Gå till innehåll

Diskussionstråd om Fototävlingen


Wiking

Rekommenderade inlägg

Vi önskar i denna tråd få synpunkter, idéer och önskemål om den Fototävling som finns här på SG sedan sommaren 2009. Deltagandet varje månad varierar väldigt mycket och jag har roat mig med att titta tillbaka på 2010:

Januari 11 bilder, bra

Februari 2 bilder, borde igentligen ställts in

Mars 6 bilder, ok

April 3 bilder, för lite

Maj 6 bilder, ok

Augusti 3 bilder, för lite

September inställd pga för få bilder

Oktober 8 bilder, ok

November 3 bilder, för lite

December inställd pga för få bilder

Summa summarium. 4 tävlingar ok, 6 tävlingar kanske mindre ok?

Så frågan är igentligen:

- fyller tävlingen någon funktion, behövs den alls?

- återkommer den för ofta?

- är reglerna onödigt krångliga eller på annat sätt obegripliga?

- känns det som att man måste vara fotointresserad för att deltaga?

- vilka ändringar borde vi göra för att just Du skulle deltaga?

Jag uppmanar alla att bidra med synpunkter och idéer, och som vanligt så är konstruktiv kritik det som oftast gör saker och ting till det bättre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så frågan är igentligen:

- fyller tävlingen någon funktion, behövs den alls?

är vi tvungna att ha korller i våra akvarium? nej, men det blir klart roligare så...

- återkommer den för ofta?

Tycker det är rätt lagom

- är reglerna onödigt krångliga eller på annat sätt obegripliga?

- känns det som att man måste vara fotointresserad för att deltaga?

Lite mycket teknikonanivarning, men med tanke på bildflödet på nätet så förstår jag att man måste veta allt om bilden för att bevisa att den är ens egen...

- vilka ändringar borde vi göra för att just Du skulle deltaga?

;) ge mig en kamera... (jag har två gånger slagit sönder samma kamera på fyllan och nu är den bortom lagning)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker att tävlingen är ett kul inslag här och jag försöker rösta varje gång.

Jag hade gärna deltagit men känns inte så kul när man ser vilka proffs som ställer upp, vill inte göra bort mig med mina amatör bilder tagna med en kompaktkamera.

Man läser vilka grejor vinnarna använder och hur mycket efterarbete dom lägger ner så känns de som ja inte har en chans, vet oftast inte vad hälften av sakerna dom har använt är för något.

Det jag vill säga med detta är att det tekniska kunnandet hos vissa skrämmer nog bort mer än mig från att delta. Gör en klass för oss som inte är så duktiga och som använder kompakt/mobil kamera

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

;) ge mig en kamera... (jag har två gånger slagit sönder samma kamera på fyllan och nu är den bortom lagning)

Vi kan nog inte hjälpa dig med detta, jag måste be dig kontakta Jultomtensmiley1.gif

Jag tycker att tävlingen är ett kul inslag här och jag försöker rösta varje gång.

Jag hade gärna deltagit men känns inte så kul när man ser vilka proffs som ställer upp, vill inte göra bort mig med mina amatör bilder tagna med en kompaktkamera.

Man läser vilka grejor vinnarna använder och hur mycket efterarbete dom lägger ner så känns de som ja inte har en chans, vet oftast inte vad hälften av sakerna dom har använt är för något.

Det jag vill säga med detta är att det tekniska kunnandet hos vissa skrämmer nog bort mer än mig från att delta. Gör en klass för oss som inte är så duktiga och som använder kompakt/mobil kamera

Härligt Benke, bra synpunkter och idéer. Det där med olika klasser är en idé, men kanske krånglar det till det hela än mer? Kanske skall vi flytta fokus från kameror, proffs och teknik och i stället göra det hela lite enklare och mer avslappnat?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi kan nog inte hjälpa dig med detta, jag måste be dig kontakta Jultomtensmiley1.gif

han är införstådd med problemet och kontaktad ;)

som sagt är det många semiprofotografer som hänger här och det ger mycket "Systemkameraelitism"

