Gå till innehåll

Någon med LED erfarenheter?


Fiffe

Rekommenderade inlägg

  • Svar 120
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Tack NiXon, du räddade just min helg!;)

Jag läste lite mer om KEY-Led rampen som Fiffe frågar om i början av denna tråd. Och tyvärr hittade jag en annan svaghet i mina ögon som gör att den inte är ett alternativ för mig. Det går tydligen inte att styra månljus separat via timer. Man måste aktivera dessa via en knapp på kontrolldosan. Det funkar inget vidare för mig då jag reser rätt mycket i jobbet och måste kunna sätta huvudlyset + månljus på timer utan att själv behöva vara närvarande och trycka på knappar. Maxspect-rampen har en sådan timerfunktion.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I tråden är på SVG om Cree dioder så har jag plockat ut en del godbitar för den som inte vill följa ReefCentral-tråden på närmare 500+ sidor. Det var länge sedan jag fortsatte min forskning, så det har säkert dykt upp en del.

Då så var Cree Pure-White XR-E Q5 bin de facto det man skulle ha för att få bästa möjliga tryck i ljuset, men sedan dess har ju Cree's XP-G dykt upp och det är väl fortsatt utvärdering om dom nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I tråden är på SVG om Cree dioder så har jag plockat ut en del godbitar för den som inte vill följa ReefCentral-tråden på närmare 500+ sidor. Det var länge sedan jag fortsatte min forskning, så det har säkert dykt upp en del.

Då så var Cree Pure-White XR-E Q5 bin de facto det man skulle ha för att få bästa möjliga tryck i ljuset, men sedan dess har ju Cree's XP-G dykt upp och det är väl fortsatt utvärdering om dom nu.

Key LED avnänder XP-R Cree chips.

Tack NiXon, du räddade just min helg!;)

Jag läste lite mer om KEY-Led rampen som Fiffe frågar om i början av denna tråd. Och tyvärr hittade jag en annan svaghet i mina ögon som gör att den inte är ett alternativ för mig. Det går tydligen inte att styra månljus separat via timer. Man måste aktivera dessa via en knapp på kontrolldosan. Det funkar inget vidare för mig då jag reser rätt mycket i jobbet och måste kunna sätta huvudlyset + månljus på timer utan att själv behöva vara närvarande och trycka på knappar. Maxspect-rampen har en sådan timerfunktion.

Rampen har inbyggd timer. Månljuset drar väl igång när övriga lampor släcks?

Annars verkar de ha gratis frakt på Maxspect ramperna, och de har även lite högre effekt. Men jag blir inte riktigt klok på vilka akvariemått de olika modellerna passar för.

Här är en rc tråd om Maxspect ramperna: http://reefcentral.com/forums/showthread.php?t=1817995&page=2

Om någon vet en motsvarande för Key Led rampen så posta gärna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Många på RC som anser att 30W ledsen i Maxspect rampen inte är särskilt vackra att titta på, samt att det finns en risk att de bränner/bleker korallerna.

Cree versionen har en annan uppsättning leds vad jag förstått men är mkt dyrare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dioden du länkade till är en WG i färgskalan, den som brukar rekomenderas/säljas till saltkar är WC. Det är inte lite klurigt att hitta rätt prylar tycker jag;)

Tror många hemmabyggen misslyckas just pga att man hafsat ihop grejjerna utan att läsa på ordentligt om hur man kopplar vilka dioder etc...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dioden du länkade till är en WG i färgskalan, den som brukar rekomenderas/säljas till saltkar är WC. Det är inte lite klurigt att hitta rätt prylar tycker jag;)

Tror många hemmabyggen misslyckas just pga att man hafsat ihop grejjerna utan att läsa på ordentligt om hur man kopplar vilka dioder etc...

//NiXoN

Vilken diod syftar du på?

Edit:

Dum jag är, var ju samma LED allihopa på den sidan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såhär sa Fishstreet på lite bräcklig engelska:

######################################

Hi Fredrik,

Where is your country?

Actually it is depends on your price on it

For Key LED is using CREE chips, it will not burn any for your coral , if you require on it, it is better using Key24Wide x2 Unit

It's also just release a timer same as Maxspect timer function

2. For maxspect, I suppose for you using 2 Unit of G2-160W LED Lighting with semi version. G2-160W is enough power on you and you can fixable to change a new tank if you upgrade more and easy to resell on the market for G2-160W model

And Maxspect around 4 to 8% damage chips or ballast problem rate. Key LED is 100% never have problem before

For your tank, you can select it depends on your budget, Key is cheapest and enough for your tank, Maxspect is a little bit higher output for your tank, but it can upgradeable for your next tank

Thanks

Eric

>Hello fishstreet.

>

>Currently planning to build an 120x65x60 (w,d,l) saltwater reef tank and have been browsing your excellent supply. The tank will hold a mixture of sps, lps and clams.

>

>The LED lightning solutions look really promising but I have a hard time choosing the best solution for my tank dimensions, and there is quite a difference in princing.

