Gå till innehåll

Behöver tips och råd


Genne

Rekommenderade inlägg

Jag håller på att bygga upp ett akvarie på 1000 liter och undrar om det finns någon som håller på med saltvatten i närheten av Skillingaryd 4 mil söder om Jönköping. Tror jag har det mesta som behövs! Men skulle vara trevligt om det fanns någon som kunde komma och ge lite tipps och råd.

Har köpt akvariet begagnat, det har stått i en butik i Oslo och jag har inga bruksanvisningar på något och inga skisser på hur det har varit ihopsatt tror jag har fått det mesta rätt.

Innehåller bl.a Deltec skummare AP 851, Sander C50 Ozmos, Trop-Tronic Redox-Controller, Deltec HLP 8070 Cirk.pump, Pure-Flo Osmossystem TFC 50, Sump, Filter, färskvattentank, mm

Ändrat av Genne
Tillagt vad som inngår
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 55
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Undrar vad dom två filtermodulerna som sitter på sumpen är för sorts filter och vad det skall vara för typ av filter matrial i dom. Sedan om det är en känd tillverkare på utrustningen och om det går hitta uppgifter om dom olika delarna någon stanns?

post-5412-14468920497636_thumb.jpg

post-5412-14468920497902_thumb.jpg

post-5412-14468920498109_thumb.jpg

post-5412-14468920498307_thumb.jpg

post-5412-14468920498491_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vågligt att köpa saker utan att veta vad det är. :)

Kammaren med tre fack och blå filtervadd i ser ut att vara Deltecs Nitratfilter.

Kammaren med den ihopsnurrade filtervadden där vattnet kommer ner från karet är ett sprinklerfilter, även det av Deltecs modell.

Jag är lite nyfiken på hur karet ser ut invändigt, vad för rör som är där i?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för ditt. svar Jimmy.

När jag köpte det här så var jag bara ute efter karet, osmosen, sumpen, skummaren och pump.

Tänkte köpa till mera saker senare, men när jag såg vad jag fick för 5000 kr slog jag till på en gång, därför vet jag inte vad allt är.

Vilket rör i vilket kar undrar du över?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har två filter som jag inte vet något om, har tidigare fått svar på att det kan vara ett Deltecs Nitratfilter och ett sprinklerfilter Deltecs modell, bilder finns tidigare i tråden, bägge sitter på sumpen.

Hur fungerar dessa filter? (Har en liten hum men är inte säker)

Vilka filtermatrial skall det vara i dessa?

Skall man ha några tillsatsämnen i något av dom?

Kan jag hitta produktinformation om dom någon stanns?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här har du Deltecs hemsida:

http://www.theaquariumsolution.com/

Där kan du säkert hitta en del. Sprinklerfiltret är en del av rörsystemet ner i sumpen från karet.

När vattnet åker ner från karet så (ser det ut som) en del åker ner igenom filtret och en del direkt ner i skummaren. Du behöver alltså ingen pump som matar skummaren med vatten att rena. Jag är inte helt säker på hur tre-kammar filtret fungerar, om det nu är nitratfilter så borde det vara ett lågt flöde genom filtret, därav de små kranarna på slangarna så man kan ställa in hastigheten på flödet.

Med "karet" menar jag det som är ovanför ställningen. :)

Har själv haft ett Deltec kar, kika in i min länk i signaturen hur det var uppbyggt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Henrik.

Tack Jimmy ska gå in och titta en del på deras hemsida i kväll om det är lugnt på jobbet, annars får jag göra det i morgon:-)

Jag ska fixa bilder från innsidan av tanken under morgondagen.

Jag har gjort en förändring där men den beskriver jag när bilderna kommer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I morgon fredag börjar jag produsera osmosvatten och fylla karet, der tar visst lite tid 160 liter per dygn max det blir ju en vecka. men en sak har jag fattat man ska skynda långsamt när man startar upp ett saltvattenskar ;-)

Tror jag får ta och åka till Gemla på studiebesök inklusive lite shopping går ju åte lite grejer för att kolla alla värden.

Finns det någon bra länk för vad man bör ha för grundutrustning att kontrolera alla vattenvärden med (opartisk)?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej och tack till alla som svarat på mina frågor.

Skall nu börja med belysningsarmatur och ska ha 3 st T5 600 mm med fyra rör i varje alltså 12 rör.

Vilka rör skulle ni rekomendera?

Skall komplitera med andra belysningar.

Vad ska jag sikta på?

Håller på att fylla vatten nu sedan blir det salt och där efter sten och efter det får jag vänta på en bra balans, jag har inte brottom (Det tar den tid det tar).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1W/liter är ett ungefärligt riktmärke, sen beror det på vad man vill ha i karet. Ofta går det bra med lite mindre men man kan nästan inte ha för mycket. Vill du komplettera med mer så kanske en metallhalogen (MH) i mitten med T5rör på var sida hade varit något att lura på.

Ljus är ju inte viktigt under inkörningsperiodens veckor, det kan snarare försvåra genom att föda alger man inte vill ha.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Daniel

Har en fundering på T5, MH, T5, MH och T5.

Men min undran var lite mer vilken typ av rör jag ska använda, ska jag bara ha en sort eller två olika eller fler?

Kan även berätta att jag har hittat en gammal kompis i Värnamo som har ett saltvattenkar på mer än tusen liter och det hade jag inte en aning om (han har haft det i ett antal år), skall besöka honom om någon vecka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Började att fylla vatten i akvariet i fredags, det går inte så fort har fått i ca: 250 liter när jag såg att golvet börjar sjunka.

Akvariet står på 8st ställbara fötter, var bara att avbryta har beställt förstärkningar till att lägga under akvariet kommer om ett par dagar.

Bor i en gammal lägenhet från 40-talet med träbalkar som är 200 x 50 mm och på det ligger det 1" spontad plank med en tjock parket på.

Men skivorna jag la som tryckavlastning räcker inte.

Så nu blir det regäla doninga.

Och behövs det har hyresvärden lovat mig att sätta balkar i torkrummet i källaren:-))

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...