då vågar få av oss vanliga dödliga ställa upp med våra kompaktare...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med benke, känner likadant då man inte anväder systemkamera när man fotar själv och känns inte som man tävlar i samma division. detta har varit uppe innan o då var det inte kameran som gjorde bilden utan fotografen. Men jag tycker det vore bra med olika grupper eller bara ha en bildtävling utan själv tävlingen är ju kul det med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag instämmer med vad som tidigare sagts. Jag gillar verkligen tävlingen och brukar rösta. Att själv skicka in en bild känns dock ganska avlägset. Jag vet knappt vilken kamera jag har, än mindre vilka inställningar jag använder. Att ens försköka "tävla" mot många av de ruggigt snygga bilder och duktiga fotografer som finns här på guiden känns en aning hopplöst. Däremot vill jag inte att standarden på tävlingsbidragen skall sänkas.

Det kanske skulle införas två kategorier:

1: För de mer avancerade fotograferna där teknik, behandling av bild etc är mer framträndade

2: För oss med halvtaskig budgetkamera, algblommande kar och bilder från förförra semestern liggande i kamerans minne.

Frågan är dock om mängden tävlingsbidrag skulle öka genom detta om man redan brottas med få tävlande/bilder?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Ricke och Eldy för att ni tycker till:smiley20:

4 olika personer har svarat och alla tar upp ord som kamera, teknik, proffs osv. Det har aldrig varit vår mening att just dessa saker skulle stå i centrum för en fototävling. Så här borde vi kunna göra något för att attrahera fler medlemmar att deltaga. Fler synpunkter önskas!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag känner att man inte har en chans att delta och att man är orolig att man ska se dum ut där med 0 röster efter tävlingen (sluten omröstning tycker jag vore bättre, men det kanske bara jag som inte vill hamna i en sån situation). Jag har en systemkamera, men man har ju inte en chans emot en del otroliga fotografer, speciellt när man i sitt lilla 100L kar bara har några få vinklar det går att få skarpa bilder pga att man inte har ett undervattenshus, och man måste ju tävla med de som är semi-proffs och fotograferar ute i riktiga rev.

Samtidigt har jag sett otroligt bra bilder tagna i akvarier av människor som inte haft proffsutrustning, så till viss del är det ju att det är fotografen som gör bilden.

En sak som jag sett i folks trådar (och ibland i tävlingen) är bilder som inte är så "professionella" men har en charm, där man fångat ett djurs beteende bra, med lite humor och så vidare som kanske missas i en tävling för att människor inte "tror på" sina bilder så mycket.

Sen är det ju till viss del för min del att jag inte är nån tävlingsmänniska, så jag har svårt att tävla med mina bilder pga det jag vill hellre bara glädja människor med mina bilder om man får till dem, jag orkar inte tänka, denna ska jag spara till en tävling, jag lägger bara upp den.

Jag vet inte hur det varit när det kommit med bilderna på typ av kategori, jag personligen känner mindre intresse för övergripande teman, allmänt skulle jag aldrig lägga in en bild på, men skulle kunna lägga upp i en tävling om t.ex. acropora i akvariemiljö. Tycker det borde olika månader tävlingar som tar upp, i akvariemiljö respektive i naturlig miljö.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bristen på bra bilder finns det ju bara en lösning på. Och det är färre tävlingar. Droppa ned till kanske var tredje månad. Börjar man få in så många tävlingsbidrag att det är aktuellt så kör man var annan månad, osv.

Jag håller för övrigt med i kritiken mot 'tävlingsformen', men bara delvis. Det är svårt att tävla på lika vilkor, när man har så olika utrustningsnivåer. Jag har ett (tomt) kar med olika sorters glas på fronten och de andra sidorna. Och som rumsdelare ovan på allt. Att ta vettiga bilder med mobilkamera känns inte heller högaktuellt. Några av de bästa bilder jag sett kommer från små kubakvarium helt gjorda i lowiron/optiwhite glas där man på ett helt annat sätt kommer nära motivet, och motivet egentligen aldrig har någonstans att "gömma sig" för kameran. Så från själva karet, ned till vilken utrustning bilden tas med, och den som hanterar utrustningen, det är helt enkelt omöjligt att göra det "rättvist".

