Gå till innehåll

Pomacanthus Imperator


Nordin

Rekommenderade inlägg

Hej, min imperator har nyligen blivit mycket mer skygg än vad den brukade vara, den har gått i karet i några veckor utan några som hellst problem, äter bra och när jag varit för snål med maten så tar den sig någon polyp istället.

Nu är den som sagt mycket mer skygg, det enda jag kan se med blotta ögat är att båda bröstfenorna är lite 'naggade' i kanten, inga andra fenor (dom stora genomskinliga inte de små). Den själv är kungen i karet och det är den som bestämmer så att någon skulle spöa den tror jag inte.

Övriga fiskar.

1x Clown

1x Gul kirurg

1x Mandarin

1x Sixline Wrasse

1x Kungen himself (Imperator)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Jag tror inte att det i de flesta fallen handlar om cyanidfångst. Har ni haft fiskarna i karantän innan? Har följt ganska många trådar på Reef central och det verkar som om de allra flesta behandlar sina fiskar och i synnerhet kejsarfiskar mot plattmaskar (flukes på engelska). Prova att göra ett sötvattendopp med fisken och se om nått faller av dem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fiskar som först verkar helt ok och som efter en kortare tid börjar visa tecken på ohälsa utan annan rimlig förklaring är inte helt sällan cyanid fångade. Varifrån kommer din fisk? Denna förkastliga fångstmetod används fortfarande utbrett på många håll,

Det vore ju väldigt tråkigt om det vore så förstår inte varför det ens finns kvar idag...

Hej!

Jag tror inte att det i de flesta fallen handlar om cyanidfångst. Har ni haft fiskarna i karantän innan? Har följt ganska många trådar på Reef central och det verkar som om de allra flesta behandlar sina fiskar och i synnerhet kejsarfiskar mot plattmaskar (flukes på engelska). Prova att göra ett sötvattendopp med fisken och se om nått faller av dem.

Fisken har gått i karantän innan, hur länge ska detta sötvattensdopp pågå ? alltså hur länge ska jag ha fisken nere i sötvattnet ?.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sötvattensdopp kan du prova med 1-2 min, samma temp och helst ph som i saltburken.

Observera så du inte stressar fisken för mycket!

Jag vet inte om det är det som är felet, men vad jag har läst så tynar en hel del kejsare bort efter några veckor pga av invärtes eller utvärtes mask. Det är därför väldigt många på reef central kör karantän och medicinerar profylaktiskt. Det verkar tyvärr inte vara så många här som använder karantän, dels för att mata upp fiskarna innan de släpps in i huvudburken och dels för att medicinera profylaktiskt. Jag har inte gjort det förut och förlorat en hel del fisk genom åren, men jag kommer att göra det i fortsättningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...