Gå till innehåll

Att handla levande via nätet, olagligt eller ej?


salar

Rekommenderade inlägg

Moderator's upplysning:
mod.gif

Vi vill gärna låta denna tråd vara öppen eftersom den diskuterar ett viktigt och engagerande ämne för hobbyn. Det har tyvärr varit en del personangrepp i tråden som tvingat oss att dela ut varningar om avstängning. Vi har även fått rapporter om att det förekommit hårda ord via meddelande. Detta är som bekant inte tillåtet enligt våra regler och inte acceptabelt. Vi ber er därför visa varandra den respekt som ni själva önskar.

Reglerna hittar du här

Många inlägg har handlat om att bevis av olika slag skall presenteras vilket inte hörsammats och det är naturligtvis upp till var och en vad man vill publicera på guiden.

Tråden är lång och vissa inlägg börjar nu upprepas men det finns ju möjlighet att läsa lite i tråden innan man tar upp ett tema.

Vår ambition är att behandla alla lika och det är inte heller någon skillnad på annonsörer och vanliga medlemmar. I denna tråd är med några få undantag alla inlägg skrivna av medlemmar som inte också är annonsörer.

Tacksam om ni skänker en extra tanke på hur ni skriver i tråden och hur ni bemöter andra medlemmars inlägg.

Ändrat av Capote
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 1,2k
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jag skulle vilja lägga in en högst personlig reflektion i den här tråden!

Efter att ha följt det här rallarslagsmålet med blandade känslor, så slår det mig att det finns vissa paralleller inom politiken - mellan etablerade partier (handlare, däribland jag själv) och nyetableringar med tveksam agenda/affärside.

Den gängse metoden bland de etablerade är att försöka kväsa uppstickarna med olika metoder - när man kanske istället skulle fråga sig varför det dyker upp sådana här "missnöjesyttringar".

Det troliga är väl att en del av väljarna (kunderna) saknar ett fullgott alternativ!?

Så kan vi här på SG istället försöka kanalisera en del av den här visade energin till att hjälpa hobbyn framåt istället för att rösta på alternativ som på sikt begränsar valmöjlighet och mångfald.

Vi handlare behöver också inputpå vad ni som kunder önskar - allt ifrån utbud på djur, koraller och teknik till bemötande, kunskap och service-nivå.

Av naturliga skäl kan inte "alla" fiskar finnas i lager jämt - dels för att de kommer från olika geografisk ursprung, dels för att om vi nyss sålt 50 gula kirurger, så finns det ingen större anledning att ta hem 50 till redan nästa vecka.

Exklusiva fiskar för en halv månadslön finns sällan nägon större anledning att ha i standardsortimentet - däremot finns det mesta att få tag i för den som vill ha.

Det samma gäller koraller och allt annat som kan vara önskvärt''

Vi på Triton har investerat massor av tid, pengar och arbete på att maximera kvalitet på våra djur och anläggningar, enbart våra karantänsanläggningar omfattar över 6000liter uppdelad i tre olika steg och handhavandet av djuren där tar flera timmar dagligen i anspråk.

Vi skulle uppskatta input och önskemål - och jag är säker på att våra saltkollegor runt om i landet skulle göra detsamma.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu ska ju sådant här tas av berörda moderatorer tillsammans, och då gärna genom ett mail till berörda, men som privatperson så vill jag gärna svara. Jag anser inte att SG är en tillsynsmyndighet, och att vi varken har tid eller ibland möjlighet att ha koll på all den företagsverksamhet som sker i vårt land. Även om den berör vår hobby. Vi som sitter som moderatorer gör det på fri basis, helt ideéllt för att få ett fungerande forum där man kan utbyta erfarenheter och kunskap, samt ta del i diskutioner likt denna som förhoppningsvis i slutändan ska föra något gott med sig.

Jag, som privatperson, anser det är myndigheterna som skall utföra den kontroll som bör göras, precis som i alla andra fall. (Mobbar och medborgargarden har jag inte mycket för.)