Och jag vill absolut se fler tävlingsbidrag, en hel del är rent fantastiska bilder. Så få inga dumma idéer som att vi sluta tävla helt.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är rädd att om man tar ner antalet tävlingar per år så blir det lätt att tävlingen glöms bort...

Då tror jag mer på att vi alla försöker hjälpas åt å stötta varandra. Om någon slänger upp en bild i nån tråd som kanske tilltalar många så kan man ju föreslå att den personen som tagit bilden kan ställa upp med den i tävlingen.

Jag ser ingen skam i att inte få några röster (speciellt inte när man ser att man ibland tävlar mot bilder som egentligen borde kosta ganska mycket pengar för reklambyråer och liknande), men det kanske är nåt åxå att tänka på för att locka fler till att bidra. Man kan ju kanske bara redovisa första och andra plats kanske, utan att redogöra antalet röster.

Jag tycker hursomhelst att tävlingen är ett kul inslag, så om här kommer en omröstning om huruvida den ska få vara kvar eller inte så röstar jag definitivt för att den ska få leva vidare!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För min egen del så fotar jag precis lika mycket med systemkamera som med kompakt, i 99,9% i läge Auto dessutom..

Att ta en bra bild handlar till viss del om att ha en kamera som kan ta en hyfsad bild, men sätt den bästa kameran bakom spakarna på en total amatör så blir inte bilden bättre för det. Många av de vinnande bidragen har tagits med en semikompakt eller kompakt med läget "auto".

Det handlar inte om att visa upp sin kamerautrustning eller att ta den fläckfriaste bilden, utan att, som det nämnts tidigare i tråden, ta den bilden med det lilla extra. Det räcker att en fisk gör en lustig manöver eller en räka har precis rätt pose, eller att man får till fokusen på en trevlig korall för att det ska bli en bra bild.

Allt för ofta så tror folk sämre om sig själv eller sin förmåga än de borde i min mening. Alla kan ta en bra bild som kan delta i tävlingen. Vinner man så gör man, om inte så har man iaf deltagit och visat upp en bra/kul/snygg/kass bild, inte mer med det. :)

Att ha ett tema en månad eller två om året med endast mobilkamerabilder eller kompaktkamerabilder är kanske ett sätt att få in fler bidrag?

Sen en fråga, vad är skillnaden på att ta en bild och skicka till tävlingen mot att ta en bild o lägga i galleriet eller i sin tråd? Folk kan ju tycka till om den där också? :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker tävlingen är riktigt bra, skojig. Ska själv vara med nu när jag fått igång karet och skaffat en ny kamera som kan fotta utan elsladd:P (så hoppas den fortsätter)

Jag är en amatör men vad gör det! Börjar några amatörer kanske andra vågar vara med.

Låter som att ni tar tävlingen lite för seriöst. Är väl inga priser man vinner, så ta det mer på skoj:)

Kanske bör byta bort ordet tävling, då ordet kan vara rätt laddat.

Ex. "Månadens bilder", "Fotton från våra kar" eller något annat bra.

Egentligen skulle man inte ens behöva omröstning, men olika teman är aldrig fel.

Kanske som en diskussionstråd där man kan få konstruktiv kreti på bilder och hjälp med hur man kan tänka, förbättra sina bilder...

Lite flum från mig, men en liten tanke som kom upp..

....Ännu lite mer kvällsflum. Kanske går att lägga ut bilderna uppe bredvid annonser som en liten fotolänk, växlar som annonser mellan dom som är ute för månaden....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ännu en grej jag kom på... bildformat, har vi så ont om plats att man måste begränsa bildstorleken i tävlingen, men inte i forumet? ok att man kanske inte ska skicka in 14 Mpix bilder, men 200k är väl en aning snålt nuförtiden... (som gammal scener med 64k demos gör det mig illa att säga det, men ändå...)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ännu en grej jag kom på... bildformat, har vi så ont om plats att man måste begränsa bildstorleken i tävlingen, men inte i forumet? ok att man kanske inte ska skicka in 14 Mpix bilder, men 200k är väl en aning snålt nuförtiden... (som gammal scener med 64k demos gör det mig illa att säga det, men ändå...)

