Gå till innehåll

Daniel Knops hypotes - svampar försörjer korallerna med mat


Claes_A

Rekommenderade inlägg

Jag läste sept/okt-numret av tidskriften Coral och stötte på ett intressant resonemang i artikeln Coral Feeding av Daniel Knop (sid. 31).

Knop menar att många akvarister har haft svårt att få koraller att trivas i helt nya kar medan de senare trivs utmärkt i samma system. Specifikt tar han upp ett exempel från Atlantis Marine World där deras 76 kubikmeter stora system nästan inte understödde någon koralltillväxt alls under det första året. Senare har tillväxten varit god.

Knop spekulerar över vad som förändras i akvarier under den första tiden och menar att svamptillväxten i akvarier kan vara viktig. Han baserar detta resonemang på en vetenskaplig artikel av De Goeij et al 2009 som har upptäckt att svampar filtrerar en stor mängd vatten och tar upp mycket organiskt kol som binds i celltillväxt. Men svamparna hushåller inte med denna ökning i biomassa utan låter helt sonika filtrerarcellerna lossna från svampen. Svampar producerar alltså en massa planktoniska celler i vattenmassan.

Så Knop föreslår att svampväxt på undersidan av t ex levande sten i akvarium ger upphov till en matproduktion som gynnar korallerna. Helt nyuppsatta akvarium saknar denna matproduktion och korallerna trivs därför ofta inte i dessa akvarium, men när akvariet åldras växer svamparna till och korallernas mattillgång säkras.

Så vad tror vi om resonemanget? Är det verkligen problematiskt att få koraller att växa i nya kar? Kan svampar i akvariet vara en underskattad foderfaktor för koraller?

(Hoppas jag valde rätt kategori för detta ämne)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har också läst artikeln och vet inte vad jag ska tro. Det enda sättet är att starta två akvarium samtidigt och bara ha levande sten i det ena akvariet. Men det är nog flera parametrar som spelar roll om koraller ska växa i ett nystartat akvarium. Jag har haft och har bra tillväxt från dag 1.

Personligen tycker jag inte artikeln ger något överhuvudtaget. Men det finns mycket annat intressant i den tidningen. Bla om olika kolkälle metoder.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tänkte mest att artikeln kunde fungera som en diskussionsunderlag snarare än några nya hårda fakta på bordet. T ex har det ju genom åren hävdats att levande sten är så viktigt för att hålla koraller (vilket jag inte är övertygad om). Om Daniel Knops tankar är riktiga så skulle det kunna ha sin förklaring i svampar.

Jag undrar också om folk här har upplevt samma sak som Daniel Knop beskriver? Dvs att nya akvarier understödjer koralltillväxt dåligt men att de senare blir bättre miljöer för koraller.

(Smaken är som baken: Kolkälleartikeln i Coral tycker jag var lite passé - inget som inte redan ältats i fem år på världens alla forum.)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet ett 600 liters som har 4 stycken T 8:or som enda belysning (58 watt). Där är en god tillväxta av flera hårkoraller med vita tillväxtzoner (och mjukisarna växer som......) - dock finns inga av de mest ljuskrävande där. Det intressanta är dock att nästan halva akvariet täcks av en mycket snabbt växande, skivaktig och blå svamp. Akvariet är kört på kolkälla i snart 2 år. Svamphelsiket är omöjligt att flytta över till andra akvarier - många har försökt :). Vet inte kiselnivån i detta kar.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man tror på det eller vill prova så är det bara att skaffa "Sponge Power" från KZ.

Ger en riktig kick till svamptillväxten har jag märkt.

//NiXoN

Den kan man dosera varje dag och är bra till musslor också. Dessutom så får den sargade koraller att återhämta sig fortare.

Jag kör detta och kan bara hålla med om svamptillväxten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

men med sponge power, tillsätter man kisel då?

Jag har väldigt mycket svamp som växer snabbt i mitt kar, och jag har också väldigt god tillväxt på mina SPS-er. Endast ett fåtal acroporor som växer långsamt (en gul tabletop bla), men annars så typ enzmann växer som ogräs..

å andra sidan så blåser jag på med 2x250W mH, och kör hög Ca, Mg, kH, sen har jag tre kriurger som skitar ned.

Men jag har också problem med kiselalger. (mäter mycket kisel på mitt kranvatten)

Så, intressant tes detta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet ett 600 liters som har 4 stycken T 8:or som enda belysning (58 watt). Där är en god tillväxta av flera hårkoraller med vita tillväxtzoner (och mjukisarna växer som......) - dock finns inga av de mest ljuskrävande där. Det intressanta är dock att nästan halva akvariet täcks av en mycket snabbt växande, skivaktig och blå svamp. Akvariet är kört på kolkälla i snart 2 år. Svamphelsiket är omöjligt att flytta över till andra akvarier - många har försökt :). Vet inte kiselnivån i detta kar.

MVH Lasse

Handlar inte det mer om att svampen är ljuskänslig och tål ingen förändring. Det kan vara lika svårt att flytta svamp i samma akvarium och få den att fortsätta och trivas med oförändrad växtkraft.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sponge power är ett av de bättre tillsattserna som finns enligt mig, då detta gör karet stabilt snabbt efter uppstart. Som sagt mina erfarenheter andra kanske har andra.

Jag droppar i av denna lösning så gott som dagligen, å har en massa svamp, vilket jag gillar. Är dåligt insatt i hur det verkar.. vad menar du Robin med att det gör karet stabilt? Hur det påverkar tillväxten av koraller kan jag inte uttala mej om..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tänkte mest att artikeln kunde fungera som en diskussionsunderlag snarare än några nya hårda fakta på bordet. T ex har det ju genom åren hävdats att levande sten är så viktigt för att hålla koraller (vilket jag inte är övertygad om). Om Daniel Knops tankar är riktiga så skulle det kunna ha sin förklaring i svampar.

Jag undrar också om folk här har upplevt samma sak som Daniel Knop beskriver? Dvs att nya akvarier understödjer koralltillväxt dåligt men att de senare blir bättre miljöer för koraller.

(Smaken är som baken: Kolkälleartikeln i Coral tycker jag var lite passé - inget som inte redan ältats i fem år på världens alla forum.)

Det stämmer nog inte riktigt att man måste ha levande sten för att korallerna ska trivas. Många affärer har akvarium utan sten och de har fina koraller. MEn ingen är nog riktigt säker på något.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...