Gå till innehåll

Fundering runt behållare för div media


Galdrin

Rekommenderade inlägg

Jag har en massa akryl & pvc som jag tänkte försöka göra något med i väntan på att jag kan starta upp ett kar och tänkte att media behållare känns lagom enkelt att starta med. Första tanken som slår mig är diametern på akrylröret, vad är att föredra? Smalare rör för snabbare genomströmningshastighet eller tjockare rör för att vattnet skall befinna sig längre i kammaren med mediat? Är det kanske olika beroende på media? Tänker främst på kol, fosfatremover, biopellets.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar. Har inventerat mitt föråd precis och tror jag vet hur jag skall göra. Eftersom jag kommer att ha ett väldigt litet kar under överskådlig tid framöver så funderar jag på att få ihop något av ett akryl rör med innerdiameter på 50 mm. Låter kanske litet men planen var att ha 3 rör på ca 35 cm bredvid varandra seriekopplade som kan hängas på kanten av karet. Borde ge ca 4 dl media per rör. Funkar det inte rent praktiskt så får jag plocka fram något av mina grövre rör och kanske göra ett av 80 eller 105 mm med flera kammare, men det är plan B eftersom jag helst har små pumpar i det lilla karet men ändå vill uppnå hyffsad genomströmningshastighet. Vad tänkte du bygga av?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade det varit jag så hade jag valt en lägre genomströmningshastighet så att så mycket av vattnet som går igenom filtret blir "behandlat" per runda. Iofs så kanske det är bättre om även kolet snurrar runt lite, så att det inte blir några döda fläckar i filtret där vattnet står still, och på så sätt får maximal utnyttjande av mediat. :) Jag har inte testat kol i mer än en filtersocka så jag kan inte säga om det är bättre eller sämre, det får andra säga till om.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...