Gå till innehåll

Frepet´s RSM 250


frepet

Rekommenderade inlägg

Tjena!

Har mest smugit omkring här på forumet till och från de senaste åren och drömt om ett eget saltvattenskar men så i slutet av sommaren kände jag att jag äntligen hade möjlighet att prova på ett eget.

Funderade lite fram och tillbaka om jag skulle bygga ett själv eller köpa ett färdigt kit. Men så beslutade jag mig att första karet får bli ett "färdigt" system. Tänkte mig först ett nytt Red Sea Max 130d, men det slutade istället med ett begagnat Red Sea Max 250.

Har tagit det ganska lugnt än så länge och tog ett tag innan det kom i vatten och sten. Men nu har det stått och puttrat med bara sten i ca 5-6 veckor. Nitriten har försvunnit Nitraten var för ett par dagar sedan nere på ca 2,5. Fosfat har jag inte mätt på ca en vecka men skall göra det nu någon dag när jag mäter allt igen, men den var i det närmaste noll då jag mätte sist. Men om jag förstått rätt så skall man väl inte tro slaviskt på fosfattest, eller kanske något test för den delen? Jag har Saliferts tester iaf om någon undrar.

Har dock bara ovan nämnda tester förrutom saltmätare så jag antar att jag bör införskaffa några till innan jag släpper i något levande, eller vad tycker ni?

De jag antar är mest viktiga att kunna mäta utöver de jag har är ammonium och ph, stämmer det?

Under de här första 5-6 veckorna har belysningen var släkt förrutom nån halvtimma då och då som jag inte kunnat hålla mig utan ville kolla lite på stenen, gjort tester osv. Månljuset brukar dock vara tänt på kvällarna för det ser så tråkigt ut med ett helsläckt kar. :) Men när tycker ni jag kan börja tända belysningen och gradvis öka den? Bör jag mäta ammonium och ph innan jag gör det? Och bör jag släppa i snäckor och kanske någon eremit samtidigt som jag tänder ljuset för att ha lite koll på alger från början medans jag gradvis ökar belysningen eller vad är rekommenderat?

Jag funderar även lite på när ni tycker det är dags för första vattenbytet?

Övrig information om karet är att jag kör osmos med silikatfilter, auto top off, kylare och jag kommer köra biopellets. Jag har "röret" men har inte installerat det än då jag inte riktigt bestämt mig för var jag skall placera det. Jag använder mig av orginalskummaren, alla pumparna är utbytta av förra ägaren till tystare bättre enligt honom, själv har jag inte så mycket att jämföra med men jag tycker de fungerar fint än så länge iaf. :)

Det är ca 25-30kg LS i karet, köpte en låda hos BioTedMarin och det skall vara ca 30kg i en låda om jag förstod rätt.

Gillar själv aqua scapen jag fått till men är lite fundersam på om grottorna som finns är lite för öppna, alltså man kan se in i vissa håligheter från flera håll. Jag tänkte att detta kanske inte är så populärt när fiskarna skall sova och inte gärna delar grotta eller ens vill kunna se varandra, är det något jag behöver oroa mig för?

Jag funderar även på om det kanske är lite för lite sten för att kunna ha de fiskar jag skulle vilja ha, om de nu går att ha alla dem tillsammans alls i mitt kar? Lägger med en liten bild från ikväll så blir det kanske lite lättare att göra en uppskattning angående mängden sten.

Jag har inte läst på så noga om fiskarna än då det inte känts så aktuellt hittills för jag tror jag börjar med clownerna ändå. :)

Fiskarna som står högst på önskelistan är:

2 ocellaris / percula

1 Valenciennea puellaris

1 Gramma loreto / Gramma brasiliensis

1 Centropyge loricula

kanske 1 av dessa också Chrysiptera arnazae / Chrysiptera hemicyanea men de är ganska revirhävdande om jag fattat rätt, stämmer det?

Kommer även ha ett tunt lager med sand i som jag inte lagt i än. Jag tänkte slanga ur lite skräp från bottnen först. Jag funderar dock lite på hur djup sandbädd behöver en Valenciennea puellaris? Jag har en påse med ca 9kg som jag tänkt hälla i.

