Gå till innehåll

Brooklynella


Rekommenderade inlägg

Det tragiska har hänt. Jag hittade en av mina kirurger död i karet på tisdagen vilket inte var så roligt. Jag funderade inte så mycket på detta tills jag under gårdagen upptäkte en sjuk clown fisk. Den uppförde sig lite konstigt så jag plockade bort den omgående. När jag idag kom hem från jobbet och kollade i karet så får jag se att nästan ALLA mina fiskar är täkta med ett mögel liknande lager. Genast åkte jag till min zoo butik med en av fiskarna. Butiken konstaterade att det rörde sig om Brookynella. köpte en förpackning med OODINEX och i med droppar. Efter ca 3 timmar så lever bara en gul kirurg och en tryckare. Jag har ingen aning om varför karet blivit smittad då jag inte haft i någon ny fisk på 2 månader. Jag vet inte om det räcker med OODINEX behandling eller om jag skall köre lite UV efteråt? Jag vort tacksam om någon kan hjälpa mig med en lösning. Skulle även vilja veta hur länge det skall dröja innan jag kan stoppa i ny fisk. det är inte den billigaste hobby man kan ha när det gäller fiskar så jag vill inte göra något dumt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har aldrig haft oturen att någon av mina fiskar drabbats av Brooklynella men jag har läst att man kan ge dem ett 15 min långt sötvattensdopp. Det är ju en parasit så jag vet inte om den överlever i akvariumet utan en fisk att sitta på. Har du UV så skulle jag använda det, vet inte om det hjälper, men ändå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kollade nyss i karet efter att jag tidigare på kvällen kört ett sötvatten dopp och nu lever endast min tryckare. Det känns inte så roligt nu. Hoppas att det finns någon som kan svara på hur länge jag skall vänta innan karet är frisk nog för att åter införa fisk. Eftersom det är en parasit så rent teoretisk skulle det gå att stoppa i ny fisk ganska snart, men det känns dumt att testa utan att veta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ouch.... det lät verkligen inte roligt :-S

Har för mig att jag läst någonstanns att parasiterna kan leva i upp till två månader utan värd.... är inte helt säker på det men jag skulle INTE köpa något nytt levande innan den tiden har gått i alla fall ....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Posta på Ultimatereef som Lasse föreslog. Wombat som är en guru på sjukdomar är som en hök där och extremt hjälpsam.

Har tyvärr vart med om brok och de dör skrämmande snabbt från detta.

Kan ha varit en tillfällighet men i mitt fall så löste sig Det i slutänden efter "stenhård" UV.

Jag medicinerade i separat tank men förlorade flera där, antagligen var de för svaga redan. Satte tillbaka flera svaga fiskar till huvudtanken igen och på med uv och det löste sig. Tror det var formalin jag använde för mediceringen men får kolla upp det.

Man får väl aldrig reda på vad som löste det till slut, om det var medicineringen eller uv't eller båda.

Vi var aldrig helt säkra på om det var brok eller inte men mina babes dog som flugor :(

Dra en post i sjukdomssektionen på ultimate (bild om du kan) så får du säkert råd av Wombat. Tror han är forskare för fisksjukdomar på ett uni i usa om jag

inte minns fel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Formalin ska inte doseras i revakvarium. Det är giftigt för ryggradslösadjur. Jag skulle nog inte använda det heller utan någon med mer erfarenhet som hjälper till. Formalin används också till att konservera djur om jag inte har helt fel, så överdosering kommer nog ha en klart oönskad effekt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Använder ni formalin så måste det vara purfärskt, får inte finnas några vita utfällningar i flaskan. Finns det utfällningar så är formalinet direkt dödande. Formalin är effektivt på de flesta exoparasiter inklusive olika gälmaskar. Tar dock inte vilostadierna hos äggläggare.

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...