Gå till innehåll

Är det ovanligt att INTE ha glasrosor?


Whistler

Rekommenderade inlägg

Mitt kar har varit igång i lite över ett år nu.

Jag trodde först att jag hade väldiga problem med glasrosor, jag köpte Joe's Juice, testade att dra bort dem och köpte till slut pepparmintsräkor. Helt utan framgång.

För en tid sedan gjorde jag besök hos Knabbuziak och fick se en stor och knepig sak som han benämnde glasros. Med mer kött på benen läste jag runt på SG och andra sidor och inser att jag aldrig haft en enda glasros. Med skam i kroppen inser jag att jag har försökt bekämpa rörmaskar. Dessa är verkligen överallt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men Jonas... :) Jo, jag har ju glasrosor så det räcker och blir över... hade jag bara haft räkorna hade jag aldrig behövt mata! (intressant tanke förresten - det skulle gå att göra ett ganska trevligt korallkar utan fiskar).

Om du fortfarande inte vill ha rörmaskarna så kan du ju gärna få dela med dig! ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt kar har varit igång i lite över ett år nu.

Jag trodde först att jag hade väldiga problem med glasrosor, jag köpte Joe's Juice, testade att dra bort dem och köpte till slut pepparmintsräkor. Helt utan framgång.

För en tid sedan gjorde jag besök hos Knabbuziak och fick se en stor och knepig sak som han benämnde glasros. Med mer kött på benen läste jag runt på SG och andra sidor och inser att jag aldrig haft en enda glasros. Med skam i kroppen inser jag att jag har försökt bekämpa rörmaskar. Dessa är verkligen överallt!

Hahahaha ett kanonilägg så här på fredan:):)

Ja önskar att fler kunde vara lika öppna o skriva om sina blunders på ett lika bra sätt.

Fem stora plus till dig

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe stenblind som vanligt!!

Samma svamp som den jag har ju!! Men min håller sig på den sten de är på, änså länge. Tyder svampen på nått?

Bra eller dåligt vatten typ?

Jag vet inte riktigt ärligt talat, Vill man bli fri den så skulle man använda en fosfatremover som tar silicat, så jag antar att lite halvtaskigt vatten så trivs den:P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som jag förstått det så trivs inte svamp i smutsigt vatten. Lite silikat kan det få från sand tex om man har det också, alternativt från LS eller osmosvatten utan silikatfilter.

Jag hade gladeligen haft mer svamp i mitt kar.

Misstänker faktiskt silikat sedan ett tag i mitt kar. Skulle sammanfalla bra med detta då jag har liknande svampar lite överallt och kört osmos utan silikatfilter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som jag förstått det så trivs inte svamp i smutsigt vatten. Lite silikat kan det få från sand tex om man har det också, alternativt från LS eller osmosvatten utan silikatfilter.

Jag hade gladeligen haft mer svamp i mitt kar.

Okej, så om det stämmer är mitt vatten i akvariet rent då med andra ord?, fast med silikat, länge funderat på ett silikatfilter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...