Gå till innehåll

Sharm El Sheikh Egypten, just hemkommen


lottac

Rekommenderade inlägg

Igår kom vi hem från Egypten. Vilket land att snorkla i. Helt fantastiskt att få simma runt bland Sohal, segelfenskirurg, cromis, damsell, fjärilsfisk och massa andra vackra fiskar!! Varje akvarist borde göra en resa och få se fisken i full frihet!! Se hur de vackra stenkorallerna växer på reven ihop med mjukkoraller, musslor, sjögräs och gorgonior. Nu har jag enny syn på mitt kar här hemma.... vilken fantastisk möjlighet att få ha ett eget litet rev i vardagsrummet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du några bilder från resan Lotta?

Jag har tagit bilder men måste framkalla först. Återkommer med det om några dagar:-))

En sak gjorde mig arg under resan, människor som inte respekterade att man inte skulle GÅ och Simma på reven!!!! Sicka idioter!!!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej alla,

Jag var där för några år sedan och bodde på Hilton Sharm, jättefint precis vid stranden med stor pool eller flera pooler, egen gångstig ner till vattnet med brygga ut till revet där man bara kunde hoppa i... De hyrde även ut dykutrustning till certifierade dykare eller så kunde man dyka med instruktör (tror jag).... kollade inte riktigt den biten.... Det enda negativa med det hotellet, var alla ryssar!!!!! Jobbiga...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Hejsan!

Vi kom hem från Sharm El Sheikh för 2 dagar sedan, håller med om att det var underbar snorkling där. Kan verkligen rekommendera detta resmål! Vi fick bl.a. se bläckfisk, clowner i anemon och en 2m muräna :) Bilder kommer snart att finnas på vår sida!

Vi var på Naama Bay, Sharks Bay och på båttur till nationalparken Ras Mohamed!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
  • 2 veckor senare...

Hej jag har precis kommit hem från Marsa alam och bodde på Coraya beach.... Reven här är mycket bättre än i Sharm El Shejk... Finare koraller, mindre tryck ute på reven, inte lika mycket fisk kanske, men de som finns där, är otroliga... Såg ett stim med Veliferum, på kanske 50-60st som barade simmade runt i en klump..... Såg även jättefina fjärilar av olika slag som alltid simmade i par.... Simmade man ut en bit från revet och höll sig i öppet vatten, kunde man omges av stora stim med vitfisk... Vet inte riktigt vad de var! Men iallfall... Ska man till Egypten, så är Marsa alam mycket bättre än sharm... Dels slipper man alla Ryssar, sen är min uppfattning att det är mer avspänt i Marsa alam.... Det finns dock inte något att göra mer än att snorkla, sola och bada där... Det är långt till allt annat och närmsta stad är mer som en spökstad med gangsters än något annat.... Intressant men läskigt.....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...