Gå till innehåll

Tipps på större firrar?


petrol

Rekommenderade inlägg

Den verkar trevlig. Någon som har haft en sådan?

En firre jag såg på nätet igår som verkar intressant är Acanthurus lineatus. Någon som har erfarenheter?

Det som verkar liiite svårt är att hitta en som inte är helt omöjlig att få tag på..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sen har du ju Tryckarfiskar också, jag har ju en Odunus som jag upplever som en riktig skojig fisk. Mycket social o trevlig mot kompisarna i burken. Däremot så blir det svårt att har räkor, sjöstjärnor, sjöborrar och gurkor.. Är väl individberoende till en viss del, men min har gillat att äta räkor och bråka med sjöborren som jag hade.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Naso-kirurgerna blir stora, men är relativt lätta ändå. De blir väldigt imponerande när de närmar sig fullvuxen storlek.

De är inte lika känsliga och aggresiva som Achanthurus-arterna.

Kaninfiskar av släktet Siganus är utmärkta akvariefiskar och algätare om man kan ge dem tillräckligt stort akvarium. Tåliga och relativt fredliga.

Stora kejsare är ju alltid en chansning när det gäller koraller, men annars är de otroligt vackra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Acanthurus Lineatus är en svår fisk om man köper ett litet exemplar, enligt mina erfarenheter så bör man köpa en som är 15 cm eller större, då är det större chans att de överlever, de växer rätt så snabbt också¨när de trivs i akvariet, och det är ett stort kar så chansen att en lineatus ska trivas är relativt stor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

jag håller med Dykaren, de flesta Acanthurus är väldigt krävande, enligt Bengt på Marinakvariet ska det köras med uv-c dygnet runt året runt.men som med de flesta fiskar är dom ju känsligare under inkörsperioden.

men vist är dom grymt snygga! ska testa en Acilles själv...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Lineatus brukar vara knepiga att få att äta men om man köper ett ex som är runt 7 cm eller uppåt så tar de ofta foder inom någon vecka.

Den stora nackdelen är att det blir aggressiva om de inte får utrymme. I dina 3 meter tror jag dock inte du kommer att märka av det. Vet en kille i skåne som har ett 1500 liters kar som har både sohal och lineatus och cirka 15 andra kirurger ihop . Allihopa är i princip så stora de kan bli i akvariemiljö.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...