar ju vara endel som har frågor kring dessa.

Mina frågor är följande:

Exakt vad för skada gör en mantis i ett normal befolkat akvarium? tex med putsarräkor, turbosniglar, eremitkräftor, clowner och nån kirurg. Går det att svara på eller är det individuellt eller olika för olika arter?

Går det genom ljudet att skilja på en pistolräka och en mantis?

Enligt information jag fått av en akvarist så är det så att en pistolräka skjuter aldrig två gånger på raken utan med längre mellanrum, medans en mantis kan knacka två/fler gånger på raken, är det så enkelt?

Tips på enkla hemmabyggda fällor, bästa bete för att få napp, etc. vore kul om nån kunde komma med!

Några speciella spår en mantis lämnar efter sig som kanske en pistolräka inte gör?

Anledningen till mitt intresse är att det knäpper i akvariet väldigt ofta, även två tre gånger på raken ibland! Väldigt ofta bara nån minut efter att lyset slocknat! Och sen att 2st putsarräkor och 5-10 turbosniglar har dött bara sådär..

Mvh/Jon

Jeg opplever akkurat det samme men her forsvinner også fisk, har prøvd og lokke den i felle men har ikke lykkes og hverken se den eller fange den, har mistet masse fisk, og spesielt nyinkjøpt fisk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Exakt vad för skada gör en mantis i ett normal befolkat akvarium? tex med putsarräkor, turbosniglar, eremitkräftor, clowner och nån kirurg. Går det att svara på eller är det individuellt eller olika för olika arter?

Det beror på art, storlek osv. I stort sätt så har de ihjäl allt som inte har ihjäl dem själva. De är mao inte revsäkra. Jag hade min peacock tillsammans med pepparmintsräkor och det gick bra. Hade mantisen dock varit mindre så hade pepparmintsräkorna säkerligen inte varit långlivade.

Går det genom ljudet att skilja på en pistolräka och en mantis?

Enligt information jag fått av en akvarist så är det så att en pistolräka skjuter aldrig två gånger på raken utan med längre mellanrum, medans en mantis kan knacka två/fler gånger på raken, är det så enkelt?

I egenskap av att ha haft båda, samtidigt så kan jag säga att det är jättesvårt att skilja ljuden åt. Pistolräkor kan mycket väl skjuta flera gånger på raken, i olika styrkor, osv osv. Jag lärde mig att skilja dessa åt. För mig låter pistolräkan mer som knallpulver medens en mantis låter mer som om sten mot sten (skillnaden är hårfin).

Anledningen till mitt intresse är att det knäpper i akvariet väldigt ofta, även två tre gånger på raken ibland! Väldigt ofta bara nån minut efter att lyset slocknat! Och sen att 2st putsarräkor och 5-10 turbosniglar har dött bara sådär..

Vanligast är nog att folk har pistolräkor, det är i alla fall min uppfattning. Jag upplever också att pistolräkan är aktivare på natten, men det kanske beror på art. Sedan finns det ju givetvis nattaktiva mantisar också.

Hur har turbosniglarna och eremiterna dött? Ligger det skalbitar här och var eller har de bara dött? En mantis tar definitivt dessa men slår sönder dem helt och hållet för att komma åt dem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Jag har endast hört en stor pistolräka skjuta(ca 5cm lång) och den lät verkligen som ett dovt skott! Eller som du säger, knallpulver! Och i mitt akvarium så tycker jag inte det låter alls så, det låter nästan mer som sten mot sten fast dock aningen ljusare! Har nästan varit säker på att det är nåt som knackat mot rutan men nu vet jag att det kommer från mitten på akvariet så det är uteslutet att nån snigel eller eremit kommit åt glaset.(ser runt på baksidan med) Då har ju inte jag hört små pistolräkor, dom kan säkert låta mindre och ljusare... Men om jag utgår från dom ljuden jag hört personligen så låter det inte likt pistolräkans "knall", utan mer som ett knack, som sten mot sten eller kanske som en skruvmejselspets mot glaset.

Angående det döda så har jag inte hittat ett enda krossat skal! Känner mig lättad när du skriver så för då kanske man kan utesluta en mantis? Eller kan en pytteliten mantis inte vara tillräckligt stark?

Mvh/Jon

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pistolräkan kan låta så olika från gång till gång, precis som en mantis, beroende på vad den slår på och beroende på vad pistolräkan gör.

En så pass liten mantis att den kommer in i turbosniglarnas/eremiternas skal kan ju givetvis ta död på dem utan att behöva slå sönder dem först.

Det går att spekulera fram och tillbaka men det blir svårt att fastställa vad det kan vara utan att se den eller fånga den :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pistolräkan kan låta så olika från gång till gång, precis som en mantis, beroende på vad den slår på och beroende på vad pistolräkan gör.

En så pass liten mantis att den kommer in i turbosniglarnas/eremiternas skal kan ju givetvis ta död på dem utan att behöva slå sönder dem först.

Det går att spekulera fram och tillbaka men det blir svårt att fastställa vad det kan vara utan att se den eller fånga den :)

Okej! Det får ni nog slå fast på! :)

Ska prova att bygga en fälla! Jag har ju ett litet akvarium(RSM130) och jag har varken sett till pistolräkor eller manits så risken att dom är storlek små är ju stor så fällan får bli därefter!

Så tips på smarta fällor och bete mottages gärna!

Har sett petflaskversionen med avkapad och bakvänd topp.

Mvh/Jon

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej! Det får ni nog slå fast på! :)

Ska prova att bygga en fälla! Jag har ju ett litet akvarium(RSM130) och jag har varken sett till pistolräkor eller manits så risken att dom är storlek små är ju stor så fällan får bli därefter!

Så tips på smarta fällor och bete mottages gärna!

Har sett petflaskversionen med avkapad och bakvänd topp.

Mvh/Jon

Har prøvd flaskemetoden men det eneste jeg fanget var pusserekene, er det noen andre feller som er bra og hva bruker dere som åte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hallå!!

Jag har en mantis i mitt 300L kar.

Den är kanske 3-4 cm lång. han tar mindre snäkor.. inga turbo alltså.

han har vart rätt snäll än så länge vad jag vet.

den har blivigt ganska tam.. tam och tam... han kommer fram när jag matar han med frysmat.

om du lyckas mata han tam så borde det vara ganska lätt att fånga han när han är framme och ska äta. min simmar ut i vattnet och tar maten. borde gå att ha en håv eller dyligt att fånga han med då..

men om han är så liten så är det ingan fara för dig att ha han kvar ett tag till.. det är bara kul.. riktigt roliga djur..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...