Blev visst ett långt första inlägg så det kanske inte är så många som orkar läsa igenom allt men jag skulle verkligen uppskatta ifall någon vänlig själ kände för att svara på någon eller några av de funderingar jag nämt.

Jag kommer säkert komma med mer frågor framöver. För även om jag tyckte att jag hade viss koll efter att ha läst på till och från genom åren så insåg jag löljligt fort vad lite man kan när man väl skaffat ett eget kar. hehe

Mvh

/F

P.s Någon moderator får gärna flytta tråden till forumsdelen för RSM om ni anser att tråden passar bättre där, jag var lite osäker på vilken del jag skulle välja.

post-1666-14468920760273_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 99
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

  • 2 månader senare...

Hallå!

Det var ett tag sedan jag skrev något här men det har inte hänt så där vansinnigt mycket, jag försöker ta det lugnt även om det kan kännas lite frustrerande ibland. :)

Nåja, det som har hänt är att jag har hällt i sand, köpt en liten städpatrull i form av 12 snäckor, 3 sandlevande eremiter och 3 Nassarius snäckor. Dock är det bara ca 8-9 snäckor, 2 eremiter och 2 nassarius kvar i liv. Två Ocellaris clowner har fått flytta in också. Jag har inte köpt några koraller än då jag vill byta alla lysrören först så jag vet att de är i prima skick. Jag har redan bytt 3 av dem men jag väntar på att de andra tre skall anlända till butik.

Jag är ganska sugen på någon mer fisk nu också. Men känner att jag nog kanske borde investera i ett UVC filter först, vi får se vilket av förnuftet eller "ha begäret" som segrar. :)

Har ingen bra helkars bild än så det får bli senare, då finns det förhoppningsivs mer att se på också. Men två bilder kan jag bjuda på åtminstone.

Mvh

/ F

post-1666-1446892128432_thumb.jpg

post-1666-14468921284554_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Härligt med fler göteborgare :)

Tänkte bara säga att de flesta fiskar klarar sig utmärkt utan UV. Det är ofta de mer känsliga fiskarna som drabbas av prick, vilket uv-ljuset kan hjälpa till mot. Så länge du håller dig till de vanligare "nybörjar" fisksorterna så är det ingen fara. Kolla med din handlare om fisken du står och drägglar över i hans kar är känslig mot vita prick.

Om det ändå krisar kan du få låna mitt UVC, det är inkopplat men sånt löser sig alltid.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena!

Begäret för en fisk gick före behovet av ett UVC. Jag köpte iofs ett UVC och kopplade in dagen efter jag köpte fisken så man kan väl nästan säga att det blev dött lopp. :) Tack så mycket för ditt erbjudande ändå Eldy, det uppskattas! Min tanke är att mest köra UVC i 2-3 veckor vid introduktion av ny fisk och vid eventuell prick och hoppas att detta skall vara nog. Framtiden lär väl utvisa hur det går.

Fisken jag köpte var en Gramma Loreto och den verkade ganska snabbt bli lite kompis med mina clowner för de höll sig ofta på samma kant i karet. Tidigare simmade mina clowner mer fram och tillbaka. Gramman är (om inte jag fått allt om bakfoten) inte den känsligaste för prick men jag samtidigt som jag köpte den bokade jag nästa fisk som är känsligare så det var inte mycket att fundera på gällande att köpa UVC nu eller vänta lite längre.

Och i tisdags, en vecka efter Gramman så flyttade nästa fisk in, en liten Zebrasoma Xanthurum. Det är väl inte direkt någon nybörjar fisk så vi får väl se om jag tagit mig vatten över huvudet så att säga. :smiley24: Den äter och verkar må fint liksom de andra fiskarna än så länge iaf. Men den har ju bara varit hos mig i tre dagar så det är väl lite tidigt att ropa hej än.

