Gå till innehåll

Osmosvatten


atropos

Rekommenderade inlägg

Tänkte höra med er hur ni gör med ert osmosvatten när ni har det i duknkar eller dyl .

Hur får ni upp tempen i dunkarna ? Jag har själv 6 st 25l dunkar som jag fyller till vattenbyte, sen har jag 6 st doppvärmare som ligger i var dunk .

Finns det något smidigare sätt att hålla tempen i dunkarna ? eller hur gör ni ??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ställer dom i badrummet då jag har golvvärme där och höjer den till 27-28 grader sen kör jag med cirkpump i ett dygn sen byter jag i karet med det !

Kanske du har ett varmare rum eller ett mindre rum du kan höja tempen i då det borde bli lite mer ekonomiskt än 6 st doppvärmare som står på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja jag brukar också slänga i doppvärmarna kvällen innan jag ska göra bytet . annars står dom i garaget men där håller ju inte mer än 10 grader ungefär så vattnet blir ju kallt .

Läste på min osmos nu idag och där står det att vattnet som går in i osmosen inte får vara kallare än 12 grader,,,, mitt inkommande vattenrör som den är kopplad på har inkommande vattentemp på 4 grader .

kan det ha någon betydelse eller ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför värma upp osmosvattnet när ni blandar salt? Har ni så kalla lägenheter? Jag blandar i saltet när vattnet är rumstempererat och dunkar ner det i karet med samma temp.

Njae våran lägenhet är inte kall, men eftersom att dunkarna står i garderoben där luften står still å det är mörkt är det kallare i dom, därför kör jag ner en värmare, så de ska gå snabbare (y)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rent krasst tror jag inte karet bryr sig nämnvärt om vilken vattentemp man har på vattenbytet, eller tillförseln av ersättningsvatten för att motverka avdunstningen. I sötvattenskar är det ett "trick" att ta till för att få igång lek, ett större vattenbyte med relativt kallt vatten. Det simulerar väll monsunregn, eller något. Däremot är det ju rätt intressant att få upp tempen så pass att saltet löser sig väl, för att slippa fällningar och olöst salt.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur varm e din lägenhet ?? 27 grader ?

23-24 grader som i vilken annan lägenhet som helst. Gör precis som DaTrucka. Känns helt förkastligt att värma upp vattnet då det ändå skall stå i ett dygn och löser upp sig lika bra på den tiden. Min elräkning är nog hög redan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...