Gå till innehåll

fiskar mm till 60 liters


onky

Rekommenderade inlägg

Amphiprion ocellaris (Nemo) är en fisk du skulle kunna ha i ett 60l kar, större clownfiskar som A. clarkii skulle jag inte rekommendera. A. ocellaris kan du ha två stycken i ett sådant kar. Köper du dom små så kommer dom med tiden bilda ett par, då en kommer bli en hona och den andra en hane. Det är en bra första fisk som är tålig och kan överleva perioder av mindre perfekta vattenvärden.

Koraller är mer beroende av ljus och cirkulation i första hand och inte vattenvolym. Om det är ditt första saltvattensakvarium skulle jag rekommendera mjukkoraller som Sarcophyton och Sinularia. De är tåliga och bra nybörjarkoraller. Clownfiskar kan i vissa fall ta en Sarcophyton som anemonsubstitut och bo i den, det gör mina.

När det kommer till sjöstjärnor så kan jag rekommendera Archaster angulatus, men du behöver nog en sandbotten i akvariumet för att ha en sådan sjöstjärna.

Mitt första akvarium var ett 58l clownhotell där jag bland annat hade två clownfiskar (A. ocellaris), en sjöstjärna (A. angulatus) och flera mjukkoraller som t.ex. Sarcophyton och skivanemoner.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...