Hur som helst är det slut på fiskköpandet på ett tag, skulle möjligtvis vara om jag snubblade över en mindre valenciennea puellaris som kan vända sanden åt mig. Men det smartaste är nog att vänta en månad eller två nu innan petar i något mer simmande iaf.

Bifogar ett par bilder på nytillskotten, nu är jag ingen mästerfotograf men jag hoppas det duger ändå.

Mvh

/F

post-1666-14468921388032_thumb.jpg

post-1666-14468921388226_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Hallå!

Här kommer en kort uppdatering. Har inte skett så mycket sen sist. I samband med att jag körde med UVC så fick jag en del alger som är som röd/bruna trådar.. ser även lite luddigt ut där de sitter. Kanske bara en slump att de dök upp just när jag körde med UVC´t. Jag stoppade ju i två fiskar med bara en veckas mellanrum så det kanske bidrog också. Fosfat, och nitrit och nitrat har dock varit obefintligt enligt mina salifert tester även om man inte skall lita 100% på dem.

Jag har iaf maxat flödet på min Tunze 6055 sedan en vecka och igår gjorde jag ett ca: 10%vattenbyte. Bytte även till nytt aktivt kol. Vet inte om man bör göra någon annan åtgärd eller bara ta det piano och låta tiden gå och det försvinner av sig själv. Kan ändå tycka att vissa dagar är det lite mindra än andra, men det verkar gå lite upp och ner.

Eftersom jag inte har några koraller än så har jag slarvat med att mäta CA, MG och KH det senaste, men tänkte jag skall ta och köra alla tester jag har nu efter vattenbytet. Hade ju varit smart att testa allt innan vattenbytet för att försöka se eventuella tendenser men så blev det alltså inte.

Fiskarna äter och verkar må bra så jag hoppas inte de påverkas negativt på något sätt. Har matat ganska ordentligt men bara en gång om dagen och det mesta av det har käkats upp. Tycker iofs att mitt fosfattest borde göra utslag om det är matningen som är problemet, men så kanske inte är fallet?

Ingen överdrivet bra bild kanske men kan försöka ta en lite bättre på algerna om någon är intresserd.

Trevlig helg!

/F

post-1666-14468921505537_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har problem med cyano i mitt kar och har lite små funderingar på att mörklägga karet, men jag är lite orolig för mina fiskar då. Har ju två clowner och en gramma loreto samt en zebrasoma xanthurum. Hur klarar dessa en eventuell mörkläggning?

Sen funderar jag på om man kan ha igång månljuset under mörkerläggning. RSM´s lysdioder borde väl inte gynna fotosyntes och på så vis borde väl de inte gynna cyanoalgerna, eller tänker jag fel nu? :smiley24: Tänkte att det kanske kan vara nice för fiskarna med lite ljus och så kanske man till och med kan sätt ner lite mat till min z. xanthurum som äter (och bajsar för den delen) som en hel häst. :skrattar: Det är nog den fisk jag är mest orolig för.

Tacksam för svar!

mvh

/F

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...

Tjena!

Var längesedan jag uppdaterade något här så det är väl kanske dags nu. Hade länge problem med cyano men till slut så vann jag den kampen efter att ganska ihärdigt gjort vattenbyten där jag passade på att suga upp algerna, samt plocka upp mycket för hand. Jag tror även jag fick mycket hjälp av en Valenciennea puellaris som jag skaffade i förhoppning om att han skulle störa algen på sanden. Den gick dock även på algen på LS:en också vilket förvånande mig lite. Cyanon försvann ganska snart efter detta så den kanske var på väg bort redan innan Puellarisen gick fram som en bulldozer. :) Jag har bifogat en bild på cyanosoppan, det ljusare partiet har jag precis rensat för hand.

Efter att cyanoproblemen gick över så klantade jag mig lite och höll inte koll på Mg, Ca och KH ordentligt och trodde min sarcophyton bara höll på att ömsa skinn. Det visade sig dock vara väldigt låga värden så när jag började få ordning på värdena igen så hade den redan börjat smulas upp. Tråkig läxa men förhoppningsvis har man lärt sig något av det. Håller fortfarande på och jobbar upp värdena som fortfarande kan bli lite bättre.

