Gå till innehåll

Mitt första försök med saltvatten - 340L


Reuben

Rekommenderade inlägg

Grymt.!

Väntar med spänning på bilder.

Vet inte, har nog inte så mycket nytt i karet. Har börjat samla på mig knappar, men de står i fraggkaret. Kommer kanske till min flickväns vansinne att starta ett nytt nano-kar i sommar. typ 50L akvarium, 30L sump. Fokus knappar, mjukis, långsamtväxande LPS. dvs inga kalk-ätare direkt. Fokus low budget, low power, low tech, low maintenance. Fast med LED belysning då. Tänkte i stort sett bygga allting, förutom att jag köper akvariumet, men bygger om det, och köper ett akvarium till att bygga sum.

Hörs

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • Svar 69
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Halloj, vet att jag lovat bilder länge nu, men snart kommer de! Började ta lite bilder med min nya kamera men så kass som jag e på fotografera så har jag tyvärr inte fått fram något värt att visa än, just nu är batterierna på laddning (igen) och överväger att skrapa rutorna på akvariet (något som inte gjort på... för länge, en riktigt tuff grön lager som är hårt som kalkalger och riktigt hemskt att få bort...

Har beställt en algskrapa för upp till 2cm tjockt glas med rakblad som förhoppningsvis skall göra mitt jobb lättare. (min nuvarande klarar inte det jag har i dagsläget så den flyger bort hela tiden vilket gör uppgiften att skrapa omöjlig...)

Hur som helst, skall lägga upp ett par bilder så ni får något men ni får ursäkta hur dem ser ut :)...

Fast vi får se hur länge jag har kvar denna, köpt en billig systemkamera (fujifilm s2500) som fått riktigt bra beytg för den prisklassen den är i men vet inte... Whitebalancen är helt off känns det som, och den har ingen sånn rolig focus som jag inte kan namnet (sånn där fram som man vrider på) vilket gör det lite svårare när man tar akvariebilder...

har en polare som har en Nikon D50 han skall göra sig av med, kanske skall nappa på en istället, någon som har några efarenheter av den kameran?

EDIT: Som ni ser labbar jag fortfarande med kameran och ljuset, första bilden är mest trovärdigaste under vanligt ljus,

Bild nimmer två var ett försök under blåljus men allt som inte är glatt grönt / rött blir så blekt under det ljuset... några tips på att motverka detta?

Bild nummer tre minns jag inte riktigt hur jag tog, om man bortser från hur mörk den var (samt att den är 90grader fel) fick den bra färger etc :)

Tips skulle vara skit bra från er lite bättre fotografer!

a3ecz4.jpgnn4n7l.jpgnwk8wz.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Wow, fick hem min nya algskrapa idag som man kör med rakblad, herre jävlar va effektiv den var! Räckte med att man gick över kalkalger stora som enkronor så var de väck!

Alla är så paranoida med att repa sitt glas så jag blev tvungen att testa om jag kunde repa min sump lite grann med den först...

Algmagneten är för upp till 2cm tjockt glas, och min sump är 5mm tjockt. Jag tryckte ut rakbladet så långt jag kunde och gick upp och ner så man "skar" i glaset. Och ingenting!

Måste fråga, ni som repat akvariet, hur har ni lyckats!? Är det optiwhite kanske som är mjukare?

hur rutorna är nu de renaste de någonsin varit! :D Hurra!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Wow, fick hem min nya algskrapa idag som man kör med rakblad, herre jävlar va effektiv den var! Räckte med att man gick över kalkalger stora som enkronor så var de väck!

Alla är så paranoida med att repa sitt glas så jag blev tvungen att testa om jag kunde repa min sump lite grann med den först...

Algmagneten är för upp till 2cm tjockt glas, och min sump är 5mm tjockt. Jag tryckte ut rakbladet så långt jag kunde och gick upp och ner så man "skar" i glaset. Och ingenting!

