Gå till innehåll

Svälter min mandarin?


nike83

Rekommenderade inlägg

Jag har en mandarinfisk (spelndidus) som har böarjat bli mer och mer aktiv (de senaste dagarna)...

dock tycker jag den är smal och undrar om den har dåligt med mat?

jag har ca 50 kg levande sten + levande sand.

mandarinen är liten, max 5 cm lång och jag har haft den i kanske ½ år.

post-3725-14468920755069_thumb.jpg

post-3725-14468920755266_thumb.jpg

post-3725-14468920755446_thumb.jpg

post-3725-14468920755623_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag försökte med en spruta, men de var heeeelt omöjligt att få den att stanna där jag försökte spruta....

Spruta in maten där den brukar hålla till att leta efter mat. Där kommer ofta inte de andra fiskarna åt det heller vilket gör att mandarinen hinner tända sina ljus och knyta slipsen fint innan han käkar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Undrar om man kunde få copepoder till att föröka sig om man tillsatte en viss mängd till sumpen? Med lite LS där så borde de trivas med tanke på det svagare flödet och vid tillfälle åker en del upp i huvud karet för att ätas. Krävs det även ljus för att copepoder?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I min mening förökar de bättre med ljuset på, jag odlar de i separat kar, men jag tycker inte att det är tillräktligt än att mata mandarinerna med. Dessutom äter copepoder himla mycket och förökar sig mera beroende av tillgänglighet på maten. Men det exta maten i sumpen kan inte vara bra till karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den såg sannerligen inte fet ut. Jag har hört att om de är framme mer och inte är så mkt bland stenen så kan det bero på att den saknar mat och letar nya områden att finna mat på.

stäng av pumparna och spruta in ny kläckt artemia bland stenarna. Det kan de inte motstå. Att han skulle äta fryst artemia är rätt liten chans då de vill ha levande organismer att äta. (finns undantag)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet att just denna sort kan vara svår att mata med frysfoder som stödmatning. jag hade en sådan förut också och den ville inte alls äta frysmat. nu börjar dock butikerna ta in uppfödda mandariner som då är vana med frysmat. men de är ju rätt långsamma så gäller att inga andra fiskar hinner före.

min grönprickiga tog frysmat på en gång och den var inte uppfödd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet att just denna sort kan vara svår att mata med frysfoder som stödmatning. jag hade en sådan förut också och den ville inte alls äta frysmat. nu börjar dock butikerna ta in uppfödda mandariner som då är vana med frysmat. men de är ju rätt långsamma så gäller att inga andra fiskar hinner före.

min grönprickiga tog frysmat på en gång och den var inte uppfödd.

Min mandarin smakade först i början på frusen artemia, men gillade det inte, sen började den magra och magra, tillslut åt den av artemian, å nu äter den glatt artemia och pellets :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min mandarin smakade först i början på frusen artemia, men gillade det inte, sen började den magra och magra, tillslut åt den av artemian, å nu äter den glatt artemia och pellets :)

vad hade du för mandarin?

stoppade ner en flaska med lite olika frysmat men mandarinen verkar inte hitta in.....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

den såg lite smal ut..men jag har köpt artemia ägg som inte gå att kläcka! det häller jag i lite vatten så det sjunker sen häller jag ner det i karet..alla mindre fiskar äter av det så som mina clowner..o mandariner ser alltid smäll fet ut efter ett tag när den dyker fram efter man har matat den..kan vara värt o testa:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag matar min mandarin (splendidus) med en korallmatare, det fungerar kanon att presentera den frysta artemian och mysisen framför huvudet på honom. Om du har en spruta så prova att spruta lite framför huvudet vid ett par tillfälle, så gjorde jag på min och efter ett par försök så började han äta.

Länk till min korallmatare:

http://www.fish-street.com/reef_coral_feeder-3560_cm_long?category_id=0&search_string=feeder&search_category_id=0

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@battle royal: Antar att du pratar om skalade artemia cystor. De är avsedda just för att mata med, och brukar inte gå att kläcka. Klorlösningen man använt vid skalningen har dödat den. (Det går att skala ägg som fortfarande är kläckbara efteråt, men det är lite mer kostsamt, speciellt som man måste passa tider osv. Fördelen är att man får mycket hög kläckningsprocent, och inte drabbas av några skalrester... Man får betala lite extra för det nöjet dock.)

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...