Det är ännu inte utrett (som jag ser det) huruvida det är DO eller Henrik (som privatperson) som utför leveransen från Danmark till Sverige, och isf vad som gäller när ett djur passerar gränsen. (Leveransen sker dessutom inte från bilen, utan från en lägenhet, iaf i den första leveransen.)

Eftersom att DO's handel i Sverige (finns den?) är anmäld enligt Ted så bör man kanske vänta tills svaret i den frågan är utredd?

Det lönar sig sällan att döma någon på förhand.

Peter;

Jag skall ta upp din åsikt bland moderatorerna, tack för din åsikt.

Tack Lagge. Köper myndighetsbegreppet. Men, SVG har också ett varumärke att skydda. Dvs oseriösa handlare borde man välja bort. Och det borde finnas något sätt att kontrollera för SVGs egna intressen. Jag säger fortfarande inte att DO är oseriös..

Jag skrev ett inlägg på sidan femton, jag gärna fortsätter på.

Ted: Jag tycker det är bra att du anmälde DO. Du har sakkunskapen att förklara för myndigheterna vad du betraktar felaktigt i deras sätt. Det har inte jag. Jag hoppas att detta tas upp och reds ut. Men, vi vet alla vad som försegår i örebro

Jag har också reflekterat mer över det. Är inte säker på om näringsidkningen ska betraktas som zoo-butik. Frågan är om deras affärsmodell inte är närmre åkerinäring Att man betalar någon för att köra en påse från holland till sverige. Det låter mer som åkeriverksamhet än något annat. Dvs viktigt borde vara att ha alla tillstånd för transporten. Ifall transporten misslyckas så ligger ansvaret på DO. Men, det låter bara som en transportförsäkran.

Får lite känslan av att det körs svart-taxi från holland. Men det skulle vara bra att få se intyg och bilder som beskriver hur djurtransporten ser ut. Men föraren hävdar att han inte får betalt för detta.. .. .. .. det låter inte som att deras transportarbete sker enligt skatteverket..

Även om täckmanteln är zoo-butik. Så finns ingen verklig mellan-butik eller mellan stopp. utan allt är en transportsträcka.. dvs. Huvudnäringen borde vara transporten. Inte butiken. Då borde det klassa in som åkeriverksamhet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Annars tycker jag också att ni gör ett väldigt bra jobb som moderatorer. Stort tack. Guiden är väldigt städad. (komiskt att skriva kommentaren i den mest stökiga tråden just nu)

men det e lite twilight zone över DO och också denna diskussion.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fan Leffe!

Det var det mognaste jag läst de senaste sidorna.

Jag skall prova att beställa något roligt...for det ar nog sådant bemotande som kommer attt hålla i längden. For ovrigt, kan jag nämna att det både finns Bubblemagus, Led armaturer och massa annat skoj på gång.. forutom den viktiga karantänen :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har kollat DO:s sida o dom lämnar 24h garanti från dess att bilen lämnar DJ. Vilket innebär om körning till Danmark tar ca 10h o där efter ca 14h kvar att ta sig vidare på innan det krisar med tiden.

Bara en tanke som slog mig nu när det var svårt att somna om.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle vilja lägga in en högst personlig reflektion i den här tråden!

Efter att ha följt det här rallarslagsmålet med blandade känslor, så slår det mig att det finns vissa paralleller inom politiken - mellan etablerade partier (handlare, däribland jag själv) och nyetableringar med tveksam agenda/affärside.

Den gängse metoden bland de etablerade är att försöka kväsa uppstickarna med olika metoder - när man kanske istället skulle fråga sig varför det dyker upp sådana här "missnöjesyttringar".

Det troliga är väl att en del av väljarna (kunderna) saknar ett fullgott alternativ!?

Så kan vi här på SG istället försöka kanalisera en del av den här visade energin till att hjälpa hobbyn framåt istället för att rösta på alternativ som på sikt begränsar valmöjlighet och mångfald.

Vi handlare behöver också inputpå vad ni som kunder önskar - allt ifrån utbud på djur, koraller och teknik till bemötande, kunskap och service-nivå.

