Gå till innehåll

Eran erfarenhet av picasso tryckare (Rhinecanthus aculeatus)!


alexochingencarina

Rekommenderade inlägg

köpte en picasso tryckare för två dagar sedan. Har alltid varit fascinerad av tryckare och tycker att dom verkar as balla!

Nu till mina frågor till er med erfarenhet på området.

1. Har någon haft skaldjur tillsammans med en picasso?

2. Går den på era koraller och i så fall vilka?

3. Är det några fiskar man ska akta sej för att ha tillsammans med tryckare?

4. Sniglar, mussler och eremiter? hur ligger dom till?

Min verkar hittills bara tugga sand och är inte det minsta skygg, äter bra och verkar vara en riktigt cool fisk:nöjd:.

Mvh Alex

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Själv har jag haft min i en dryg månad (och hade även en under min saltperiod på 80-talet), lite av min favoritfisk.

1. Har någon haft skaldjur tillsammans med en picasso?

Min går i nuläget ihop med en blåbenad eremit och två putsarräkor. Nu är picasson inte så stor än, på sikt kommer nog eremiten fåt det lite tufft..

2. Går den på era koraller och i så fall vilka?

Har hittills aldrig rört korallerna (har både mjuk- och stenkoraller (LPS och SPS)

3. Är det några fiskar man ska akta sej för att ha tillsammans med tryckare?

Picasson är ju rätt aktiv och lite tuff, så alltför blyga fiskar kanske kan få det jobbigt (sen är de ju verkligen individer, så olika ex beter sig verkligen olika) Min går tillsammans med tre olika kirurger, en V Puellaris, en Salarias och en dvärgkejsare.

4. Sniglar, mussler och eremiter? hur ligger dom till?

Själv har jag en turbosnigel som den inte verkar bry sig om. Har också ett otal rörmaskar som den heller inte bryr sig om..

Avslutningsvis tycker jag beskrivningen i Scotts "fiskbok" säger allt: "för dem som gillar modern konst och fiskar som tror de är en hund"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade en på 90-talet. Började som snäll och trevlig men när den växte sig stor blev den en marodör. Först bröt den av alla spetsar på korallskeletten som fanns i akvariet och sen gjorde den processen kort med de turbosniglar som introducerades i tanken. Men den var snäll som liten...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har för mig att den hade en speciell teknik för att välta sniglarna genom att knäppa till med munnen på snigelns skal så att den lossnade från underlaget. Sen drog fisken helt enkelt ut det mjuka innehållet på den försvarslösa snigeln.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Svårt att prata genrellt om fiskar då de kan uppföra sig väldigt olika från fisk till fisk. Tryckare i sig är naturligajägare när det gäller mindre djur och de kan också nappa på korallerna, när de är små går kanske den födan man matar med före allt sådant men när de växer till sig kanske deras instinkter ger vika? man får hålla kolla på dem helt enkelt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Djur är väll lata av sin natur, precis som vi oss människor är. Jag tror hellre att dom tar gratis mat utan att behöva göra nått för att få den, istället för att välta omkull någon snigel för att äta.

Håller man dom mätta så ska det nog inte vara några problem :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med Nordin så länge den är mätt på annat så är det väll inget att oroa sig för men sen tycker jag att köper man en fisk som i naturen äter korall och sniglar mm så får man väll som köpare veta och tänka på detta innan man tar hem en sådan fisk !

Vill själv ha en leopard tryckare och får väll planera efter fisken som sagt sen en turbos eller en korall då och då det får jag väll ta men det vet jag ju innan jag köper den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade inga problem med att min picasso gav sig på vare sig koraller,fiskar eller skaldjur. Men däremot så käkade den upp merparten av alla mina sniglar.

Höll min picasso rund med mängder av mat men den kunde inte låta bli mina sniglar.

Min blev cirka 12-14 cm innan den fick flytta.

Men en mycket trevlig fisk med mycket attityd!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

min picasso attackerade nyköpta sniglar som jag la ner i karet! om dom satt på sten så putte han ner dom så att dom låt på skalet, sen så försökte han få ut innehållet och cirkulerade fram och tillbaka i karet och tittade med jämna mellanrum om den kommit ut ur sitt skall, om den gjorde de så va han där direkt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 år senare...

Den blir stor 25 cm+ så några kubikmeter bör nog karet vara. Tänderna växer hela livet så när den börjar bli stor och växer långsammare måste den börja slipa tänderna. Det gör den genom att den börjar tugga på inredningen. Ofta koraller men har man inga stenkoraller börjar den knapra på stenen. Det brukar börja vid 12 - 15 cm längd.

Det ser man här på guiden för att vid den längden dyker de upp på köp och sälj.

Slarvar man med matningen kan den hugga bitar ur andra fiskar om den är riktigt hungrig. Snäckor och sjöborrar är favoritmaten men även skaldjur brukar försvinna.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...