Måste fråga, ni som repat akvariet, hur har ni lyckats!? Är det optiwhite kanske som är mjukare?

hur rutorna är nu de renaste de någonsin varit! :D Hurra!

Jag tror ingen har lyckats repa sitt akvarium med ett rakblad. I sånna fall är de handhavande fel. Skulle gissa på att de som fått repor har stött emot med någon sten eller fått grus mellan magneten och glaset på någon form av algskrapa.

/André

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

rakblad som rostar, alternativt att man kör ner dem i sanden eller mot sten, så kan man skapa förhöjningar i bladet som sedan repar glaset

Sen så, repa glas, som det redan skrivs, så kan man få grus i skrapan, eller som jag fick, jag fick en bit järnspån i min, det tog lång tid att fatta att det var den som repade rutan. Det var först när den började rosta som jag såg den. För övrigt så är det nog väldigt lätt att få järn i sina algmagneter, just pga de är algmagneter

SURT.

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

rakblad som rostar, alternativt att man kör ner dem i sanden eller mot sten, så kan man skapa förhöjningar i bladet som sedan repar glaset

Sen så, repa glas, som det redan skrivs, så kan man få grus i skrapan, eller som jag fick, jag fick en bit järnspån i min, det tog lång tid att fatta att det var den som repade rutan. Det var först när den började rosta som jag såg den. För övrigt så är det nog väldigt lätt att få järn i sina algmagneter, just pga de är algmagneter

SURT.

Peter

oh ok :)... jag behöver sällan skrapa rutan så plockar ut min när den inte används!

Alla bra annars peter?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Phew, senaste veckan har jag varit duktig och byggt om / arbetat vidare på ledbygget. Mitt ledbygge består i dagsläget av 4 moduler som är ~30x15cm med 18 3w leds leds som kör i 950mA med 50% blåa leds och 50% vita leds. Mellan varje modul kommer det att finnas en 15x15 modul som kommer att ha 8 royal blue leds på sig, dessa kommer att köras utan linser så ljuset sprids väl för att slippa spotlight effekten.

Lite beroende på hur jag upplever färgerna etc så kommer jag lägga till lite flera leds (då bygget kommer ha en hel del plats för expantion genom att flytta runt modulerna lite grann i bygget. Själva armaturen är helt klar bortsett från att hänga upp den, så nu återstår bara en lösning för att hänga upp den, antagligen blir det att återvinna upphängningen från min nuvarande 2x250W giesemann armatur (som förövrigt är till salu om någon skulle vara intresserad).

Lägger upp lite bilder imorgon eller på lördag när jag upskattar att jag är tillräkligt klar för att hänga upp den!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Nyheter för karet, Var ute hos Bioted igår och plockade upp en av hans liopropoma Carmabi's, riktigt cool liten raritet. Kul att se att han fått igång de stora SPS karet igen, plockade även upp några riktigt fina koraller. En stor frag med en Lila flakväxande Montipora samt en babyblå Acropora som förhoppningsvis tar sig fint :)

Har även fått tag på en Growtech III doserpump och har 2 Vortech mp40's (en ES) på väg, tyvärr insåg jag nu att jag måste slå ut liiite av väggen för att få plats med denmen det får man väl stå ut med då karet står några få mm för nära väggen för att få den att sitta rätt :(

Annars går det bra, inne på vecka 8 med Zeovit, fosfaten drog iväg lite grann innan man verkligen kommit igång (kan varit lite för mycket Cyclop Eeze med maten också) men har fått ner den till 0.05 nu igen så förhoppningsvis växer det lilla som dött av tillbaka inom kort!

Tyvärr är kameran paj _IGEN_ så väntar på att den kommer tillbaka innan man kan få lite bilder på de nya, men sålänge får nu nöja er med en bild på den nya fisken!

post-5317-14468922667796_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 6 månader senare...

