Gå till innehåll

Problem, vad rekomenderar ni?


Amanite

Rekommenderade inlägg

Har för ett tag sedan börjat få högre nivåer av brun/röda nästan lite "filt-aktiga" alger i mitt kar. Desa trivs huvudsakligen inte så bra i sanden utan mest på btn bakgrunden och ls:en. Det har nu gått så långt att ls:en börjar bli täckt på flertalet ställen med dessa alger.

Dom är inte särskillt jobbiga att suga ut men är ju estetiskt icke tilltalande och jag misstänker att dom börjar hindra ls:s funktion vad det gäller rening.

Karet (på 180l) har varit igång i ca 2 år och från början tillsatte jag bara destilerat vatten för att sedan för ca 1 år sedan gå över till vanligt kranvatten då jag hört att Malmövattnet skall fungera bra till ett kar utan mer krävande koraller.

Alla värden (temp, Sal, ph, kh/alk, nitrit, fosfat, Mg och Cal ligger bra ikaret förutom nitratet som nu ligger stadigt på ca 50. Detta har tidigare innan alg-accelerationen legat på ikke mätbart.

Med andra ord skulle man kunna säga att problemen säkerligen beror på för höga nitratnivåer.

Vattenbyten gör jag regelbundet varannan vecka med ca 20%, trots detta är akvarievattnet nästan alltid svagt grönfärgat och rör man runt i sanden så virvlar det upp lite grönbrunt gojs.

Skummaren (en red sea prizm 400) skummar heller inte i nuläget upp särskillt mycket och vid vattenutloppet så ser man hur det fastnat lite grönbrunt "damm" på plasten som virvlar i strömmen av vattnet som kommer ur skummaren (den verkar alltså inte skumma upp detta "damm" av någon anledning).

Då jag inte har någon sump då det inte finns plats så sker övrig rening genom ca 25 kg ls i karet och genom ett mekaniskt ytterfilter med filterbollar, keramikpellets och vanliga filtermattor i 3 korgar.

Har även slängt i lite aktivt kol för att se om det gjorde någon skillnad vilket det inte gjorde.

Så min fråga är nu: vad rekomenderar ni för att få bukt med detta?

Ett alternativ är ju att införskaffa en osmos med silikatfilter för att säkra nytillkomsten av rent vatten. Detta kan jag förstå att av många anses som en självklarhet men finns det verkligen belägg för att detta i mitt fall skulle hjälpa?

Andra alternativ är ju kanske dessa nya NP-Pellets som jag då ev skulle kunna ha i ytterfiltret och vissa har bara rekomenderat vanligt "Nitrat-" som man tillsätter i karet då men då jag eftersöker en mer hållbar lösning för stabila värden är detta kanske inte det mest optimala.

Så vad tror ni skulle kunna hjälpa om man vill ha saker o ting så underhållsfritt som möjligt?

Ändrat av Amanite
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tja, kanske för mycket matning ? eller,Kanske större vattenbyten kan sänka nitratnivåerna. testa vodkametoden kör själv med kolkälla för att sänka näringsnivåerna (zeo). hade problem med cyano och andra oönskade alger förut men nu är problemen borta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mjo jag har köpt en påse np-pellets nu som jag tänkte prova i yterfiltret. Skall bara kolla så att flödet genom det är tillräckligt starkt också. En sjöborre och sandvändare införskaffades också igår. Frågan är väl bara om man skall köpa Uv´t samtidigt som np pelletsen. Har ju hört lite olika om det där.

Vad är det som gör att keramikpelletsen och plastbollarna tillför nitrat igentligen?

Föresten ni andra som kör utan sump, vad kör ni för rening förutom skummare och ls? :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Föresten ni andra som kör utan sump, vad kör ni för rening förutom skummare och ls? :)

Jag kör skummare, LS och vadd i en klocka på en powerhead. Vadden byter jag 1-2 ggr per vecka.

Jag skulle gjort följande;

1. Börjat med osmosvatten

2. Gjort några rejäla vattenbyten á 50 liter gången den närmaste veckan

3. Börjat byta 10-20% vatten varje vecka

4. Vara försiktig med matningen

5. Använda kol

6. Vodka, för att pressa ner nitraten

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har kört igång UVC´t nu igen till att börja med. Är som sagt tveksam till om det skall vara igång samtidigt som man kör np pelletsen sedan bara. Någon som har erfarenhet av detta?

