Gå till innehåll

Påverkan?


DanneI

Rekommenderade inlägg

Hej alla,

Jag har aldrig tidigare sysslat med saltvatten bara med Malawi och Koi.

Det jag undrar är hur påverkar denna hobby naturen alltså de verkliga reven osv, Positivt eller negativt? Har bara hört från säljarna själva att det är en positiv påverkan.. Men vill gärna höra av erfarna även här ifrån vad ni vet ang detta.

Jag vill inte börja med detta om det kan ge negativa effekter för det vilda.

Sedan tycker jag mig se när jag läser i forum att det är mycket dödfall både här och där utav fisk, känns nästan lite som slit och släng på en del tyvärr, Är det så eller lever fiskarna normalt sett länge?

Jag funderade på ett Red Sea 250 eller ett 450 när det kommer då jag tycker 250 är för litet.. Det jag då också undrar härifrån då jag redan hört från butik innan Är: Att när akvariet väl kommit igång så kan jag utan problem åka på semester 3 veckor om jag bara har någon som kan mata fisken.. Stämmer det, vad tycker ni.

Klarar det sig utan någon skötsel i 3 veckor med bara matning?

Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 veckor borde inte vara något problem alls.

Tänk på att ett saltvattenskar ofta har hög avdunstning, så din fiskmatare behöver fylla på vatten också om du inte har automatisk påfyllning.

Vad det gäller de etiska aspekterna av hobbyn kommenterar jag inte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det jag undrar är hur påverkar denna hobby naturen alltså de verkliga reven osv, Positivt eller negativt? Har bara hört från säljarna själva att det är en positiv påverkan.. Men vill gärna höra av erfarna även här ifrån vad ni vet ang detta.

Jag vill inte börja med detta om det kan ge negativa effekter för det vilda.

De där beror nog helt på hur man väljer att räkna, man får de svar man vill ha som alltid med miljöfrågor. På den positiva sidan så kan man ju säga att en korallodling som inkomst för människor i länder där det finns korallrev kanske är bättre än att skörda korallrev med skopa som kalkråvara till nybyggen. På samma sätt är säkert nätfångst av fisk för akvarier en bättre verksamhet än storskaligt fiske för matproduktion. Men det finns säkert gott om negativa exempel också där t ex cyanidfångst av fisk fortfarande sker.

Om man istället tittar på sin egen hobby så kan man ju välja odlad fisk och t o m koraller som drivs upp i Tyskland. Tre utav fem fiskar i mitt akvarium är t ex akvarieodlade i Europa (en i Sverige) och åtminstone en av korallerna har odlats i Tyskland och de andra i farm i tropikerna. Min levande sten är från importer på 90-talet (den har evigt liv...) men sen la jag till lite nybruten korallsten. Dvs min hobbys påverkan på korallreven är ganska minimal och säkert inte värre en hundradel av en turistresa till valfritt korallrevsland.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...