Gå till innehåll

Rött slem!


Jonte75

Rekommenderade inlägg

Jag har fått nån röd sörja i mitt 180 l som inte vill försvinna.

Hur mycket jag än städar och rensar så kommer det tillbaka.

Jag har för tillfället 7 fiskar i det karet.

Är det någon som vet vad detta är och vet hur man får bort detta?

Hjälp!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan du beskriva det lite bättre? Breder det ut sig som en matta? Är det ludet eller slätt etc. Använder du osmos? Är det cyano så är det billigaste sättet att först suga upp så mycket som möjligt och sedan mörklägga totalt i tre dygn /Samuel

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du lägger slangen i sumpen så får du tillbaka skiten i systemet. Låt det rinna ut i en bytta vid sidan om istället. Det som skummas ut luktar mök å förutnelse, så det är nog bra att bli av med det. Skummaren lugnar ner sig efter en stund. Man får ha den under uppsikt bara..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan det nog vara värt. En aning bortkastat att tillsätta ett så dyrt preparat annars. Min skummare löpte totalt amok, men det klingar av ganska snabbt. Uppskattar att det gick åt max 5 liter "skitvatten", vilket inte kostar mer än några kronor..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan du beskriva det lite bättre? Breder det ut sig som en matta? Är det ludet eller slätt etc. Använder du osmos? Är det cyano så är det billigaste sättet att först suga upp så mycket som möjligt och sedan mörklägga totalt i tre dygn /Samuel

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ja det breder ut sig som en matta. När det är som värst kan det röda till och med lyfta hela stycken med koralsand. Verkar inte vara ludet vad jag kan se. mer som en slät hinna. Jag använder inte osmos.

Jag har inte provat att mörklägga. Får prova det. Tack för tipset. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...