Gå till innehåll

Purple Tip Heteractis crispa


Molle71

Rekommenderade inlägg

Hejsan! mitt första inlägg här :) Har precis införskaffat mig en anemon (

Purple Tip Heteractis crispa) har letat här och på nätet utan att hitta någon info om detta vackra djur. Skulle vilja veta mer. Undrar om det är någon som har detta djur? Skulle vilja veta vad den äter, om den är svår att få att överleva? är tacksam för mycket info.

mvh Anders

http://www.nattstad.se/Anders.Mohlin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Det var snabba svar :) Den är ungfär 20 cm. Har inga fiskar alls ännu. Läste lite på reeflex men det stod inte så jätte mycket. Räcker det med coralife och granumarin som mat? måste man mata direkt i munnen på anemonen? tror det hände en liten olycka när jag var i och satta fast mina koraller, tror det ramlade ner en sten i munnen på anemonen. jag vände på den men det kom inte ut något. är det farligt eller spottar den ut stenen? hehe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej och välkommen till SG.

Jag har en fast med lila toppar, jag skulle vilja påstå att det är en av dom enklare anemonerna (om man nu kan klassa en anemon som enkel). Hos mig har den fungerat klockrent.

Mata behöver man inte göra aktivt om du har clowner som går i den, clownerna sköter det.

Så länge du matar dina fiskar med varierat frysfoder som, mysis, artemia, krill mm. Så får den det den behöver.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Det var snabba svar :) Den är ungfär 20 cm. Har inga fiskar alls ännu. Läste lite på reeflex men det stod inte så jätte mycket. Räcker det med coralife och granumarin som mat? måste man mata direkt i munnen på anemonen? tror det hände en liten olycka när jag var i och satta fast mina koraller, tror det ramlade ner en sten i munnen på anemonen. jag vände på den men det kom inte ut något. är det farligt eller spottar den ut stenen? hehe

Ojdå,

Nystartat kar alltså, nu ska jag inte måla f-n på väggen men anemoner ska inte hållas i nya kar, dom är för känsliga och behöver ett stabilt kar.

Med det sagt så ska vi göra det bästa av situationen.

Du kan matas aktivt, men i regel klarar dom sig skapligt ändå med ljuset. Du kan ge den någon mussla eller räka någon gång i veckan kanske.

Hur mycket lyse har du?

Hur länge har karet varit igång?

Vattenvärden?

Den behövs inte matas direkt i munnen, det är det tentaklerna är till för.

Stenen lär den spotta ut så småningom.

Ja just det, låt den sitta där den sitter, den stressas bara mer om man håller på att flytta på den. Trivs den inte så lär den flytta på sig själv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan! Har haft det igång 4 veckor, vatten värdena är bra. Har 2 t8 rör ett vitt och ett blått, 2 st t5 rör med ett vitt och ett blått. Ljuset räcker nog till. Startade upp det med 25 kg levande sten en säck med levande korall grus. Kör med en jade skummare, ytterfilter med uv ljus, aktivt kol och keramikrör samt fint filtermatrial i ytterfiltret. har testat med multistick och alla värden är bra, eller inom värdena bra. Har 2 st cirk. pumpar som pumpar 3500 liter vardera. Har skaffat osmos aquatic nature antarctica 150-220 så hädanefter blir det bara vatten som gått igenom det. Ska inte bli så mycket brunalger har jag hört, samt nitritet blir lika med nästan noll. Är ganska grön en så länge. Har märkt att alla har olika åsikter om saltvatten hehe.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vad menar du med fyra veckor? fyra veckor totalt allt som allt, eller efter uppstarten med ljushöjning? ett tips kan vara att läsa på om det du planerar att köpa innan du köper det för att itne riskera att du köper något som inte är så kombitabelt med antingen det du har i akvariet eller pga av skötsel. anemoner är inga enkla djur och är rätt kinkiga med vattenkvalite. tycker fyra veckor låter oroväckande lite men håll koll på den, märker du att den börjar må dåligt kanske du kan få ha den där du köpte den ifrån eller sälja den vidare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan! Det har vart igång i 4 veckor. Vattenvärdena är bra, salthalten är 1.025. ph, nitrate, nitrit, mg är bra. Det verkar som anemonen mår bra, den flyttar inte runt som man har läst den kan göra när den inte trivs. Får ett par veckor sedan sen så exploderade karet med rörmask så det mäste ju var ett bra tecken. Har en skummare som är otroligt efektiv. Den tar ut ungefär 2 dl smuts per dygn. Har bra cirulation o karet. Vet att 4 veckor inte är länge men gör ett prov. Hoppas att det är tillräckligt inkört. Väntar med fiskar ett par veckor till tror jag :) Någon som kan rekomdera några fina koraller eller någon som vill bli av med lite? hör av er :) Växer koraller fort? Köpte 5 st olika för 5 dagar sedan som jag har satt fast i "revet". Kommer med namnen på dom snart. mvh Anders

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För det första verkar det som extremt kraftig matning. En anemon är inte särskilt intelligent så den kan inte säga ifrån när den är mätt. Matstrupe, magsäck, tunntarm och tjocktarm är samma sak hos en anemon så den behöver smälta maten och skita innan den får ny mat. Kolla alltså så den gjort sitt innan den får ny mat. För mig låter en gång i veckan som mer lagom men det beror litet på art och vattentemperatur också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är en Purple Tip Heteractis crispa. oki en räka i veckan kanske är mer lagom. Något annat bra som man kan mata den med? Det finns olika tecken från en anemon typ när den har dragit ihop sig, vad betyder det? att den är hungrig? Vad gör en clownfisk för anemonen? är det att den äter mat och dräller lite på anemonen så den får mat?.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

oki. ska beställa clown fiskar :) ska man ha typ en till en anemon? eller kan man ha flera?

Köp flera så är det mer chans att det blir ett par så mitt tipps 3-4st

Köp inte Tomatclowner. De är fina men grymt aggressiva då de blir större och man ser ofta folk som säljer dessa eller har problem med dom

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har 2 t8 rör ett vitt och ett blått, 2 st t5 rör med ett vitt och ett blått. Ljuset räcker nog till.

Jag är ingen expert på anemoner, men ljuset räcker nog inte på långa vägar till.

Kör med en jade skummare, ytterfilter med uv ljus, aktivt kol och keramikrör samt fint filtermatrial i ytterfiltret.

Varför kör du med ytterfilter med keramikrör och fint filtermaterial? Enligt min mening kan du tar bort ytterfiltret helt och hållet. Skummaren låter som klart otillräcklig vid 1 räka per vecka plus framtida belastning av fiskar.

Ber om ursäkt om jag låter gnällig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...