Gå till innehåll

Euphyllia bekymmer


stooolpe

Rekommenderade inlägg

Har en euphyllia sen två veckor tillbaka, noterade igår att ett av mina tre huvud inte slog ut som den brukar och dessutom är polyperna lite bruna.

Idag har jag kört med en pump istället för två och hoppats på att det skulle göra susen, den är har visserligen slagit ut mer idag än igår, men om det beror på cirkulationen vågar jag inte svara på.

Har inte matat korallen alls och har ljuset (26 watt blåvit) tänt 6 timmar per dygn.

De enda testerna jag har är nitrit och nitrat och jag bytade 8 liter vatten i helgen (osmosvatten) av mina uppskattade 25 liter.

Har ni några tips på vad jag kan göra för att få den att slå ut?

Mat, placering, cirkulation ja allt som kan vara till nytta.

Bifogat finner ni två bilder på korallen.

På första bilden längst till höger ser ni själva skelettet till det huvud som inte slår ut ordentligt och på den andra bilden ser ni lite av det bruna.

post-5186-14468920503973_thumb.jpg

post-5186-14468920504165_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur är det med vattenflödet, du kan inte ha haft nåt rakt på korallen?

Det skarpt gröna skelettet tyder på att du eventuellt har "green boring algae" som växer i skelettet på koraller. Det kan få dom att murkna innifrån vilket inte är helt lyckat.

Det kunde indikera att du har en del fosfat i vattnet.

Brown jely brukar vara enkelt att se, man märker av en brun geleaktig kant där korallen håller på att dö.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte alls vad det kan vara, men vet att dessa kan råka ut för Brown jelly disease, googla eller sök här så får du reda på mer om det :).

Tack för tipset Nordin, har läst lite om brown jelly disease tidigare. Vad jag kommer ihåg är att det typ något slemliknande som vissa ibland blåser bort med kraftig cirkulation, detta är inget som verkar gå att blåsa bort, ser inte alls ut så.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur är det med vattenflödet, du kan inte ha haft nåt rakt på korallen?

Det skarpt gröna skelettet tyder på att du eventuellt har "green boring algae" som växer i skelettet på koraller. Det kan få dom att murkna innifrån vilket inte är helt lyckat.

Det kunde indikera att du har en del fosfat i vattnet.

Brown jely brukar vara enkelt att se, man märker av en brun geleaktig kant där korallen håller på att dö.

//NiXoN

Nej, jag har inte haft någon pump rakt på korallen, sen jag skaffade euphyllian har jag haft två pumpar igång, båda har pumpat rakt fram i karet och suttit på den bakre glasskivan, en på vänster sida och en på höger.

Bör jag ha en som blåser rakt på korallen? Har inga streamers utan bara pumpar och dem blåser på rätt bra, nu när jag bara har kört en pump under dagen och testade att sätta på den andra pumpen några minuter så pressades polyperna neråt och det var mycket turbulens.

Skelettet såg ut på detta vis även då jag köpte korallen.

Vad rekommenderar du för åtgärd?

Tack för hjälpen Nixon.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du skall undvika att ha direkt/kraftigt flöde över en euphyllia, då kan den ta skada, dom skall helst vajja lite och ha rätt utsträckta polyper.

Har polyperna blivit brunare så skulle jag säga att de kan bero på minskar ljus eller hörge fosfatvärden.

Du har ju inte så ruggit mycke ljus måste jag säga och jag missade att du inte har några tester.

Hur mycket vatten byter du och hur frekvent, hur håller du koll på saliniteten? Börjar fundera om det inte är några olika saker som är fel på en och samma gång.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du skall undvika att ha direkt/kraftigt flöde över en euphyllia, då kan den ta skada, dom skall helst vajja lite och ha rätt utsträckta polyper.

Har polyperna blivit brunare så skulle jag säga att de kan bero på minskar ljus eller hörge fosfatvärden.

Du har ju inte så ruggit mycke ljus måste jag säga och jag missade att du inte har några tester.

Hur mycket vatten byter du och hur frekvent, hur håller du koll på saliniteten? Börjar fundera om det inte är några olika saker som är fel på en och samma gång.

//NiXoN

Okej, men då fortsätter jag med enbart en pump och ser om det blir någon förbättring.

Drar euphyllian normalt ihop sig under natten när ljuset är släckt? Min gör det i alla fall.