>

>These are the combinations I have com up with:

>

>Maxspect:

>2x G2 - 160W (740$/1090$) (semi/cree)

>or

>1x G2 230W (710$/1050$)

>

>Cree or Semi chips I dont know, but I have heard that the 30W LED's are quite ugly and can burn the corals.

>

>Key LED: (standard/cree)

>1x LED 36-Wide (410$/475$) + shipping, total 108W

>or

>2x LED 36-Slim (600$/660$) + shipping, total 144W

>

>I do not know how much effect is needed to sustain SPS and clams, but the Key LED fixture is significantly cheaper.

>

>Please advice.

>

>Best regards Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kört på MaxSpect 160W (G1) på mitt gamla kar (140 L) med 55 cm höjd och den brände inte några koraller alls. Jag hade mycket bra tillväxt på montipora digitata och flakväxande. Även den acropora jag hade växte så det knakade. Mjukisarna växte också mycket bra.

Nu kör jag på 250W MH lampor och skillnaden är inte superstor. Orsaken till att jag nu valt MH lampor är att jag fick aldrig LED-armaturen att bli tillräckligt tyst. Men det var 1:a generationen också (utan Cree)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och vad det gäller Dalmasens timer problem så är det fixat:

HI

Yes

Key LED K2 Model can set a timer on each white / blue and moonlight. It;'s new version for the model, we just release on this month only

And K2 Model can setup a timer or you can manual to start up each lighting

Thanks

Eric

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för att du ställde de där frågorna Fiffe!:) Hmm...nu blev det svårt igen!;) KEY verkar ju onekligen vara ett alternativ men det verkar vara väldigt dåligt med användare ännu. Googlar man på det så hittar man någon tråd på RC med några fåtal inlägg, inte mer.

Det verkar ju som om en KEY-ramp med Cree-dioder skulle kunna vara ett fullgott alternativ till Maxspect till ett betydligt lägre pris! Gäller bara att våga testa! Ska du eller jag trycka på knappen först Fiffe?;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lumileds

LXML-PR01-0425 (royal blue)

samt

LXML-PWC1-0100 (kall vit)

och hur de förhåller sig till cree ?

Jag har ingen erfarenhet av dessa Philips Luxeon Rebel men vad jag kan se på deras hemsida så är de hack i häl med Cree. Färgen Royal Blue verkar vara identisk med den som Cree har (topp vid 450 nm).

LXML-PR01-0425 (Royal Blue) ger typiskt 740 mW ljusflöde vid 700 mA drivström eller 350 mW vid 350 mA drivström. Cree anger samma värde för sin XR-E Royal blue (XREROY-L1-0000-00901) - 350 mW vid 350 mA drivström. Så vad gäller de blå dioderna så är de nog ganska lika i alla fall.

Att vi mest använder Cree inom saltsvängen beror nog mest på att alla andra gör det och det är lätt att köpa kit för DIY.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tankar o funderingar.

om man kollar key's resp maxin så handlar det om att dioderna sitter betydligt glesare på key'sen , men räcker det till om man nu utnyttjar den yta över karet som finns dvs , mer/fler key's , lite i tanken med att man försöker trycka in så många t5rör som ytan pallade med innan ytan tog slut i princip.

några tankar där ?? ni som kör med led.. är själv lite sugen på att prova ,men man har ju musslor o spser/lps/zoas för lätt 10K i burken.

karet är 60*60 65högt.

ännu roligare hade det varit om man kunnde styrt ramperna med en ghl :) eller dylikt så man verkligen kunde utnyttja ramperna i soluppgång och allt sådant.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ingen erfarenhet av dessa Philips Luxeon Rebel men vad jag kan se på deras hemsida så är de hack i häl med Cree. Färgen Royal Blue verkar vara identisk med den som Cree har (topp vid 450 nm).

LXML-PR01-0425 (Royal Blue) ger typiskt 740 mW ljusflöde vid 700 mA drivström eller 350 mW vid 350 mA drivström. Cree anger samma värde för sin XR-E Royal blue (XREROY-L1-0000-00901) - 350 mW vid 350 mA drivström. Så vad gäller de blå dioderna så är de nog ganska lika i alla fall.

Att vi mest använder Cree inom saltsvängen beror nog mest på att alla andra gör det och det är lätt att köpa kit för DIY.

ok för vad jag kunde hitta så är priserna på luxeon nästan halva priset mot cree dioderna som jag har kunnat hitta på nätet(vita leds royalblue har jag inte kollat på så noga men verkar ligga ganska lika. pris exempel:

vita leds:

0-10 45,6kr/st

11-49 41,2kr/st

50+ 37,3kr/st

royalblue:

0-10 77,9kr/st

11-49 70kr/st

50+ 63,7kr/st

(elfa har bäst priser på luxeon de har dock inte cree om det är någon som undrar)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Handlar du lite fler så blir priset på cree Royal Blue plötsligt rätt rimligt från RapidLed.

Det är frakten som kostar kring 13$ dioderna går på 5,75$/st, med dagens växelkurs så är det inte så farligt.

//NiXoN

hurser man om de cree dioderna är i WG eller WC färgskalan och vad står det för?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...