Gå till innehåll

220 liter kallt saltvatten


agalychnis

Rekommenderade inlägg

Hej,

Nu har jag kommit över ett 220 liters akvarium som skall bli ett kallt saltvattenskar.

Jag har tänkt på det i många år, men efter att ha läst "Slantens" fantastiska artikel, så kunde jag inte hålla mig längre!

Jag skall ha det i min kalla källare, där temperaturen är ca 13-14 grader på sommaren och 3-4 grader på vintern, så jag borde klara mig utan extra kylning.

Jag tänker ha ett stort ytterfilter som biologiskt filter samt cirkulationspumpar.

Jag planerar att byta ca 50 liter naturligt havsvatten i veckan "spetsat" med salt för att komma upp i ca 33-34 promille och tänker prova om det funkar utan skummare.

Jag skall göra en frigolit/cementbakgrund som skall dölja all teknisk utrustning och jag skall självklart dokumentera framskridandet här i tråden!

Återkommer med bilder!

/J-E

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 69
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Va kul att du ska dra igång! Roligt att du blivit inspirerad av min lilla artikel :smiley9:

Det kan mycket väl gå utan skummare i och med att du kommer ligga med en såpass "hög" temperatur och på det viset ha lite biologisk nedbrytning. Men det kan nog inte vara så hög belastning.

Du måste lova att ta mycket bilder när du gör din bakgrund. Teknik i all ära, men det krävs en hel del att få till en vacker och naturlig inredning. Jag är väldigt nyfiken hur du kommer att lösa det.

Vad ska du ha i akvariet? Nån speciell biotop?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tar han sitt vatten från "fjorden" in till Uddevalla så ligger han nog på en naturlig salthalt mellan 25 till ca 30 promille, lite beroende på djup.

MVH Lasse

Jag skall ta vattnet i Lysekil och ytvattnet har ju lägre salthalt än djupare ner, därav påfyllandet av salt.

/J-E

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Va kul att du ska dra igång! Roligt att du blivit inspirerad av min lilla artikel :smiley9:

Det kan mycket väl gå utan skummare i och med att du kommer ligga med en såpass "hög" temperatur och på det viset ha lite biologisk nedbrytning. Men det kan nog inte vara så hög belastning.

Du måste lova att ta mycket bilder när du gör din bakgrund. Teknik i all ära, men det krävs en hel del att få till en vacker och naturlig inredning. Jag är väldigt nyfiken hur du kommer att lösa det.

Vad ska du ha i akvariet? Nån speciell biotop?

Jag skall ta mycket bilder!

Får man drömma, vill jag gärna ha små bläckfiskar, sjökockar, bägarkoraller, och en massa häftiga evertebrater.

Vi får se vad jag får tag på!

/J-E

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Drömma får man alltid :D men en bläckfisk i ett akvarie en längre tid en någon dag är nog inte bra för dem... har man tur så ser man dem på 18 meter på hösten annars bor de mycket djupare du kan ju fixa så det blir 5 bars tryck i karet så det är som 40 meter. XD har funderat mycket på det att göra så det blir tryck i karet :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Drömma får man alltid :D men en bläckfisk i ett akvarie en längre tid en någon dag är nog inte bra för dem... har man tur så ser man dem på 18 meter på hösten annars bor de mycket djupare du kan ju fixa så det blir 5 bars tryck i karet så det är som 40 meter. XD har funderat mycket på det att göra så det blir tryck i karet :)

Det är nog temp och salthalt som skall vara det rätta, inte vattentrycket.

De flesta av de mindre arterna blir inte mer en något år gamla.

/J-E

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är framförallt kalciumhalten som är viktig samt givetvis temperaturen. Man bör använda ett salt med förhöjda kalciumhalter, typ reefsalt. Salthalten har den betydelsen att kalciumnivån givetvis är beroende på hur hög salthalten är men i ett vatten med rätt salthalt men fel kalciumhalt så dör i alla fall octopus vulgaris fort. vattentrycket anpassar den sig till.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är framförallt kalciumhalten som är viktig samt givetvis temperaturen. Man bör använda ett salt med förhöjda kalciumhalter, typ reefsalt. Salthalten har den betydelsen att kalciumnivån givetvis är beroende på hur hög salthalten är men i ett vatten med rätt salthalt men fel kalciumhalt så dör i alla fall octopus vulgaris fort. vattentrycket anpassar den sig till.

MVH Lasse

Det kanske inte alls blir några bläckfiskar, men om, så är det nog Sepietta oweniana, som jag helst vill ha.

Octopus vulgaris lever nog djupare, än Sepietta oweniana, och blir betydligt större.

Först skall jag dock starta upp karet, så får vi se vad det blir för djur i det.

Har tänkt att ha en klippbiotop och sandbotten.

/J-E

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jag är snart klar med bakgrunden och har tänkt om när det gäller skummare.

Jag skall försöka göra en DIY skummare av en stor (8-10 liter) plastflaska som jag har. Den skall stå bredvid karet.

