Gå till innehåll

Kirurgförföljelse


adddo

Rekommenderade inlägg

Hej

Mina tre kirurger släpptes i ungefär samtidigt. Den första veckan gick allt bra, de slogs i ca 1 timme sen va de lungt. Men nu igår så satte jag mig framför akvariet o tittade i nån timme, då ser jag att min Sohal inte ger Hepatusen en chans.. så fort hepatuses tittar ut från sitt gömställe e Sohalen på honom.

Ska jag ge det ett par dagar för o se om det bara är lite "visa vem som e kung" bråk, eller ska jag försöka få ur hepatusen så snabbt som möjligt?

Sohalen är ca 7cm o Hepatusen 5cm (har en stor strigosus oxå, som inte sohalen vågar sig på) Alla äter väldigt bra, till och med hepatusen sticker ut när sohalen vänder sig om o snappar åt sig mat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade väntat någon dag till.

Har haft många fiskar som har haft samma "I'm king" filosofi men alla har fått ge upp till slut. Oftast har det varit så att den som har blivit jagad har bestämt till slut.

Dessa "bråk" har uppkommit mellan dvärgkejsarna, kirurgerna och clownerna så det är knappast något man kommer ifrån när man har revirhävdande fiskar i ett akvarium som inte är i närheten av ett stort hav.

Däremot så vet jag inte om samma sak gäller i ditt fall eftersom du säger att du har släpp i fiskarna samtidigt.

Alla mina "mobbade" fiskar" har nämligen haft samma nackdel när de har släppts i akvariet. De har inte hunnit orientera sig.

Efter någon vecka när den "mobbade" fisken har hunnit kolla upp alla svängar och dylikt i akvariet så brukar det bli så att den ger igen och sedan är allting bra och alla är kompisar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo så var det i början för min Sohal som åkte på duktigt med stryk från tryckaren under de första timmarna. Nu har Sohalen tagit över tryckarens roll som chef under vattnet.

Ok, jag låter dem vara ett par dagar till för att se vad som händer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Niclas idè bör fungera, sohal är en väldigt bestämd fisk och att

avlägsna den under en tid för att sen "återintroducera" den är ett sätt

att ranka in den i en lägre rang än den nu har.

Jag gjorde så med en Zebrasoma Flavescens att jag tog en glasburk

som jag ställde över fisken i akvariet, på botten i akvariet

under några timmar efter det accepterade den de andra utan problem då

de andra fick en chans att simma runt denna aggresiva fisk utan att den

kunde göra något. Sen var det cool-lungt i burken.smiley37.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hadde en vanlig Scalar för ett tag sedan som jag en gång varannan månad fick släppa över i ett liiitet kar för att han skulle lugna ner sigsmiley37.gif

Ville inte göra mig av med honnom för han var en bra avelshane (ja förutom att han var KUNG i karet, mobbade fullvuxna Orange head..).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sohal brukar vara den sista fisk man stoppar i ett kar,den utropar sig alltid till kung i tanken,och alla eftersläntare blir rejält tilltvålade.

Tar du ur din hepatus, så får den storstryk om du försöker släppa i den igen.

Låt det vara,plocka i och ur fiskar skapar oftast nya större problem än det ursprungliga.

Sätt en spegel på utsidan glaset,så kan den spöa sin egen spegebild ett tag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sätt en spegel på utsidan glaset,så kan den spöa sin egen spegebild ett tag.

HaHa!smiley37.gif

Jag har förlorat en hel del kirurger när KirurgKungen svälter ihjäl sina mindre kollegor då jag inte laggt mig i deras interna rangbråk.

En variant jag tänkte testa nästa gång de "bråkar" är att introducera ännu mera "kollegor" till kungen. Då kanske han inte hinner med att trackasera alla till den graden att de svälter ihjäl i alla fall. Hur fungerar den teorin tro?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Acanthurusarterna är aggresiva och speciellt i små kar. Jag vet inte hur stort ditt kar är men jag personligen skulle aldrig släppa ner en sohal i ett kar som är mindre än 2.5 meter långt då den är en aktiv simmare. Här på guiden så har det pratats om hajar och hur stora kar de kräver men många tänker inte på att det finns andra (Mindre) fiskar som behöver stora kar lika väl.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...