Gå till innehåll

Gissa måtten - vinn skivanemoner!


Henrik Jonsson

Rekommenderade inlägg

  • Svar 306
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

  • 1 månad senare...
  • 1 månad senare...

Det var ett tag sedan jag var här. När forumet bytte utseende tappade jag bort mig bland funktionerna, lyckades sabba mitt lösenord och bytte dator. Nu hittade jag hit igen och lovar att fixa nya bilder som visar hur det ser ut nu.

Om jag får det att funka så kommer det ett par bilder nu direkt.

Just ja, det var visst något med måtten också. De är 300*45*45.

//Henrik

post-1302-14468912287025_thumb.jpg

post-1302-14468912287213_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är det för korall på bilden?.

Är det en Caulastrea furcata.Tulpankorall.

Jag har aldrig sett när min ser ut så där.

Det är en turbinaria av något slag. Rosaaktig decimeterstor parabolformad sak som glatt viftar med polyperna i strömmen. Artemia är tydligen gott.

Här är förresten en bild på rubbet nu ikväll. Du kan se korallen längst bort i karet. Du kan kanske också se en plastbytta mitt på botten. Den innehöll tidigare en portion biffwok med grön curry, men nu bor det xeniafraggar i den.

post-1302-14468912289407_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har tidigare låtit det växa frit, men igår gick jag lös med stora rakbladsskrapan. På kortsidorna och inredningen får det gärna växa, men jag är osäker på hur jag vil ha det på bakrutan. Helt rent känns ibland lite stelt, men å andra sidan är jag inte helt tänd på Dame Edna-känsan heller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jättekul att den här tråden är igång igen. Jag har verkligen saknat den.

Personligen tycker jag att den klarblå bakrutan är enastående snygg och skulle gärna ha samma "layout" i mitt framtida kar.

Det jag är orolig för är främst att det skulle vara för mycket bök att hålla ren den.

-Antar att det är anledningen till att du tidigare låtit den växa igen...?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte så bökigt faktiskt, då möbleringen i ett så lågt akvarium inte går direkt långt upp på väggen. Med en magnet vore det nog omöjligt, men med en bred rakbladsskrapa tog det max två minuter att fixa hela bakrutan trots att den var rätt full med rosa.

Jag lät det växa då det var det enda stället som det växte lite grönt på överhuvudtaget och mina kirurger gillade det. Nu blev det ren ruta och köpegrönt istället.

Jag har häcken full den här veckan, men jag hoppas snart på att hinna lägga ut lite mer bilder över hur det ser ut nu i akvariet.

Blåfärgen förresten är vanlig väggfärg på utsidan av glaset, så det blir lätt för dig att fixa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaret!

Jag har hittills lutat åt att ha en bakgrund i tanken eftersom man då kan låta saker och ting växa bäst de vill. Rent estetiskt tycker jag dock att en bakgrund ofta gör tanken lite mörk och "murrig". Man får en känsla av att titta in i en grotta, snarare än mot en fjärran horisont.

Skönt att höra att du inte tycker att det är så bökigt att hålla rent.

- Förresten, jag gick just igenom tråden, men hittade ingen bra bild på hur du löst tekniken... (kan ha gått lite snabbt fram, men ändå) Har du lust att lägga upp en liten bild på hur det hela är arrangerat?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bilden med luckorna öppna:

I taket hänger till vänster en armatur med 2*150W MH och ett blått lysrör, till höger en armatur med 2*150W och två blårör. Direkt i elkontakterna på trälisten på väggen sitter två blå 1W barnnattlampor.

Vid vänster kortsida

En Deltec-skummare hänger på utsidan. Innanför sitter fyra Maxijet 1200 l/h (fastlimmade på algmagneter) för ren cirkulation och en 1000 l/h som går genom en UVC som hänger på väggen bakom i två hängrännekrokar.

Höger kortsida

En Tunze Stream 8000 l/h och en Maxijet 1200 l/h för cirkulation och en 1000 l/h som tar vattnet genom en ytavsugare. En doppvärmare.

Ingen sump.

Bredvid akvariet till vänster står en saltblandningstank som någon gång ska täckas för med en lucka eller något. Eventuellt kommer detta göras om till ett refugium när jag får en massa energi över...

I akvariet står en plastbytta och ett dricksglas där det bor lite fraggar.

Jaha, bilderna får inte vara större än 750 pixlar. Diskriminering av oss som byggt ett dike. Jag klipper isär och laddar upp i bitar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hyllan är 120 cm hög. Tanken är att normallånga människor ska ha ytan några centimeter över ögonhöjd. Själv är jag rätt lång vilket klart underlättar skötseln.

Fast alla verkar inte tycka om akvariet lika mycket. En av eremiterna skulle till varje pris genom framrutan och ut i vardagsrummet. Vet inte om det var Catrines grillade kyckling som lockade eller om han var missnöjd med sitt nya skal.

post-1302-14468912297649_thumb.jpg

post-1302-14468912297779_thumb.jpg

post-1302-14468912297898_thumb.jpg

post-1302-14468912298008_thumb.jpg

post-1302-1446891229813_thumb.jpg

post-1302-14468912298269_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...