Av naturliga skäl kan inte "alla" fiskar finnas i lager jämt - dels för att de kommer från olika geografisk ursprung, dels för att om vi nyss sålt 50 gula kirurger, så finns det ingen större anledning att ta hem 50 till redan nästa vecka.

Exklusiva fiskar för en halv månadslön finns sällan nägon större anledning att ha i standardsortimentet - däremot finns det mesta att få tag i för den som vill ha.

Det samma gäller koraller och allt annat som kan vara önskvärt''

Vi på Triton har investerat massor av tid, pengar och arbete på att maximera kvalitet på våra djur och anläggningar, enbart våra karantänsanläggningar omfattar över 6000liter uppdelad i tre olika steg och handhavandet av djuren där tar flera timmar dagligen i anspråk.

Vi skulle uppskatta input och önskemål - och jag är säker på att våra saltkollegor runt om i landet skulle göra detsamma.

Äntligen börjar moderatorerna ta tag i och hyffsa till diskussionen, det var ju få inlägg som gav nånting. Men Leffes var en godbit.

Men som jag flera gånger sagt så borde ju saltbutikerna börja samarbeta mer för att få snabb respons och att kunna ta in de lite mer spännande djuren, för även om standard 1A sortimentet är det som drar in det mesta pengarna, så blir man ju rätt snabbt uttråkad på det sortimentet.

Och då måste man ju kunna hitta även lite mer speciella saker i butikerna, annars börjar man leta efter andra kanaler för att få tag i det än den lokala butiken. Och det är här jag faller in, jag tycker ofta utbudet i de svenska butikerna är rätt tråkigt, jag bryr mig inte om kostnaden, jag vill ha seriösa handlare som kan ge oss lite mer än nybörjare nånting spännande att köpa, för tidvis har jag funderat på att beställa ifrån tyskland bara för att få tag i några koraller som intresserar mig.

Man måste ju tänka på frågan, hur kan vi även få de mer erfarna saltisarna att dra på smilbanden när de är butiken. Samarbetet ser jag som att en person borde kunna köpa en korall ifrån Täby och få den levererad till sin närmsta saltbutik i kooperativet. Men så länge de Svenska butikerna kivas med varandra så kommer yttre aktörer att komma in med det människor vill ha... Det finns ett vakuum för lite ovanligare djur i Sverige, och om inte de etablerade tar hand om den delen, så kommer garanterat någon annan aktör ta sig in i det utrymme som finns.

Man kan ju inte alltid åka Sverige runt för att köpa en fisk/korall min syn vore ju att man har en webbsida med lista på alla fiskar hos olika butiker, man kan kolla vad som finns till salu i Sverige, boka den och få den levererad till sin butik nästa vecka typ. Men så får det ju inte funka verkar det som, det ska vara som det alltid varit, vi sitter på våra egna hörn och försvarar reviren, istället för att ge kunderna det de vill ha.

Tror att 80% av korallerna i mitt kar kommer ifrån andra akvarister, då butikerna inte erbjuder de koraller som intresserar mig... Finns väl några undantag, men då handlar det om 70mil resa och det tycker jag det är värt nån gång per år max.

Om jag skulle ha en butik, så skulle jag ta bilder på alla koraller och fiskar jag har i lager så att man kan se vad som finns i butikerna så att folk kan boka ett djur via internet (och eventuellt betala den) för att sen hämta den när denne kan, då slipper man också de där dumma inköpen som man kan göra när man inte kan söka på djuret när man är i affären, och kanske inte har en chans att läsa på då man ska iväg ifrån staden. Vad jag upplever att människor idag vill ha är en enkel lugn miljö att göra sina beslut i, för att sen köpa det man beslutat sig för. Om man då ser vad som finns i alla olika butikerna så gör man kunderna en tjänst.

