Gå till innehåll

Kommerciella phyto / rotifiers odlingsbehållare?


-=Mr_B=-

Rekommenderade inlägg

Den enkla varianten med flaskor är ju inte estetiskt tilltalande, och det är ju viktigt... (jo, eller hur.)

Hur har de komerciella odlingslösningarna löst behovet av vattencirkulation? Är alla baserade på luftför att skonsamt cirkulera vattnet, eller kör man med magnetomrörare, eller andra exotiska metoder?

Frågan är delvis retorisk, jag vet att Grotech använder sig av magnetomrörare, men sen har jag hamnat på djupt vatten. Jag hittar inte ens något större utbud kommerciella odlingsenheter, så jag kan inte skaffa mig någon uppfattning om hur de är byggda. Och rotifiers verkar det inte finnas några odlingsenheter för alls?

Egentligen är jag mest nyfiken, jag ser det inte riktigt realistiskt att bygga en bättre lösning än flaskor för rimliga pengar, och i min värld är just rimliga pengar det viktigaste.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ClearTides är inte ett taskigt tips. Klart enklare design än GroTech reaktorn, men till ett pris som är svårt att slå om man ska försöka bygga själv. Visst. Varken belysning, eller magnetomrörare ingår. Jag blir inte klok på hur man plockar av locket, men det är tydligen så man fyller & rengör den.

De har en hel flock storlekar, vilket kanske kan vara intressant om man är så korkad som jag och funderar på phyto, rotifiers, och artemia.

Ett smart tips. Jag ska sätta mig ned och rota igenom hela deras produktutbud, det ser ut att vara varierade grader av billigt, rent av skitbilligt bitvis.

Men det ser definitivt ut att vara lite dåligt utbud på den här typen av produkter. Antar att de flesta kör på flaskor, om de bryr sig om att odla alls.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hittade en lista på 9'o återförsäljare, men fortfarande ingen som har deras reaktor hemma. Jag letade inte så mycket, men jag såg faktiskt inga av deras produkter i lager någonstans, vilket ju är lite avskräckande. Eftersom jag har sett ZC's reaktor inkluderad i en del system på nätet (märkligt vad man kan hitta när man vet vad man letar efter) så känns det ju somom det borde gå att prata med någon av de listade återförsäljarna och få ett pris på en hemlevererad enhet, om man är sugen.

Jag måste dock säga att Grotech varianten lockar då den är lufttät, (?) risken för kontaminering är genast mindre. Åt skogen för dyr dock.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Nice. Troligtvis för dyr i förhållande till sin storlek, och storleken är rätt mycket mindre än GroTech's variant, men det är kul att se fler göra något på samma koncept. Det slutar antagligen med att jag bygger något eget, men bara peta in fler alternativ. Ju fler desto bättre.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...