Aktivt kol körde jag för ett tag sedan men det verkade inte ge något som helst resultat. Får kanske prova igen med annat kol för att inte utesluta att det var själva kolet som var dåligt.

Inga andra som vill dela med sig av hur ni kör er rening utan sump? :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har själv problem med dessa alger i rostfärgad ton som sätter sig i sanden.

Mina nitrat och fosfat värde är noll enligt mina mätningar. Kör även med osmos och kol och ett 36W uv som är igång dygnet runt men fortfarande blir jag ej av med skiten. Mitt senaste antagande är att vodkan som jag körde igång med för ett tag sen kan vara orsaken så nu håller jag på med att avverka den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo det är ju en hel vetenskap det här och är man inte så kunnig på vattenkemi så blir ju inte det hela mycket enklare.

Jag skall som sagt börja med att se över det aktiva kol jag använde och fixa nytt så att jag får bort missfärgningen av vattnet. Sedan får jag ju testa np-pelletsen för att se om jag kan få ner nitratnivån.

Men detta med att biobollar (plastbollar i nät) och keramikpellets i filtret tillför nitrat visste jag inte. Hur sker detta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men detta med att biobollar (plastbollar i nät) och keramikpellets i filtret tillför nitrat visste jag inte. Hur sker detta?

Jag håller inte med om att de tillför nitrat. Vad de möjligen gör är att de ger mer tillväxtyta för nitrifikationsbakterier så att andra kväveformer snabbare ombildas till nitrat. Men det ökar inte kväveinnehållet i systemet - det styr du helt med hur mycket kvävehaltig mat du tillför till akvariet. Och det är det totala kväveinnehållet i systemet som kan påverka algerna för de använder gladeligen andra kväveformer än nitrat - t ex ammonium. Jag skulle därmed inte oroa mig för biobollarnas varande eller icke varande i systemet - det är inte där som du har lösningen på att hantera oönskad algtillväxt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan det inte vara så att vid låga näringsvärden så blir det lätt lite obalans mellan nitrat och fosfat. Och då tittar gärna cyanon fram?

Eller kanske obalans i redan existerande bakterie flora och därmed kan Cyano ta för sig mera. Känns dock som att ingen riktigt kan peka på fakta utan mest antaganden då vi inte riktigt vet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eller kanske obalans i redan existerande bakterie flora och därmed kan Cyano ta för sig mera. Känns dock som att ingen riktigt kan peka på fakta utan mest antaganden då vi inte riktigt vet.

Hammaren på spiken - cyano verkar titta upp som gubben i lådan i olika akvarier.

En teori som diskuterats förr här på SVG är att för mycket fosfat (som en approximation för fosfor) i förhållande till nitrat (som en approximation för kväve) skulle gynna cyanobakterier eftersom de kan fixera kväve från kvävgas som utgör det mesta av vår luft. Idéen låter inte dum och stämmer med cyanobakteriernas biologi men jag är inte övertygad om att varje akvarium som uppvisar cyanobakterietillväxt har för mycket fosfat/fosfor i systemet.

Å andra sidan skulle denna modell kunna förklara varför kolkälledosering emellanåt antas ge cyanoblomningar i vissa kar. Kolkälledosering är ju väldigt bra på att avlägsna kväve (nitrat sjunker snabbt) från systemet men det gör att det lätt blir ett överskott av fosfor (fosfat) som ju avlägsnas långsammare. Kolkälledosering skulle därmed i vissa akvarier skapa en obalans mellan fosfor och kväve vilket ökar sannolikheten för cyanotillväxt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men hur vet jag att det är just Cyano jag har, finns det något enklare sätt att kolla detta utan att bara jämföra bilder.

Algerna verkar ju som sagt inte föredra sanden utan sätter sig mer på bakgrunden och ls:en.

Dom är heller ej direkt slemmiga utan mer "filt"-aktiga.

