Gå till innehåll

Arduino akvarie projekt och styrsystem


POPOV

Rekommenderade inlägg

Låt mig börja denna tråd med mitt egna projekt och därmed kanske bidra till att hjälpa andra som vill styra sina kar på ett eller annat vis.

Ingen av nuvarande akvarium datorer som finns på marknaden är mobila eller billigal, därmed har jag byggt en egen variant.

Låt mig kort beskriva vad jag har hittat på för att tillfredställa mina behov utan att köpa en färdig lösning.

Mitt projekt är baserat på Arduino, läs mera på http://arduino.cc/en/Guide/Introduction . Arduino ger dig möjligheten till att styra en mikrokontroller genom diverse färdiga kommando och med en kompilator enkelt ladda upp din kod till mikrokontrollern.

När jag börja mitt projekt för över ett år sen fattades ett Arduino mikrokontroller board med tillräckligt minne och portar för kommunikation. Jag snegla på www.sanguino.cc och skapade därefter mitt egna mikrokontroller board främst för att jag ville ha en mindre variant av sanguino.

Se länk för mitt egna bygge:http://www.arduino.cc/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl?num=1223036726

I dagens läge är MEGA mikrokontrollern från Arduino slimmad nog och har antalet portar som jag behöver men det är för sent.

Akvarium datorn är baserad på tre olika moduler med vars en mikrokontroller, där två jobbar som slave och en som master.

Master

Huvud modulen är en fjärrkontroll som är baserad på ovan nämnda egen bygge av ett mikrokontroller board.

I denna fjärrkontroll har jag bakat in en touch skärm från en Nintendo DS, Grafisk LCD 128*64 KS0108, Rf sändare och mottagare på 433 Mhz, ATmega 644 mikrokontroller board, batteri och summer.

Med denna kan jag styra mina två slaves och slå på saker och ting eller göra annat valfritt jag beslutar att jag vill kunna göra så länge jag orkar trycka dit koden och hårdvaran för det.

Slave 1

Hårdvara kopplad till denna modul innefattar, RF sändare och mottagare men även en 1-wire TO92 temp sensor som jag byggt in i slang för att kunna mäta vatten tempen

Ett Arduino board med en Atmega 168 styr av/på/Dimming av min LED belysning, läser temp, läser vatten sensor och kommunicerar med en SONY Ericsson telefon av äldre slag via enkla AT kommando. Telefonen ger mig möjligheten till att skicka varnings SMS för hög temp/låg temp/låg vattennivå och råder även som en input av datum och klocka. Klockan styr helt enkelt när saker och ting ska stängas av eller gå igång som är kopplade till Slave 2 men även Slave 1 och Mastern. Den ger mig även en möjlighet ifall strömmen går i Malmö, batteriet i telefonen lyckas driva en Atmega 168 ett bra tag och kan därmed skicka mig ett sms när strömmen gått.

Närmst i framtiden tillkommer en PH sensor som jag redan har en lösning på och längre fram andra sensorer.

Slave 2

Detta är en förgrenare med 10 kontakter som jag individuellt kan styra med hjälp av relä. Arduino Pro board av mindre variant brukas här tillsammans med en RF sändare och mottagare.

Tanken är att kunna använda denna förgrenare till att styra allt från pumpar till doppvärmare eller annan utrustning.

Närmare tekniska detaljer har jag undvikit att gå in på men om ni frågar så svarar jag.

Varför jag har brukat RF istället för Bluetooth må någon undra och svaret till det är att RF har längre täckvid och är en billig lösning. Jag kan enkelt sitta två rum bort och nå Slave 1 och 2.

I framriden siktar jag på att även bygga till en ethernet del så jag kan läsa mina värde och styra via en dator eller varför inte använda en Android telefon istället för den master jag byggt idag.

Även funderat på att bygga in funktioner för LED belysningen som åska och kanske lite disco effekt =)

Jag har givetvis en hel del kvar att knappa i koden innan alla menyer är färdiga men de största bitarna är färdiga. Ni ska veta att det tar en hel del att rita ikoner och göra menyer!

Det må vara så att det ej är snyggt under skalet av hårdvaran och att min kod är rörig men för mig fungerar det.

Att nämna är att jag aldrig innan har knappat kod, allt har jag lärt mig via Arduino´s underbara hemsida och forum. Du kan givetvis inte räkna med att börja med ett större projekt på en gång om du aldrig gjort något liknande förr. Ett tipps är att se vad andra har skapat och låna så mycket som möjligt så som färdiga bibliotek mm .