Fiskbeståndet börjar bli fullt nu så nu är fokus på att få till stabila vattenvärden och sen införskaffa fler koraller. Snäckorna har ynglat av sig ganska ordentligt så jag slipper skaffa fler av dessa men annars så kanske man skulle ha någon mer i städpatrullen.

Bilderna är från lite olika tillfällen under den senaste månaden ungefär.

post-1666-14468922528722_thumb.jpg

post-1666-14468922528911_thumb.jpg

post-1666-14468922529086_thumb.jpg

post-1666-14468922529273_thumb.jpg

post-1666-14468922529455_thumb.jpg

post-1666-1446892252963_thumb.jpg

post-1666-14468922529805_thumb.jpg

post-1666-14468922529988_thumb.jpg

post-1666-14468922530254_thumb.jpg

post-1666-14468922530427_thumb.jpg

post-1666-14468922530601_thumb.jpg

post-1666-14468922530811_thumb.jpg

post-1666-14468922530984_thumb.jpg

post-1666-14468922531162_thumb.jpg

post-1666-14468922531345_thumb.jpg

post-1666-14468922531516_thumb.jpg

post-1666-14468922531696_thumb.jpg

post-1666-14468922531872_thumb.jpg

post-1666-14468922532053_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Måste fråga, har du mycket skit som flyger runt i karet ? Jag köpte ett rsm 250 för 1, 5 månad sen och jag fattar inte vad som är felet men får inte skiten att försvinna. Kan va sand som flyter omkring efter gobyn har samma som du. Blir tokig, vad göra ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jepp jag har ganska mycket partiklar som far omkring i vattnet. Jag vill minnas att det var mycket klarare vatten innan jag skaffade Puellarisen, och jag kan tycka att på förmiddagen innan han har hunnit gräva så mycket så är det mindre mängd partiklar i omlopp. Kanske lite tråkigt ibland men å andra sidan så är det ju inte direkt partikelfritt i haven heller. Än så länge ser jag det inte som något jätteproblem för jag gillar fisken och det arbete den gör med att hålla sanden vit och fin.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ledsen för sent svar Neo, jag har varit ute på en liten mini semester några dagar. -dans Jag har hittills inte behövt fånga någon fisk tack och lov, så jag vet inte exakt vad som är bästa sättet men jag skulle nog försöka med någon form av fälla ett tag iaf. Finns förhoppningsvis någon annan här på forumet som har erfarenhet av att fånga en sån luring och kanske kan ge mer detaljerade tips. Jag skulle vara föga sugen på att behöva vända upp och ner på hela karet för att få ur den iaf! :smiley24: Du får lycka till med jakten iaf om du beslutar dig för att han skall ur! -ringring-

Mvh

/F

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Hej!

Dags för en liten uppdatering.

Det mesta flyter på fint så jag har köpt lite mer koraller, en sjöstjärna och ett par räkor men annars inga större händelser eller issues. Försöker mest att fokusera på att hålla vattenvärdena så bra som jag kan, skrapa rutor, mata fiskar och njuta av akvarietillvaron. :)

Slutligen några bilder.

post-1666-14468923251337_thumb.jpg

post-1666-14468923251527_thumb.jpg

post-1666-14468923251703_thumb.jpg

post-1666-14468923251882_thumb.jpg

post-1666-14468923252052_thumb.jpg

post-1666-14468923252233_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Halloj!

Jag skulle vilja få tips på någon fin liten snäll fisk som kanske kan passa in i mitt kar. :nöjd: Jag vill helst inte att den blir mer än max 8-10 cm lång, inklusive fenor. De fiskar jag har idag är en Zebrasoma xanthurus, 2 Amphiprion ocellaris , 1 gramma loreto, 1 Valencienna Puellaris och 3 Chromis Viridis. Jag har även 2 räkor, Lysmata amboinensis. Smaken är ju alltid olika beroende på vem man frågar men alla förslag är välkommna!

Mvh

/F

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...