Okej,

Nu jävlar skall vi komma igång med denna tråden! Har skaffat mig en ordentlig kamera, jag har koll på vad jag gör i mitt kar, och den håller på att fyllas! Nu väntar bara lite mer tillväxt, men färgerna är helt klart på rätt väg tycker jag!

post-5317-14468924886754_thumb.jpg

post-5317-14468924886949_thumb.jpg

post-5317-14468924887141_thumb.jpg

post-5317-14468924887334_thumb.jpg

post-5317-1446892488752_thumb.jpg

post-5317-144689248877_thumb.jpg

post-5317-14468924888411_thumb.jpg

post-5317-14468924888599_thumb.jpg

post-5317-14468924888778_thumb.jpg

Och en sista bild på en av mina äldsta SPSer som blivit våldtagen av två olika anemoner, ramlat in i en euphyla under en natt... Morphat till tre olika färger beroende på vilken del av korallen den är på och återhämtar sig från olika håll :)

post-5317-14468924888951_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej,

Tänkte att jag skulle uppdatera lite vad som händer nu!

Karet har nu vairt igång med zeovit i runt 8 månader. Då jag är iväg och jobbar i oslo under veckorna så sköts all dosering via doserpumpar under veckorna så får de allt övrigt på torsdagar / söndagar. Tjejen skakar om zeovit reaktorn, men då hon är för svag för att få rört om ordentligt finns planer på att bygga en automatisk reaktor, jag måste bara hitta min Aquabee 4000 som jag slarvat bort (som skall användas för att få skakat stenen.

Kör numera med doserpumpar för att hålla värden stabila, Har fungerat ganska bra, dock blir jag lite orolig över hur mycket KH som går åt just nu. Blir lite orolig vad som skulle hända om doserpumpen skulle gå sönder när jag är borta... oh well.

Annars händer inte så mycket nytt, har nu tagit till hårda tag med Xenian som växer i mitt kar, skrapar stenen med diskborste varje vecka och har lyckats utrota hälften, tyvärr har det dock spritt sig lite där ifrån på andra stenar men sålänge jag fortsätter o skrubba tror jag kan bli av med skiten så jag får plats med mer riktiga koraller :)

I helgen blir det Sjöfartsmuseet där jag skall plocka upp en fin stor mussla från Micke (Osbys gamla)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Mycket intessant som sker nu, pga ändrade familjeförhållanden ser det ut som att jag inte längre kommer behöva godkännande för mina projekt... Direkt kommer jag att tänka på större kar!

Är just nu inne på måtten 150x60x70 (ev. 80 baktil), men vi får se vart det landar. 100*60*100 är också lockande men behöver första fundera på hur länge jag skall vara kvar i denna lägenheten och om det är värt att satsa på nytt kar. Blir antagligen ett akrylkar och ny led-belysning (skall försöka hålla allt väldigt rent, likt Elos serien är tanken...)

Men men! Håller er uppdaterade, planerad start: Juli

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varit utan Refraktometer i några månader nu och har kört lite slarvigt på känsla + rutin, visar sig att man legat på 1.021 vilket är alderles för lågt i mitt tycke, har blandat salt i osmosen, skall bli kul att se om det blir något skillnad på korallernas färg nu när man tar upp dem då jag ärligt är väldigt nöjd med färgerna just nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Har tänkt i några dagar nu att jag skall posta mitt sensate inköp som jag måste tacka Bioted och Akvarieleasing för att dem lyckades lösa väldigt smidigt åt mig!

Mina platina clowner några minuter efter dem hittat min anemon! tyvärr har jag varit väldigt lat med att skrapa glaset nu (2 veckors skräp nu...) så ni får nöja er med en lite småsuddig bild och en bild från när de höll på acklimatiseras.

post-5317-14468925795427_thumb.jpg

post-5317-14468925795075_thumb.jpg

post-5317-14468925795255_thumb.jpg

Ändrat av Reuben
Råkade ladda upp fel bild :)
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...