Såg en annorlunda lösning på "skummarrör" som jag är sugen på att prova. Det går kanske att sticka ner luftslangar + utströmmare genom slangen?

se bif. bild

Återkommer med mer bilder!

/J-E

post-2851-14468920566429_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu blir inte frugan glad damsugaren full av friggo hehehehehehe.........

Ser ju bra ut blir roligt att följa detta bygget.

Jag körde mest med värmepistol, så det blev faktiskt inte så mycket frigolitskräp i dammsugaren, mest i början när jag skar till bitarna som limmades fast i karet.

/J-E

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nice.Jag fixa en liknande bakgrund när jag hadde sötvatten.Var rätt att den skulle lossna så jag använde 3 hela tuber med silicon.Lite overkill maby.

Körde med cement på sedan måla jag den med en special färg kom ej ihåg vilken sen 5 lager av aqua lack som var specielt till akvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Riktigt snyggt! Du har ju konstnärlig talang!

Är det vanlig cement du täckt in frigoliten med?

Tack!

Jag använde en säck murbruk (inte hela) som blivit över och strödde lite sand på.

Nu skall jag göra en bänk och fylla karet med vatten, så får det stå så ett tag för att bruket skall får bränna klart och för att laka ur ev. gifter.

Jag har använt vanlig cement förut vid liknande bakgrunder och det har funkat bra, vi får se hur det går med murbruk?

/J-E

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är framförallt kalciumhalten som är viktig samt givetvis temperaturen. Man bör använda ett salt med förhöjda kalciumhalter, typ reefsalt. Salthalten har den betydelsen att kalciumnivån givetvis är beroende på hur hög salthalten är men i ett vatten med rätt salthalt men fel kalciumhalt så dör i alla fall octopus vulgaris fort. vattentrycket anpassar den sig till.

MVH Lasse

Nyfiken fråga varför är o.vulgaris beroende av kalcium? eller är alla bläckfiskar det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett lite bakslag :smiley13:

Det funkade inte med murbruk! Det lossnade delvis när jag hade fyllt karet med vatten och skrubbade lätt på bakgrunden.

Nu har jag borstat bort allt löst, tömt karet och köpt en säck vanlig cement istället som skall kletas på ett par lager.

/J-E

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett lite bakslag :smiley13:

Det funkade inte med murbruk! Det lossnade delvis när jag hade fyllt karet med vatten och skrubbade lätt på bakgrunden.

Nu har jag borstat bort allt löst, tömt karet och köpt en säck vanlig cement istället som skall kletas på ett par lager.

/J-E

Var det då kalkmurbruk du använde? Om det inte är hydrauliskt måste det karbonatisera en tid för att inte skäljas bort. Det finns ju även murbruk med cement som bindemedel, det ska fungera.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var det då kalkmurbruk du använde? Om det inte är hydrauliskt måste det karbonatisera en tid för att inte skäljas bort. Det finns ju även murbruk med cement som bindemedel, det ska fungera.

Vet ej vilken sort, men den var nog gammal också, om det spelar någon roll?

Nu blir det vanlig cement i allafall.

/J-E

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har funderat ytterligare på skummare och nu lutar det åt att jag skall försöka göra en motsrömsskummare av avloppsrör med gummitätning.

Tanken är att använda ett 1m högt 110mm avloppsrör med gummitätning i botten, där jag sätter en ändpropp som går att ta lös, så att det går att byta syrestenarna.

Överst på skummaren skall jag försöka skära till toppen på den tidigare nämnda flaskan av tjock (ca 5mm) plast, så att det blir en "flaskhals" på skummaren.

Det sitter ett skruvlock på flaskhalsen, där jag skall borra ett hål och sätta ett 50mm PVC rör, som blir stigarröret.

På stigarröret skall jag sedan göra en skummarkopp av klar PVC.

Eftersom det är ett skruvlock, så går det lätt att ta bort skummarkoppen för tömning.

Jag tänkte att jag skall prova att mata skummaren med vatten från ett Fluval 405 ytterfilter en bit nedanför stigarröret och utloppet, som skall sitta längst ner i skummaren under syrestenarna, går direkt tillbaka till karet.

Jag har tänkt att köra med två stora syrestenar (trä) som drivs av varsin Rena 300 och jag skall ha en kulventil vid utloppet, så att det går att styra flödet i skummaren.

Vad tror ni om detta?

Vilket lim skall jag använda för att limma fast flaskhalsen på PVC-röret?

Hur högt skall stigarröret vara?

Är det lagom att köra med två uppsättningar syrestenar som byts varje vecka, vid vattenbyte, och som får torka en vecka?

Vilka syrestenar är bäst? Sander?

Hur högt upp på skummaren skall man sätta inloppet?

På vilken höjd i förhållande till karet skall man ha skummaren?

Bör man ha dränering i skummarkoppen?

/J-E

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...