Bildstorleken är densamma i såväl tävlingen som forumet. Storleken på bilder påverkar databasen, och databasens storlek påverkar den driftskostnad som finns. Jag vet inte hur detta hänger ihop ekonomiskt, det kan säkert någon Moderator förklara bättre. Om nu detta är ett problem så kan ju sådant kanske lösas genom fler Stödmedlemmarsmiley1.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker själv tävlingen är ett kul inslag, och är besviken på mig själv att jag inte deltar mer aktivt (är generellt en rätt "seriös" amatörfotograf).

Själv gillar jag tävlingsmomentet, speciellt då det som här inte gäller liv och död utan rör sig om en lättsam omröstning. (sjuttiotalsflum där ingen får vinna och alla ska vara lika grå är inte min stil :=) )

För min del utlovas bättring i deltagandet, och jag tycker också formen med månadstävlingar med olika tema är bra. Ser också då fram mot att både bli risad och rosad efter en, som jag tror mig veta, lagom seriös granskning av "guidens idolpanel"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har väl inte varit så ihärdig i att fylla min tråd med bilder den senaste tiden, men tidigare har jag ju varit rätt ihärdig. Jag har funderat på detta, vad skulle få mig att posta en bild till tävlingen. Det konstiga med mig är nog att det skulle vara detaljerat vad bilderna ska vara om och hur. Antagligen nåt som kanske skulle skrämma en del andra. Men för mig är det i.a.f. så att ju mer öppen ämnet är desto mindre intresserad blir jag. Som "fritt tema", skulle jag aldrig posta i, för då känns det som bilden måste vara über-bra för att jag ska känna att jag vill tävla med den i ett fritt tema. När det är teman som "sandlevande djur", kan det bli mer intressant för min del och jag funderar åtminstone om jag ska ta nån bild till tävlingen..

Sen tycker jag att det ska vara skillnad på bilder som är tagna i akvarium och bilder tagna i naturen, men det är kanske bara jag.

Men mitt stora problem är nog att jag är inte en tävlingsmänniska, och när jag tar en bild jag vill lägga upp så lägger jag upp den direkt i min tråd för jag vill dela med mig av den, och man vill ju inte tävla med bilder jag lagt upp i sin tråd tidigare.

Så min bristande tävlingsinstinkt och teman som inte direkt triggat mig har väl varit skälet att jag inte ställt upp en enda gång, även om jag älskar att fotografera.

Sen borde man kanske ha nånting som pushar en lite mer för tävlingen, SG har ju ett för dagens webbsidor rätt trist interface, borde finnas nånting som man kan pusha "viktig information" på ett mer effektivt sätt än vanliga trådar. Så som en förstasida, som man lägger upp extra spännande trådar, månaden akvarium, tävlingar med mera.

Lite OT kanske:

Just nu är ju för mig i.a.f. förstasidan på SG sökning på nya inlägg i trådarna, och när man ibland är borta härifrån nån månad så har man tusentals inlägg, och man missar den spännande informationen, som kunde ha funnits på en första sida som samlar allt riktigt intressant. Kräver självklart mer av moderatorer och liknande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vill inte låta tråkig eller att det missuppfattas utan bara ge lite info som ni efterlyste...

Fototävlingen vad jag tycker ger inte så mycket, visst all eloge till duktiga fotografer både med vanliga kameror eller proffs. Man häpnar stort på vissa bilder men sen så inte mer. Om jag själv haft ett större foto intresse så hade det kanske vart mer intressant.

mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
Bildstorleken är densamma i såväl tävlingen som forumet. Storleken på bilder påverkar databasen, och databasens storlek påverkar den driftskostnad som finns. Jag vet inte hur detta hänger ihop ekonomiskt, det kan säkert någon Moderator förklara bättre. Om nu detta är ett problem så kan ju sådant kanske lösas genom fler Stödmedlemmarsmiley1.gif

Till mitt inlägg bifogade jag just en bild på 1.5 Mb... mest för att påvisa att 200kb regeln går komma runt i forumet... så varför inte i tävlingen?

