Gå till innehåll

Cryptic/benthic zone som extra filtrering?


knabbuziak

Rekommenderade inlägg

Tanken kommer efter att ha läst lite i denna tråden: http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?t=1020248

Det kanske redan finns trådar på ämnet här, men jag har bara de engelska begreppen att söka så, så jag har inte hittat något.

Om jag förstått det hela rätt så handlar det helt enkelt om att skapa ett mörkt område i sumpen med lågt flöde (vissa verkar dock köra med ett högre flöde).

Genom att skapa ett sådant utrymme så skapar man förutsättningar för många organismer som föredrar en sådan miljö, en miljö som sällan erbjuds i våra revakvarier där vi i de flesta fall eftersträvar kraftiga strömmar och massor av ljus.

Eftersom min engelska inte är helt 100 när det kommer till vetenskapliga begrepp så känner jag att jag tappar mycket av innehållet i texten.

Är det någon som har testat denna sortens filtrering?

Vad kan man förvänta sig för effekt?

Kommer en sådan installation medföra att man får en ökad numerär av organismer som kan bli mat till djuren i visningstanken?

Tanken på fler organismer och biologisk filtrering är det som lockar mest!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Har du sett några effekter i visningskaret före/efter du började med LS i sumpen, eller var det med från början då du startade karet?

Jag har fått för mig att svampar trivs bäst i skugga... Hur ser det ut med svamptillväxt/filtrerande djur (ex. rörmaskar) på stenen i din sump?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...