Men jag tycker ju inte det är kul som nu att ta en resa till t.ex. Ted/Triton utan att ha en aning om det jag är intresserad av finns inne. Då förlorar man kunder som jag ser det. Men bara mina åsikter. Det är ju ganska enkla databasbackade webbsidor det handlar om.. Men så länge man inte har koll på status på djur i affärerna gör jag sällan resor längre än några mil. Och att säga, ring och fråga, det är inte så att man alltid vet vad man vill ha, eller så är det en hel del olika djur är inte ett alternativ, dags att komma in i 2010, webben är här för att stanna, butiker måste bli duktiga på att synas där.

En annan sak jag önskar är att det finns namn och information om alla djur som säljs, Teds system verkade ju trevligt, det som ofta händer är att man kommer hem och har redan glömt bort namnet på det man köpt och får börja slå i böcker och internet för att hitta den igen..

Priserna är för mig mer eller mindre ointressanta, självklart vill man inte bli lurad (och det tror jag ingen butik som är här och snackar gör), men samtidigt bryr jag mig inte speciellt mycket om priset, det viktiga är att det är etiskt och korrekt skött, och att de djuren man är intresserad av finns att tillgå (så länge det är etiskt igen). Jag betalar mycket hellre 500-1000kr för en liten fragg av en underbar korall, istället för lika mycket för en stor korall som är halvtrist, när man haft kar en stund (och inte har obegränsat med plats) så måste man bli kräsen i vad man kan stoppa i sitt kar.

Ändrat av Benighted
småredigering. och la till åsikter om priser..
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra och kloka inlägg av både Leffe och Jani.

Och jag håller med Jani där att det vore bra att veta lite mer vad som finns inne och kanske även kunna boka saker innan man ger sig iväg på en resa när man som jag inte har någon butik "runt hörnet" (med något sortiment att tala om).

Nyhetsbrev med inkommet är alltid bra men om man vill ta det ett snäpp till så skulle även en mer aktuell lagerstatus vara kanon att kunna se.

För min egen del är priset inte det viktigaste här utan just möjligheten att se vilket utbud som finns och även vad det finns möjlighet att få hem mot en beställning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju bara att säga till i butiken vad man vill ha så tar d hem djuret. Så har det alltid varit med den skillnaden att kvalitén på koraller och fisk blivit bättre.

På denna punkt skiljer sig inte svenska handlare med DO. Det är först när vi kommer till allt annat som har med cjurjållning att göra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har skickat PM till Da Trucka och Lagge om vem de ska kontakta för att försäkra sig om vad jag skriver.

När det gäller Norge så är det bara att gå in på:

http://www.mattilsynet.no/varsle

Och göra dem uppmärksamma om man tycker att det är ett fel sätt att behandla djur på när man åker sådana här sträckor och förlitar sig på att allt skall fungera med utlämning osv. En fisk som åkt hela vägen till Trondheim och inte blivit utlevererad kan ju vara i dåligt skick redan då. När den åkt resan tillbaka är den det garanterat.

Så här tycker jag inte våran hobby skall bäras fram. Med debatten om döende rev mm så är hobbyn nog svår att försvara ändå. Vår hobbys ansikte är på spel och det går inte att ursäkta sig ur hur ekonomiskt det än må vara att stödja sådan här handel.

Om jag skall behöva stå ensam och försvara min hobby spelar mej inte så stor roll. Det kan mycke väl verka omoget men jag tror att någon behöver upplysa och att om man tycker att något man vet inte är rätt så skall man säga ifrån.

Om man på halva vägen av resan för djuren inte tycker att det här är så märkvärdigt och att lagarna bara är sådant man kan tolka på annat sätt eller kringå så bör man ta sej en tankeställare om att man sponsrar det som djuren utsätts för senare på sin resa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har skickat PM till Da Trucka och Lagge om vem de ska kontakta för att försäkra sig om vad jag skriver.

När det gäller Norge så är det bara att gå in på:

http://www.mattilsynet.no/varsle

Och göra dem uppmärksamma om man tycker att det är ett fel sätt att behandla djur på när man åker sådana här sträckor och förlitar sig på att allt skall fungera med utlämning osv. En fisk som åkt hela vägen till Trondheim och inte blivit utlevererad kan ju vara i dåligt skick redan då. När den åkt resan tillbaka är den det garanterat.

