Gå till innehåll

Att starta upp en 6000 liters hummersump


Eldy

Rekommenderade inlägg

Hej,

Jag arbetar på en större fiskgrossist i Göteborg. En av mina chefer har funderingar på att sätta upp en större förvaring/sump för levande amerikansk hummer. Eftersom han känner till mitt saltvattensintresse ville han ha lite tips och råd. Jag lovade att bidra med det jag visste om saltvatten och kolla upp med er på guiden om ni har några råd och tips kring detta. Jag inser dock att mitt RSM130 kar i hemmet inte riktigt går att applicera till detta och undrar om någon vill hjälpa oss att tänka och kommentera på de enkla ritningar som bifogas.

Jag har läst på en del kring att hålla hummer i sump i större skala och fått fram följande siffror att utgå ifrån som leder till mina frågor:

Volym

Enligt det amrikanska fiskeriverket är ration för antal hummrar i förhållande till vattenvolym "a suggested loading ratio of 1 to 2 lbs lobster to 2 gallons of water"

Temperatur

Vidare bör temperaturen i karet ligga runt 5 grader celcius (40 F)

Karen kommer dock stå inne i ett stort kylrum som håller ca 4 grader dygnet runt.

Cirkulation

Cirkulationen bör ligga runt 40 l/min: "...to maintain 1000 lbs of lobster 10,8 gallons per minute" Detta innebär alltså att till skillnad från våra hobbykar behöver vattenvolymen inte omsättas i samma utsträcking.

Salthalt

"Optimum salinity for lobsters ranges from 29 to 35 o/oo" Jag antar/utgår från att detta innebär att salthalten bör ligga mellan 1.029-1.035 ppm?

Filter

Filteringen kommer att ske genom mekanisk filtrering som består av ett ytterfilter som tjänar till att ta upp grövre partiklar och sedan ett biologiskt filter för bakterier med aktivt kol och korssade snäck/ostronskal.

Lite uträkningar

Om man förenklar och räknar svänger lite med siffrorna nu under planeringstadiet bör varje lbs (1 lbs ca 0,5 kg) hummer alltså ha ca 7 l liter vatten.

Anläggningen bör, kunna rymma runt minst 500 kg hummer, dvs 1000 lbs. Detta skulle kräva en vattenvolym på ca 6000-7000 liter. (500kg = 1000 lbs. 1000 lbs x 7 liter = 7000 liter.

För att få tillräcklig cirkulation bör vattnet cirkulera ca 40 l/minut (Cirkulation 10,8 x 3,7 = 39,96 l/min)

Ritningar:

Än så länge är ritningarna bara i ett första planeringstadie och väldigt enkla, men förhoppningsvis kan de hjälpa att illustrera hur det är tänkt att bli.

Anläggningen är tänkt att 3 identiska kar varje kar har måtten 3900 * 1300 *500 = 2 535 000 000 liter/kar. De står över varandra och fyller på varandra genom någon form av övrinning.

Frågor

Jag har här endast berört några punkter, delvis för att det är fredagkväll och jag vill göra annat, men framförallt för att se om det finns något intresse här på guiden att bolla ideér och tankar med. De frågor som jag undrar över är:

1: Kommer vattnet hålla sig runt 4 grader, eftersom rummet det står i håller denna temperatur eller kommer diverse pumpar och annan utrustning höja temperaturen? Jag inser att detta beror helt på vilken annan utrustning man har kopplad, men hur mycket påverkar pumpar vattenteperaturen?

2: I de källor jag hittat mina siffror nämns inget om skummare, skall man köra en sådan anläggning helt skummarlöst?

3: Jag är osäker kring hur cirkulationen räknas ut. Har någon förslag på pumpar, båder någon kraftig returpump som kan driva allt, men även pumpar som kan uppnå en önskvärd cirkulation. Eftersom firman håller stenhårt i pengarna tror jag inte att jag kan föreslå några vortech mp40w till varje kar...

4: Hur uppnår man en god genomströmming mellan karen. Jag funderar på att bottenborra men vilken diameter bör rören ha och hur många? Skall man ha 3 rör/ kar? 2 för flödet och ett "nödrör" som när man har sumpar i "vanliga" kar

Om någon nappar på att hjälpa mig med detta projekt så skicka ett PM eller skriv här på guiden.

För den som vill läsa mer har jag hämtat flera av mina siffror från följande källa

Hur man håller hummrar levande i större skala

Bifogar lite ritningar min chef gett mig, gjorda i googlesketcher

/Markus

hummerkar .skp.skp

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja Lasse låter som rätt expertis. Jag ställer mig frågande till biologisk filtrering vid 4 grader C - bakterieprocesser brukar gå väääääääääldigt långsamt vid 4 grader C.

Skummare låter som en bra idé eftersom den plockar ut partiklar och syresätter vattnet men det kanske är en kostnadsfråga på så stora kar. Kan man byta väldigt mycket vatten från t ex en saltvattensbrunn så kan man ju dra ner på reningen enormt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det här är väll typiskt ett sådant system som går med kontinuerligt vattenbyte, och mer eller mindre utan rening. Visst, det förutsätter att man har nära nog fri tillgång på vatten, men det är fråga om tillfällig förvaring med hög genomströmning snarare än hysande för tillväxt och avel, tror jag?

Tror nog mer på mekanisk filtrering än biologisk, jag med.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min pojkvän jobbar med att serva hummerakvarium.. Enligt honom behöver man skummare till så stora hummersystem, massvis med aktivt kol och poolpumpar.

Det behöver inte heller vara så lågt som 4 grader, det är OK om det går lite högre. Tänk på att saltmätare(enkla vipparmsmätare) inte alltid funkar i så kalla grader.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En viparm fungerar alltid i 4'a gradigt vatten, men kalibreringen lär ju vara åt skogen. Refraktometer med temp-korrigering är ett måste.

Jag kan se en funktion för skummare, om man inte har möjligheten till kontinuerligt vattenbyte, men vad är det man vill komma åt med stora mängder aktivt kol?

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack så mycket för era svar och synpunkter, jag skall bolla vidare detta och ta kontakt med Lasse och eventuellt din pojkvän delirium. när/om det drar ihop mer på allvar.

MrB: Jag antar från att man behöver kol i större utsträckning då det inte förekommer någon form av rening via levande sten. Visserligen är tanken att det skall finnas en form av biologisk filtrering, men som Claes säger; frågan är hur effektivt bakteriefloran arbetar vid ca 4 grader.

Problemet är att den knapphändiga information jag sitter med är ca 10 år gammal och tämligen bristfällig. Det kommer mer info och självklart bilder när/om det drar ihop sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

"Optimum salinity for lobsters ranges from 29 to 35 o/oo" Jag antar/utgår från att detta innebär att salthalten bör ligga mellan 1.029-1.035 ppm?

29-35 ‰ = 2,9-3,5 % = 29-35 PSU (practical salinity unit) = 1,022-1,265 (relativ densitet)

OBS! 1,029 ppm = 0,001029 ‰

För att få tillräcklig cirkulation bör vattnet cirkulera ca 40 l/minut (Cirkulation 10,8 x 3,7 = 39,96 l/min)

40 l/min = 2400 l/h (detta låter väldigt lite, tycker jag)

Anläggningen är tänkt att 3 identiska kar varje kar har måtten 3900 * 1300 *500 = 2 535 000 000 liter/kar.

3900 mm * 1300 mm * 500 mm = 2 535 000 000 ml = 2 535 liter

OBS! den bassäng då har räknat på är 50 meter djup, 390 meter lång och 130 meter bred.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...