Jag har dock haft fördelen med att jag kan lödda och bygga det mesta redan sens innan.

Kommer en video på detta bygge längre fram kanske i veckan när jag får tid över.

post-5026-14468920666377_thumb.jpg

post-5026-14468920666576_thumb.jpg

post-5026-14468920666766_thumb.jpg

post-5026-14468920667007_thumb.jpg

post-5026-1446892066723_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaha den bygger man ju på en kvart !

Säg till när du blir klar vad den kostar och vad du ska ha för ett färdigt kitt ..................

Det kommer nog bli super när den är klar du verkar ju laggt ner en del timmar.

Tyvärr kommer jag ej ha tid eller ork till att bygga flera kitt än till mig själv.

Jag delar gärna med mig av min kod eller hjälper dig finna det du behöver för att starta.

Vill du slippa bygga ett kan du köpa något som någon annan påbörjat, Reef Angel är en styrdator baserad på Arduino och i grundtanken den samma som min bara att det ej är mobilt som jag säger.

http://www.reefangel.com/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Riktigt läckert Eddie!

Ska bli intressant o se om man kommer förbi dig en dag sen. :)

Hade det gått att använda en laptop istället för din master eller kräver det just de ingående komponenterna som du har??

Skulle gå att köra med en laptop kopplad till som kör seriell kommunikation med kort kommando som input för att få Arduinon att göra det du önskar.

Du behöver jo inte ens köra med RF kommunikation, kan enkelt bygga hela ditt styrsystem nära akvariet och gå dit när du vill göra något.

Vad är det du vill styra eller läsa? Bara styra LED belysning?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min tanke var att genom laptopens trådlösa nätverk kunna kommunicera med en slavenhet som då styr en dimmbar driver till en belysning, alternativt om det finns en RF-modul som går o koppla via USB tex för att få den trådlösa kontrollen.

Hmm, det går att köra på det viset med hjälp av en wifi shield men det blir knepigt att göra interfacet på datorn till detta. Då jag antager att du kommer stå på nära avstånd till karet när du dimmar kan jag tänka mig att en vanlig tv fjärrkontroll hade dugit för dig. Har själv enkelt byggt ett projekt som styrs av en vanlig tv fjärrkontroll.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det hade ju varit lite lyxigt med en fjärr för o styra det hela, men sen hade min tanke varit att i datorn även ha allt som har med karet att göra, därav min tanke att använda laptopen.

Nåja, ska kolla på ditt projekt först innan jag går vidare själv så. Tack för din input. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade rekommenderat att köra vanligt kablat nätverk till Arduinon för att göra den tillgänglig i nätverket. Driftsäkert och enkelt.

En laptop kan alltid ersätta mindre hårdvaruplattformar dock ofta lite överdriven kapacitet för vad man vill få gjort, men har man en liggandes så...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

POPOV: vad för RF moduler använder du?

Flesta RF moduler jag brukar kommer från seeedstudio, trevlig butik med mycket billigt och även bra priser på kort tillverkning.

http://www.seeedstudio.com/depot/433mhz-rf-link-kit-p-127.html?cPath=101_103

Finns även på electrokit.se men även kjell.com har liknande som fungerar helt prima.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Nu har Hollywood varit här och hjälpt mig filma. Blev en film på nästan 5 min som visar det jag kan göra för tillfället. Som sagt är det ett projekt under utveckling som tar sin tid så allt är långt från färdigt och en del buggar finns kvar att lösa så som att justera in sensorer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Faktiskt har det inte alls kostad så farligt med tanke på vad saker och ting i denna hobby har för pris.

Mycket har jag redan haft liggandes så som en gammal telefon och en elektronisk PH mätare som jag kunde hacka mig in på för att läsa av värdet .

Det som har kostat är enstaka komponenter, tiden jag har lagt ner är dock en annan sak...

Skulle kunna säga att det har kostat mig max 1000 kr .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 1 månad senare...

remne,

Finns att köpa på Kjell & Company, artikelnummer 39648 .

Överspänningskydd och strömbrytare fick åka ut när jag byggde min, bruka även dremmeln för att göra mera plats.

Känns som att du jobbar med sma produktion av någon form med tanke på din avatar eller har jag fel ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...