Kommer öka upp antalet ljustimmar nästa vecka till 6,5-7 timmar.

Mitt kar har inte varit igång så länge typ 7 veckor, inledningsvis gjorde jag inget vattenbyte under de fyra första veckorna, sen lät jag det gå 2 veckor till nästa byte och nu sist bytade jag i helgen som var, tänker byta en gång i veckan i fortsättningen och då 8 liter, skulle uppskatta den faktiska vattenvolymen till drygt 25-27 liter i karet så rent procentuellt är det ett ganska stort vattenbyte. Använder osmosvatten och red sea coral pro salt.

Salthalten mäter jag av med en refraktometer och den har jag hållit på samma värde hela tiden 1025.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men du har inget test för dom andra värdena som dKh ,Ca ,Mg?

Jag funderade på om tex ditt kh hade gjort en liten dropp, sånt kan ofta sätta fart på elände i olika former.

Din plan på VB låter helt rimlig, du skulle kanske göra 1-2 extra byten för att säkerställa värdena om du inte vill skaffa nåt test.

Osmosvatten o refraktometer låter riktigt bra

Belysningen är ju i klenaste laget, jag har alldrig kört med så lite ljus så jag vågar inte uttala mig om hurvida det är en faktor här. Jag har dock varit med om euphylliafraggar som hamnat/legat bakom någon sten i skuggan o trivts med väldigt lite ljus...

Nu är frågan lite om du skall ha lite is i magen och vänta o se vad som händer.

Håll speciellt koll på om du märker någon skillnad på den "påverkade" polypen och dom som ser ut att må bra.

Euphyllior och liknande kan göra nåt som kallas"Polyp bailout" vid dåliga värden/miljöer.

Då släpper dom helt enkelt polypen i ett desperat försök att förflytta sig, jag har alldrig upplevt det själv men det är nåt som kan vara på gång iditt kar(med tanken på att "skinnet" kryper uppåt och man börjar se lamellerna).

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 år senare...

Gammal tråd, jag vet!

Men jag har just nu samma problem med min Euphyllia, ser precis ut som på bilderna ovan. Lite brunt på polyperna och 1 av 4 huvud slår inte ut. Har haft den precis 1 månad nu och den har sett fin ut tills för några dagar sedan då ett huvud sluttade att slå ut. Har varit bra att få veta hur det gick för "stooolpe" i det här fallet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det gick bra för mina, prova att placera de på ett ställe med mindre cirkulation och se om de trivs, idag har jag ett Aqua medic blenny och där får de inte mycket till cirkulation men de trivs ändå, kolla bara så att det inte är brunt slem på polyperna. Jag kör fortfarande utan tester och förlitar mig på regelbundna vattenbyte så jag kan inte uttala mig om vattenvärden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack!

Ska prova en ny placering. Konstigt bara att de har trivts i en månad och sen helt plötsligt drar in polyperna. Något brunt slem ser jag inte, bara lite bruna polyper som på din bild två. Kan bero på något ämne som saknas eller är för högt. Provar med fosfatremover just nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror inte på cirkulations problem då polyperna är relativt tjocka. Dem brukar blir tunna om man har för mycket. Hur länge har den bråkat nu ?

Spontant säger jag ljus/mat. Men du bör lämna ett vatten prov och kika värdena om du ej vill/kan köpa tester.

Testa någon liten dra ut pumparna har mata med en liten krill bit när du ser att den fått i sig den ordentligt slår du på flödet igen. Vissa av mina står i flöde på mer en 10cm/sec. flödet i sig kan vara relativt högt men ej i en riktning utan turbulent.

Dock tycker jag ej den ser så akut hotad ut iaf mata kika av värdena flytta den ej i onödan. Kika av har den ej blivit bättre på 1 vecka med bra värden en mat bit och lugnt och ro så bör du testa placera om den i karet.

Det är inte ovanligt att den busar lite med sin ägare dessa liven :P har den fungerat innan på det ställe den är på lär den göra det nu med.

Simma lugnt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett exempel "Huvudena sitter ganska så tätt med så det mittre kan bli skymt när de andra 2 blommar ut och då finns lite olika saker att göra. Men testa som jag skrev åvan"

JAg har haft koraller som man blivit tvingad att fragga av då dem skymmer sig själva men det är sista utvägen iaf hos mig :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...