Gå till innehåll

gh?


Maria I

Rekommenderade inlägg

Glöm GH (tyska Gesamthärte) för saltvatten. Det är ett mått för att beskriva mängden med katjoner i sötvatten - dvs sötvattens totalhårdhet. Eftersom sötvatten naturligt innehåller mest kalcium- och magnesiumjoner på katjonsidan så är GH ett intressant mått om man är t ex tvättmedelsfabrikant eftersom dessa joner binder anjoniska detergenter. Men måttet blir ointressant på saltvattensidan där mängden salt i vattnet är så otroligt mycket högre än i sötvatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack så mycket då skiter jag i gh värdena!

Alla värden är bra i mitt kar men nu har 2 fiskar dött och en ser dålig ut och det ända som visa fel på värdena i karet var gh så jag trodde det berodde på det!

Men nu satte jag pumpen närmare ytan för att få mer syre i akvariet får se om fisken pignar till!

Eller vad tror ni det är för fel!

clownfiskarna mår prima!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har ett 450l akvarium och jag har en fluval 405 ytterfilter som pumpar med vågmaskinen och sen har jag har ett flöde på 4000 i akvariet och ett på 1000 som e mot ytan

Korallerna och anemonerna värkar må bra!

Men det är en fisk som värkar må dåligt!

Börjar bli deprimerad!

Men men man lär sig av sina misstag!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tja, 5000l/H är det absolut minimala man ska ha, man brukar säga minst 10ggr vatten volymen i circulation men då vet jag inte om man räknar med en skummare (vilket du förvörigt borde ha om du inte har det).

De flesta av oss här har nog upp mot 20-40x vattenvolymen, själv kommer jag ligga på nästan 30k liter/h när jag får min nya pump nu så kan mycket väl vara det som är problemet.

Hur ser värderna ut och vilka har du mätt?

samt hur beter sig fiskarna, håller dom sig till ytan?

//Reuben

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har förde på 5000

+ fluval pumpen som jag inte vet hur mycket den pumpar.

Jag har mätt

Ph 8,2

Kh 10

Nitrit 0

Nitrat 0

och gh 21 eller mer vet ej!

Fisken som mådde dåligt dog i natt.

clownfiskarna mår bra och simmar i hela akvariet.

Jag kanske skall göra ett vatten byte för säkerhets skull på 10%....?

eller är det en dum ide???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...