Gå till innehåll

Hjälp ja får inte akvariumet klart!


jonnyA

Rekommenderade inlägg

Jag startat ett percula 90 för 3 mån sen ungefär och allt har gått jättebra, har fått mycket kalkalger o dom fiskarna jag har trivs och koraller växer o är super fina. Men det blir inte klart det är lite grumligt hela tiden! jag vet inte vart det kommer ifrån ja tror att det kommer ifrån levande sanden jag har i, men det är inga pumpar som rör upp i sanden så ja vet inte om det är där ifrån det kommer. har provat med pumpar med filter i men det verkar som det inte funkar riktigt, Så om någon har förslag eller varit med om liknande så snälla hör av er. MVH Jonny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej jag har Tropic Marin Bio-Actif salt och salthalten är 1,021-1,022. Mg är 1110- KH är 7,7- Ca har jag inget test av. Och det är inte små luftbubblor som yr runt, det ser ut som små små partiklar. Jag har provat med Ultra life lera ett par gånger men det funkar inte, Jag har en sandvändare i med o det ser ut som när den tar in sand i munnen så yr det små små partiklar om den, Fast jag har svårt att tro det kommer från den för det va likadant innan ja skaffa den, Hoppas ni fick lite mer information nu, Ja tackar för ALL hjälp ja kan få

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min levandesand (Ocean Direct) grumlade akvariet enormt en period (ca 1 vecka), speciellt då jag hade en V puellaris som plöjde igenom den konstant. Men skummaren plockade bort det effektivt. Gissar att du kör med skummare, som då borde ta bort grumligheten om orsaken är denna..? https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=32831

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo jag har en skummare men det verkar inte hjälpa för det har varit nog så här sen ja börja med det ca 3mån, vet inte vad det är för sand men det kan nog va sån som du nämner la i hela påsen o skar försiktigt upp den o hällde ut den på botten,

en sak som ja har tänkt på är att när jag blanda i salt första gången så var det grumligt ca 5 dagar efteråt. Och han jag handlar allt av o hjälper mig sa själv att det va väldigt lång tid för att saltet skulle lösas upp. Och jag har fått låna en UV nu o kör med får se om det hjälper-

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du har en pump (inte en streamer) så skulle du kunna testa att köpa lite microfilter som du tvingar vattenet igenom för att sluka upp det som nu gör vattnet grumligt.

Ozon är ju också ett alternativ annars som gör vattnet klarar, dock vet jag inte hur det fungerar i ditt fall då något verkar vara fel...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du har en pump (inte en streamer) så skulle du kunna testa att köpa lite microfilter som du tvingar vattenet igenom för att sluka upp det som nu gör vattnet grumligt.

Ozon är ju också ett alternativ annars som gör vattnet klarar, dock vet jag inte hur det fungerar i ditt fall då något verkar vara fel...

har provat med filterpump hur mycket som helst o de vart inte något bättre av det, :(. blanda iordning nytt saltvatten igår som har stått i en hink med en pump i tog upp ikväll ett glas med saltvatten i o det var fortfarande små små partiklar eller salt flinger kvar eller va det kan va? börjar verkligen tro att det är från saltet för det är samma som är i akvariet,

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du har för hög salthalt så kan det se ut som att det 'snöar' i karet. Det är viktigt att du mäter med en refraktometer för att vara säker på att du ligger rätt. Om du inte har någon refraktometer så ta med lite vatten till någon som har en, annars till närmaste saltvattensbutik.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror det är saltet som du själv antyder. Tropic Marin Bio-Actif är ju inte ett vanligt mineraliskt salt utan tillverkaren har tillsatt ett ämne baserat på organiskt kol som de i den HÄR tråden menar är vanligt förekommande i naturligt saltvatten. Några kommentarer i tråden antyder att de ar problem med att saltet "löser sig dåligt".

Tanken som Tropic Marin har är att denna hemliga kolekälletillsats ska göda tillväxt av bakterier som sedan kan fungera som mat för koraller eller skummas ut och därmed ta med sig kväve och fosfor. Av tidigare nämnda tråd att döma så verkar det fungera för många men det ger ju potentiellt problem med att vattnet är inte är klart antingen för att det hemliga ämnet inte löser sig eller för att bakterier växer till i akvariet.

Men om du inte bytt vatten under dina tre månader med saltet så faller min idé - då kan det nog inte vara saltet. Gör du regelbundna vattenbyten med Tropic Marin Bio-Actif så stärks mina misstankar.

Ett lätt sett att testa om det är saltet är att byta till Tropic Marin Pro Reef under några månader.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du har för hög salthalt så kan det se ut som att det 'snöar' i karet. Det är viktigt att du mäter med en refraktometer för att vara säker på att du ligger rätt. Om du inte har någon refraktometer så ta med lite vatten till någon som har en, annars till närmaste saltvattensbutik.

hej jojag har en sån o mäter med och den vissar som sagt 1,021

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror det är saltet som du själv antyder. Tropic Marin Bio-Actif är ju inte ett vanligt mineraliskt salt utan tillverkaren har tillsatt ett ämne baserat på organiskt kol som de i den HÄR tråden menar är vanligt förekommande i naturligt saltvatten. Några kommentarer i tråden antyder att de ar problem med att saltet "löser sig dåligt".

Tanken som Tropic Marin har är att denna hemliga kolekälletillsats ska göda tillväxt av bakterier som sedan kan fungera som mat för koraller eller skummas ut och därmed ta med sig kväve och fosfor. Av tidigare nämnda tråd att döma så verkar det fungera för många men det ger ju potentiellt problem med att vattnet är inte är klart antingen för att det hemliga ämnet inte löser sig eller för att bakterier växer till i akvariet.

Men om du inte bytt vatten under dina tre månader med saltet så faller min idé - då kan det nog inte vara saltet. Gör du regelbundna vattenbyten med Tropic Marin Bio-Actif så stärks mina misstankar.

Ett lätt sett att testa om det är saltet är att byta till Tropic Marin Pro Reef under några månader.

Jag tackar så mycket för din hjälp o jag kommer byta salt så fort ja kan i veckan, det känns som sagt det är där problemet är, har fått fyllt på med nytt saltvatten för det har krånglat så jävla mycket(svårt att förklara) Men nu kanske jag får en lösning på det här (äntligen) Tack

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns ju många salt att välja på. Själv har jag använt Reefers Best (Bioted, Ciklidhuset m fl) som löst sig fantastikt snabbt och bra..

Lycka till, finns inget tråkigare än grumligt vatten..

Ok jag tack för tipsen, ja handlar allt hos Marinakvariet än så länge Bengt har hjälpt mig väldigt mycket med allt, men det här problemet hade vi inte löst så det är tur att man kan få så mycket hjälp o förslag här. tack :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Fan jag får inte Akvariet klart värdena är bra har byt salt Men de vill inte bli klart :( det är som små små partiklar i vattnet som aldrig vill försvinna, Och det verkar som det är bara jag i hela sverige som har det här problemet. Eller är det någon som vet nåt omdet här problemet? Det förstör ju hela Akvariet, börjar fan tänka om ja ska lägga ner allt :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...