Fasfatnivån i mitt kar är som sagt nere på i princip 0 men nitratet ligger på kring 50.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hammaren på spiken - cyano verkar titta upp som gubben i lådan i olika akvarier.

En teori som diskuterats förr här på SVG är att för mycket fosfat (som en approximation för fosfor) i förhållande till nitrat (som en approximation för kväve) skulle gynna cyanobakterier eftersom de kan fixera kväve från kvävgas som utgör det mesta av vår luft. Idéen låter inte dum och stämmer med cyanobakteriernas biologi men jag är inte övertygad om att varje akvarium som uppvisar cyanobakterietillväxt har för mycket fosfat/fosfor i systemet.

Å andra sidan skulle denna modell kunna förklara varför kolkälledosering emellanåt antas ge cyanoblomningar i vissa kar. Kolkälledosering är ju väldigt bra på att avlägsna kväve (nitrat sjunker snabbt) från systemet men det gör att det lätt blir ett överskott av fosfor (fosfat) som ju avlägsnas långsammare. Kolkälledosering skulle därmed i vissa akvarier skapa en obalans mellan fosfor och kväve vilket ökar sannolikheten för cyanotillväxt.

Hmm, detta var intressant!!

Då är det även rimligt att cyano lägger sig först på sanden då den lätt binder fosfat eller har jag fel? Lika lätt kanske för LS att binda fosfat?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men hur vet jag att det är just Cyano jag har, finns det något enklare sätt att kolla detta utan att bara jämföra bilder.

Algerna verkar ju som sagt inte föredra sanden utan sätter sig mer på bakgrunden och ls:en.

Dom är heller ej direkt slemmiga utan mer "filt"-aktiga.

Fasfatnivån i mitt kar är som sagt nere på i princip 0 men nitratet ligger på kring 50.

Där brast min teori, kanske din sten har fosfat bunden i större mängder.

Har också noll värde när jag mäter vattnet men det som ligger i stenen och annat går ej att mäta.

Länge undrat hur man kan se vad det är för något som angripit liksom dig men ej fått svar. Det ska gå med mikro-skåp har jag läst men det måste finnas lättare vägar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

rödbrun matta, luftbubblor i mattan, är troligtvis cyano, jag hade samma problem tillsatte redslime remover och det försvann. kom tillbaks igen när jag startade ozonizatorn så nu åkte den ut. ny kur med redslime remover och just nu är cyanon borta. den satte sig på min levandesten men inget i sanden

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

UVC kan hjälpa om du säger att vattnet är grönt då algerna dör

biobollarna och keramiken tillför ju nitrat i nitrifikations cykeln.

tycker du ska köra utan och låta skummaren ta hand om proteiner innan det blir nitrat av det.

Nu är det tyvärr så att tillskottet av kväve i ett akvarium inte är beroende i någon större utsträckning av proteiner. Ca 80 - 90 procent av överskottkvävet utsöndras via gälarna hos fisk. Detta kväve avlägnas inte av skummaren förutom den del som kommer att ligga som ammoniak som kan luftas ut. Processen som sker i ett biofilter typ biobollar (nitrifikationen) och som ger slutprodukten nitrat sker i den levande stenen om man inte har ett biofilter. Biofilter är dock ett betydligt bättre nitrifikationsfilter (snabbare) än LS och är enligt mig väldigt viktigt för att undvika giftiga ammoniaktoppar. Att användandet av ett biofilter (biobollar) i ett saltvattensakvarium ökar mängden nitrat är en myt i de allra flesta fall. Nitraten hade bildadts ändå men saktare efter matningen (som är huvudprocessen för kväveproduktion i ett välskött akvarium) och med större risk för ammoniaktoppar.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Provade nyss att ta fosfat och nitrat prov på lite grumligt vatten som sandvändaren röjde upp och fosfatprovet visar fortfarande nära 0 medan nitratprovet låg närmre 70-80.

Iom sandvändaren är vattnet ganska grumligt då han röjer runt en hel del. Det har säkerligen ackumulerats en hel del smuts i sanden så nu är ju prio 1 att få ut detta.

Har slängt i en dos aktivt kol i ytterfiltret och kör med Uv´t så får se om detta nu hjälper i väntan på np-reaktorn.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...