Så här tycker jag inte våran hobby skall bäras fram. Med debatten om döende rev mm så är hobbyn nog svår att försvara ändå. Vår hobbys ansikte är på spel och det går inte att ursäkta sig ur hur ekonomiskt det än må vara att stödja sådan här handel.

Om jag skall behöva stå ensam och försvara min hobby spelar mej inte så stor roll. Det kan mycke väl verka omoget men jag tror att någon behöver upplysa och att om man tycker att något man vet inte är rätt så skall man säga ifrån.

Om man på halva vägen av resan för djuren inte tycker att det här är så märkvärdigt och att lagarna bara är sådant man kan tolka på annat sätt eller kringå så bör man ta sej en tankeställare om att man sponsrar det som djuren utsätts för senare på sin resa.

För de som inte hängt med så skall leveransen gå vidare på http://reefexpress.easywebshop.no/storefront.php Resa.

ReefExpress standser i følgende byer d. 11 Desember.

Sarpsborg

Moss

Oslo

Gardermoen

Roa

Hønesfoss

Gol

Bergen

Trondheim

Om privatpersonen som beställt fisk eller korall inte dyker upp när de gör sitt stopp så .....

Det skall också nämnas att den Norska Webshoppen erbjuder Hippocampus spp.

http://reefexpress.easywebshop.no/storefront.php?c1=6&c2=173

Vilket Norge valt att reservera sig för och satt dessa på Reservationslistan

http://www.cites.org/eng/app/reserve_index.shtml

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Termometern visar just nu på -22C, var säkert kallare i natt.

En sådan här kall dag måste det absolut vara bättre att djuren är i butikernas 25-gradiga akvarium än ligger nedpackade i en bil som stannar och öppnas på otaliga ställen längs vägen. Måste vara svårt att hålla värmen i den!

Djuren i butiken kan man ju även boka och vänta med att ta hem tills det blir mildare, den möjligheten finns ej vid bakluckehandeln.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Termometern visar just nu på -22C, var säkert kallare i natt.

En sådan här kall dag måste det absolut vara bättre att djuren är i butikernas 25-gradiga akvarium än ligger nedpackade i en bil som stannar och öppnas på otaliga ställen längs vägen. Måste vara svårt att hålla värmen i den!

Djuren i butiken kan man ju även boka och vänta med att ta hem tills det blir mildare, den möjligheten finns ej vid bakluckehandeln.

Värmen tror jag är det minsta bekymret! Om varje beställare får sin egen frigolit låda m.m. Jag menar om de inte kör med pickup, släpkärra el. minilastbil så finns det ju värme i kupén och ev. heatpacks i frigolit lådan.

Avkörningar och igen korkade vägar m.m ser jag som ett större bekymmer.

//Daniel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En annan sak jag önskar är att det finns namn och information om alla djur som säljs, Teds system verkade ju trevligt, det som ofta händer är att man kommer hem och har redan glömt bort namnet på det man köpt och får börja slå i böcker och internet för att hitta den igen..

Ja, detta är som sagt till och med lagstadgat. Du SKA bli erbjuden skriftlig information om djuret du köper. Detta gäller oavsett om du köper en mandarinfisk eller en guppy.

En del av Zoopets affärsidé är väl att erbjuda just detta till akvarieaffärer. För en prenumerationskostnad kan de få tillgång till ett register med färdigskriven artinfo formaterad för utskrift. Jag vill minnas att Zoopet-Kjell tryckte mycket på detta i Zoopets början. Vad som har blivit av det vet jag dock inte, och jag har aldrig varit med om att få skriftlig info i en akvarieaffär.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För de som inte hängt med så skall leveransen gå vidare på http://reefexpress.easywebshop.no/storefront.php Resa.

ReefExpress standser i følgende byer d. 11 Desember.

Sarpsborg

Moss

Oslo

Gardermoen

Roa

Hønesfoss

Gol

Bergen

Trondheim

Om privatpersonen som beställt fisk eller korall inte dyker upp när de gör sitt stopp så .....

