Gå till innehåll

patrikk

Rekommenderade inlägg

Tjena gott folk,

Har funderat lite om det vore praktiskt möjligt att bygga ett självförsörjande system när det gäller mat.

själv har jag inte erfarenheten för att kunna svara på detta men tänkte att det kunde vara en intressant diskussion.

tanken är följande att man har mindre kar som man "oldrar" upp mat/djur sedan så har man ett dropp liknade system som tar ifrån mat karen o droppar i visningskaret så det tillförs mycket små mängder mat under hela dygnet ( dock kanske man bör undvika det under natten). samt en retur som fyller upp med vatten till mat karen.

Så vad tror ni skulle detta kunna gå om inte kanske med lite handpåläggning att flytta lite macro alger o liknade som inte fungerar med dropp systemet till visningskaret.

om ni tror detta är möjligt kom gärna med förslag på hur ni skulle gå tillväga samt vad ni hade "oldat" upp.

Detta borde väl leda till mer naturligt tillväxt för fiskarna och ev.mindre belastning ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

beror helt och hållet vad du tänkt ha i karet... ska du ha något som en drakfisk tror jag inte det går utan att man har ett väldigt stort sekundärt kar, samt att man har en ganska stor grupp fisk från början.

Ska du däremot bara ha saker som äter smådjur så är det inga problem alls.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

beror helt och hållet vad du tänkt ha i karet... ska du ha något som en drakfisk tror jag inte det går utan att man har ett väldigt stort sekundärt kar, samt att man har en ganska stor grupp fisk från början.

Ska du däremot bara ha saker som äter smådjur så är det inga problem alls.

Detvar en hypotetisk fråga o visst kanske lite jobbigt med rovfiskar att hålla dem mätta :). Finns det kanske någon här på forumet som har testat en sådan lösning?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul tanke! Efter vad jag läst om refugier så kan de fungera lite som du beskriver, men för att det ska kunna försörja hela visningskaret bör det nog vara rejält tilltaget om jag förstått rätt!

Odlar du makroalger kan man använda dessa för att mata vegetarianerna i karet. Har man dessutom mycket levande sten kan man få med lite alla möjliga djur med returen. Ska vi dessutom börja blanda in Knop's senaste tes med att svampar försörjer koraller med mat så är ju LS bra även i det avseendet. Själv har jag i omgångar tittat lite på nåt som kallas "Cryptic zone" (kan inte svenska motsvarigheten). Det är en mörk del av sumpen (om jag fattat det hela rätt... Har bara börjat skrapa på ytan än så länge) där man har ett lågt flöde och mycket LS för att kunna odla smådjur och svampar bland annat... Kanske nåt.att titta närmare på nu?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett helt självförsörjade system blir nog omöjligt.

Jag tror att det smidigaste är ändå att köra med planktonreaktorer.

En (eller flera) med phytoplankton och en (eller flera) med zooplankton, sen matar du huvudkaret med dessa. Alternativt ett eget kar där man har poddar mm...

Allt detta kan ju styras med doserpumpar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var det inte lite väl djurplågeriaktigt att utsätta fiskarna för 1,5 års svält och se vilka som klarar sig?