Edit: den ändrades automagiskt ner till 113kb varför inte samma funktion i fototävlingen?

post-2947-14468920870876_thumb.jpg

Ändrat av Vandal
nattsuddar
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vandal, utan att ha utgångsbilden att jämföra med, så gissar jag på att din bild är okomprimerad i utgångsläget. (nå, eller nära nog, det lär ju inte vara raw data, men icke komprimerad jpg/bif/bmp)

Kameror brukar normalt släppa ifrån sig bilder så om man inte ber om att kunna stoppa in många bilder istället för kvalite i kamerans menysystem. Avsikten är troligtvis att undvika förlusterna i bildkvalite som ofelbart uppstår när man komprimerar. Bildkvalite kan ju tyckas vara viktig i tävling om "bäst bild" men somliga bilder klarar det bättre än andra.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Till mitt inlägg bifogade jag just en bild på 1.5 Mb... mest för att påvisa att 200kb regeln går komma runt i forumet... så varför inte i tävlingen?

Edit: den ändrades automagiskt ner till 113kb varför inte samma funktion i fototävlingen?

I fototävlingen så mailar du materialet till de som håller i det för att kontrollera bilden innan den läggs upp så att den stämmer överens med gällande regler.

Det kan mycket väl vara så att man kan skicka in bilder i större storlek både AxB-mässigt samt storleksmässigt i antal kB, men då kan man inte garantera att systemet gör det bästa av bilden när den läggs in.

Som du själv såg nu så skalade forumet ner bilden till rätt storlek, men den blev "bara" 113kb, dvs mängden data maximerades inte för att få en så bra bild som möjligt.

Om man kan leva med detta så hade det så klart varit en lösning att skicka in bilden okomprimerad, men hur svårt är det att ta det extra steget själv, innan man mailar iväg bilden? :) Mailboxen lär dessutom inte fyllas lika snabbt. ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ju inget saltvattensakvarium - men fotar ändå en hel del salt (mest fotat på Offentliga akvarier).

Har lite för kul skull ibland tänkt att skicka in ett tävlingsfoto. Men så har jag fastnat för det som måste fyllas i - dvs detta

är reglerna onödigt krångliga eller på annat sätt obegripliga?

Det var alldeles för krångligt för att det skulle vara kul att delta

Ändrat av Kjell Fohrman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Med tanke på antalet bilder som skickas in, så tycker jag inte att man ska göra flera tävlingar. Jag tror inte att det hade gynnat tävlingen.

Någon tycker att man ska separera havsbilder från akvariebilder, någon kompaktkameror från systemkameror, någon amatörfotografer från proffsfotografer, någon obehandlade bilder från behandlade bilder, o.s.v.

Det blir alldeles för svårt att dela upp.

Det är synd att folk känner att de skulle skämmas om de inte fick röster, men jag har ibland samma känsla när jag behöver fråga någon dum fråga i forumet... Men gör det ändå. För mig är tävlingen rolig för att man får se så mycket bra bilder, och få idéer till hur man ska ta bilder.

Extra roligt är det när en bild vinner som inte jag röstar på och inte heller tycker borde vinna. Då kan man sitta och klura på varför just den bilden fångade så många personers intresse. Det är otroligt lärorikt och roligt.

Det är även många bilder som jag direkt tänker, "Hmm. Så hade inte jag tagit den.. jag hade vridit kameran, zoomat in, beskurit" osv... Men när jag ser bilden, så ser jag att resultatet är så mycket bättre än den bild jag med automatik hade tagit, bara för att jag tar bilder på ett visst sätt.

Saker jag tror hade fått fler personer att ta foto och skicka in är:

1. Tävling varannan månad.

2. Bilden måste ha varit tagen den senaste månaden (så att man slipper från personer som mig, som letar i gömmorna efter en bra och passande bild till temat). Standarden kanske sjunker lite, men det blir på mer lika villkor.

3. Alla bilder redovisas efter omröstning, så att man vet vem som tog bilderna. Ibland är tvåan och trean mycket bättre än ettan (i mina ögon), och då tycker jag att fotografen förtjänar lite uppmärksamhet.

Kanske lite off-topic, men en tråd där man kan skicka in bilder för kommentarer och förslag på förbättringar hade kanske gjort att folk med små enkla tips kan få lite bättre bilder, och därmed våga skicka in till tävlingen.

Själv försöker jag skicka in bilder varje månad, men som nybliven pappa (för andra gången) så räcker inte alltid tiden till...

Mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...