Gå till innehåll

Norialger


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Hej alla!

Har jag förstått saken rätt att Norialger är dessa "sushiblad" som man kan köpa i matbutiken alt. hälsokosten? Tänkte mata mina kirurger med det för omväxlingsskull.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

en fundering från mig:

de flesta pratar om sallad och nori mm.. men det är väldigt få som matar med räkmix, varför?

jag har försökt sätta mig in lite i vad som kan hända om fisken får fel foder och jag kan inte förstå varför räkmixen inte framhålls mer?

har man en bra mix anpassad till vad du har för fisk så MÅSTE det väll ändå vara det bästa?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Försök köpa norialger som inte är rostade, min Lo Vulpinus vart sjuk av rostad nori (den från ICA) men för vissa har det visst fungerat, ville bara lägga in en varning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har aldrig provat räkmix i saltkaret, anledningen är att jag tycker det skitar ner för mycket, men jag är nog för dålig räkmix kock som inte lyckas binda ihop det bara *hehe* Tror annars att det fungerar bra, har funderat på att göra en sats och använda norialger och spirulina till det gröna och en blandad kompott av diverse musslor, räkor, bläckfisk, fisk m.m till den "köttigare" biten. Nån som kör med nån typav egen mix i sitt kar? skulle vara kul att se recepten =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Akta er för vanlig sallad jag har en odling med syrsor och när jag stoppade i sallad en gång så dog hälften av alla syrsor på mindre än två timmar.

Så min slutsats va att det måste varit salladen våga inte tänka vad som hänt om jag stopat den i karet.

Prova maskrosblad det älskar min kirug

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har aldrig lyckats få mina kirurger att äta dessa Noriblad. Jag ger dom helt vanliga spirulinaflingor och lite caulerpa från sumpen. Dessutom äter dom artemia och räkmix

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Björn och Peter G....kolla mitt inlägg här på forumet - foder - bra tips på räkmix. inlagt den 16 april så ni måste ställa in så forumet visar inlägg från dom två senaste månaderna.

Det receptet fungerar jättebra för mig och innehåller mycket grönt. Mina kirurger och alla andra fiskar älskar den.

/ Fredde

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör med räkmix och Nori, fördelen med Nori att det blir kvar mat en längre tid så fiskarna(läs kirurger och dvärgkejsare)kan äta under en längre tid . Detta borde påminna mer om deras naturliga födoletande.

Jockeman

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har testat nori men tyckte inte det fungerade bra. Babyspenat funkar däremot utmärkt och blir också kvar en längre stund. Fäster man en rejäl knippa med en sugproppsklämma på rutan så blir det uppätet på ett dygn ungefär.

/ Fredde

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...