Till topiken: som andra redan sagt är det lite väl vågat att tänka på ett självförsörjande system om man inte redan från början har ett algrikt kar där algbetarna kan klara sig länge. Naturlig tillväxt på fiskarna blir det väl inte heller, eftersom det inte går att dra analogier till förhållandena i naturen där maten förekommer i mycket stor mängd. Snarare blir det en fråga om att överleva i ett sådant system.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, inte djurplågeri. Ett stabilt kar med god tillväxt av smådjur, alger, mulmproduktion har inga problem att hålla friska feta fiskar. Korallerna överlevde och växte förmodligen av sandbädden och gott ljus. Den enda fisken som dog var en foxface som trasslade in sig i en pump. Kan tillägga att karet var rent och fint inne, det som var algbeklätt var rutorna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om ett stabilt kar kan hålla friska feta fiskar - varför matar folk överhuvudtaget? Förlåt om jag låter negativ bakom skärmen, det är jag inte i verkligheten, bara nyfiken. Hur kan en tämligen långsam tillväxt av småkryp underhålla sådana glupska fiskar som drakar och kejsare? Jag är tveksam, men det kanske finns en bra förklaring?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker du att tillväxten är liten? Jag vet inte hur mycket sten jag har, men runt 70-100kg kanske. Algerna göder fiskarna, men det skall vara rätt alger vilket kan vara lite svårt att råda över. Jag hade då 3st kirurger, 1st kjejsare, 1st drake, 1st stor gobie, 2st annthias, 2st chromis, 2st clowner. Nu när jag gjort en uppryckning i karet och rensat bort alger på rutan, bytt ut en del sand och kört igång maskineriet igen så har jag börjat mata. Just nu har jag dragit ner en del på matningen då fiskarna blivit alldeles för feta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det ska nog inte vara något större problem att fixa ett självförsörjande system, det handlar ju bara om att inte ha för mycket fisk i det. Du tillför ju ljus, alger tillkommer med ljuset, smådjur som äter alger uppstår. Om du har t.ex. ett 300l kar med massa sten och sand, låt karet gå ett par månader så är det hur mycket småkryp som helst. Då kan du nog ha lite små fiskar som sixlines eller sandvändande gobies som klarar sig alldeles utmärkt. Det finns ju näring i sten och sand i form av organismer. Ett sånt system tror jag kan gå i flera år. Problemet är att man oftast vill ha mer fiskar än vad systemet vi bygger upp klarar av att underhålla.

Det du beskriver kallas "refugium". Där kan man odla små kryp som ostört kan föröka sig, för att sedan spolas in i huvudkaret. Jag är själv väldig intresserad av konceptet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är inte ett dugg förvånad av metcrue's erfarenhet. Jag har sett mer eller mindre samma effekter när jag åkt bort i upp emot 3 veckor utan annat än "katastoftillsyn". Ingen matning, påfyllning av upptoppningsvatten, och koll så att inget läcker, och inga pumpar slutat fungera. Stänger man av skummaren, eller kör skummarlöst från början, ser jag inte varför det skulle vara ett problem att lämna ett väll fungerande kar längre tider.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt kar stod utan matning, skummning, vattenbyte i 1,5år dem flesta fiskarna och korallerna klarade sig. Naturligtvis gick färgerna ner på korallerna men dem växte... Fiskarna var blandat kirurger, kjejsare, drake...

intressant, vad var anledningen till att du inte matade dem på så länge?

hur stort var ditt akvarium när du hade de 70-100kg sten och hade du då även svampar ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förlåt att fortfarande tvivlar, men om man inte behöver mata på 1,5 år och inte heller tillsätta kalcium och karbonater och ändå får tillväxt på korallerna - varför gör då alla det ändå? Jag menar varenda en verkar ha doseringspumpar för balling som dagligen tillsätter det ena och det andra, akvarievakter som matar fiskarna när folk är på semester i bara 2 veckor osv. Om ett akvarium är ett sådant perpetuum mobile... Jag är alltså ändå skeptisk. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tillväxt utan tillsatser är inga problem även tillväxt med minimala vattenbyten har jag haft i mitt 450L.

Sen är det klart ett det inte växer i rekordfart iallafall inte spser, men mina mjuksar växte fasen snabbt.

har man bara algbetare och bra algtillväxt så är det nog inte omöjligt, men skulle tro att det kräver rätt bra storlek på karet.

Minimal skötsel behöver inte betyda att karet ser för jäkligt ut. Minimalskötsel är ändå rätt mycket tid har jag märkt sen jag la ner mitt senaste kar hehe.

Men varför vill man att det ska sköta sig själv, halva nöjet är ju o sköta karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kan det här vara det du letar efter. Du behöver inte göra nåt och du kan dessutom inte göra så mycket förutom att ruska på den :-)

http://img.pte.at/photo_db/hi_res/hires11265.jpg

HEHE -skrattar hysteriskt tänk om allt vore så lätt :) då hade jag köpt mig en snöglob o ruskat på den på julafton o sen hade jag ruskat på en som gav mig sommar :smiley16:-Sol resten av året

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

inte säker på att det är så här du menar, men hittade en bild på ett amerikansk forum som börjar på R och slutar på eefcentral.. hade själv gärna testat nåt liknande till nästa kar. frågan är hur mkt underhåll det innebär (?)

Precis något sånt tänkte jag på , sen är frågan om hur man hanterar( om det ens behövs) överskottsnäringen som ev. uppstår i matningssystemet.

Har du länken dit så får du gärna posta den ( kul o se om det är någon som har lyckats) annars hittar jag nog sökfunktionen där med :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

inte säker på att det är så här du menar, men hittade en bild på ett amerikansk forum som börjar på R och slutar på eefcentral.. hade själv gärna testat nåt liknande till nästa kar. frågan är hur mkt underhåll det innebär (?)

Bra tänkt av killen, men (finns väl alltid ett men?)

1. Vattenflödet genom doseraren upp till första facket med rotifers måste väl vara ganska stort för att dels kunna åka igenom dess egen ytavrinning och dessutom åka ner till de övriga 4-5 facken och dessutom fylla deras 4-5 ytavrinningsrör.

2. Om vattenflödet blir så stort som det verkar krävas så hinner väl inte plankton (phyto och zoo) reproduceras såsom syftet med själva apparaten?

3. Om vattenflödet kan på något sätt fixas till att vara svagt men ändå täcka behoven hos 5 st ytavrinningsrören och dessutom räcka till att rinna av till nästa respektive fack så uppstår nästa problem. Man kanske kan tänka sig att en svag avrinning till röret kan få med sig en del lösflytande phytoalger, men jag har svårt att se att zooplankton av egen fri vilja skulle vilja klättra över ett sådant rör. De måste på något sätt sköljas med, men om flödet är svagt så blir det väl kanske inte av? Det gäller då kanske att skaffa sig en population med nyfiken zooplankton som vågar utforska avloppsrören. :)

4. Slutligen måste väl rotifers tillföras någon slags oorganisk näring (nitrat/fosfat), och frågan är om den näring som kommer från huvudkaret räcker eller ej för en ordentlig produktion.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tillväxt utan tillsatser är inga problem även tillväxt med minimala vattenbyten har jag haft i mitt 450L.

Sen är det klart ett det inte växer i rekordfart iallafall inte spser, men mina mjuksar växte fasen snabbt.

har man bara algbetare och bra algtillväxt så är det nog inte omöjligt, men skulle tro att det kräver rätt bra storlek på karet.

Minimal skötsel behöver inte betyda att karet ser för jäkligt ut. Minimalskötsel är ändå rätt mycket tid har jag märkt sen jag la ner mitt senaste kar hehe.

Men varför vill man att det ska sköta sig själv, halva nöjet är ju o sköta karet.

Jaha, i så fall var det missförstånd från min sida, jag utgick automatiskt ifrån att vi pratar om sps-er eftersom jag kollade på Metcrues snygga akvarium och det mesta såg ut att vara sps-koraller. Mjukisar borde säkert klara vad som helst. :) Om man förladdar systemet med mycket LS som dessutom är någorlunda rik på näring, släpper in en del algbetare vars bajs andra fiskar kan konsumera jämte en del småkryp, så klarar nog sig ett sådant akvarium ett tag. Jag utgick som sagt från att alla är ute efter att försöka uppnå revkvalité på vattnet, men det behöver inte vara så.

kan det här vara det du letar efter. Du behöver inte göra nåt och du kan dessutom inte göra så mycket förutom att ruska på den :-)

http://img.pte.at/photo_db/hi_res/hires11265.jpg

icon10.gificon10.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är inte alls insatt i odlingen av pyto, zoo osv, men kan det inte vara så att "doserpumpen" ger ett rätt stort flöde så att det räcker till de kriteria du ställer upp ovan, men att den går väldigt sällan. Kanske bera en gång per dag eller vad som kan vara lämpligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det jag inte förstår med systemet på bilden är:

1. Ska Phyto förväntas få en bra tillväxt av bara vattnet ur sumpen, eller skulle näring tillföras?

2. När phyto rinner över till rotifiers så skulle rotifier kulturen bli så stor att den konsumerar all den phyto som rinner över till dom, vad ska då artemian äta?

3. Det känns som risken för en rotiferkontaminerad phytokultur skulle kunna bli stor och då skulle hela systemet krasha med tiden.

Så även om det kanske ser teroretiskt genomförbart ut att göra den typen av "självförsörjande" system som visas på bilden så tror jag inte att det är praktiskt genomförbart. Om det skulle vara praktiskt genomförbart så skulle det med stor sanolikhet vara mer arbete att hålla kulturerna stabila i ett sådant system än ett separat system.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...