Det skall också nämnas att den Norska Webshoppen erbjuder Hippocampus spp.

http://reefexpress.easywebshop.no/storefront.php?c1=6&c2=173

Vilket Norge valt att reservera sig för och satt dessa på Reservationslistan

http://www.cites.org/eng/app/reserve_index.shtml

Känner det vigtigt att meddela att dette som Ted skrivar hit, har ingenting med DeepOcean att göra !. Det är ett helt annan förtag som skall köre den tur. Det som jag vet, är att det från den grossist som Ted själv har väret så himla positiva till innan att dom (De Jong) meddelte Ted att dom ville väre ledsen om dom inte ville ha BioTedMarin som kund längere, bare för att dom medverker till bryte ett stenhårdt monopol i Sverige. Efter detta kan Ted bare smutsa ned dom som han var glad för innan. Detta handlar inte om ta rät hand om djur. Det handler om Ted´s plånbok och ett tappat monopol. Jag har vem som helst inklusiva moderator om att hjälpar med att rensar (delete) min profil, da jag inte väre på ett sådan ställa dom flesta inte fatter vad det rör sig om. Hur många "fanboys" finns till Ted i Kungsbacka ?.

Igär kom det första seriösa inlæg från en handlar (Triton).

Deep Ocean är ingen hot mot dom etableret handlar i Sverige. Deep Ocean är ett supplement till dom som söger det her unika eller den her specialle fisk/koral. Deep Ocean kör sin affär med alla paper och intyg på plats. Men i motsätning till etablerede handlar, kan Deep Ocean ha mycket låger maginal. Deep Ocean skall inte säljar minimum för så och så mycket fåor att få mat på bordet. Deep Ocean bränder för denne hobby eksäkt på samme sät som alle andre hit.

När den älgkort (Carl Barks) sitter och prater shit om vilka temp. vi har idag mv. Då tycker jag att Carl Barks skall berätta hur när Deep Ocean köre nästa tur !!. Det vet du inte, och dermed skall du bare håla din smutsiga mund stängt !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Känner det vigtigt att meddela att dette som Ted skrivar hit, har ingenting med DeepOcean att göra !. Det är ett helt annan förtag som skall köre den tur. Det som jag vet, är att det från den grossist som Ted själv har väret så himla positiva till innan att dom (De Jong) meddelte Ted att dom ville väre ledsen om dom inte ville ha BioTedMarin som kund längere, bare för att dom medverker till bryte ett stenhårdt monopol i Sverige. Efter detta kan Ted bare smutsa ned dom som han var glad för innan. Detta handlar inte om ta rät hand om djur. Det handler om Ted´s plånbok och ett tappat monopol. Jag har vem som helst inklusiva moderator om att hjälpar med att rensar (delete) min profil, da jag inte väre på ett sådan ställa dom flesta inte fatter vad det rör sig om. Hur många "fanboys" finns till Ted i Kungsbacka ?.

Igär kom det första seriösa inlæg från en handlar (Triton).

Deep Ocean är ingen hot mot dom etableret handlar i Sverige. Deep Ocean är ett supplement till dom som söger det her unika eller den her specialle fisk/koral. Deep Ocean kör sin affär med alla paper och intyg på plats. Men i motsätning till etablerede handlar, kan Deep Ocean ha mycket låger maginal. Deep Ocean skall inte säljar minimum för så och så mycket fåor att få mat på bordet. Deep Ocean bränder för denne hobby eksäkt på samme sät som alle andre hit.

När den älgkort (Carl Barks) sitter och prater shit om vilka temp. vi har idag mv. Då tycker jag att Carl Barks skall berätta hur när Deep Ocean köre nästa tur !!. Det vet du inte, och dermed skall du bare håla din smutsiga mund stängt !

Har just borstat tänderna.

Så ni vet hur kallt det är vid er nästa tur?

Saida kom tillbaka allt är förlåtet!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har skickat PM till Da Trucka och Lagge om vem de ska kontakta för att försäkra sig om vad jag skriver.

När det gäller Norge så är det bara att gå in på:

http://www.mattilsynet.no/varsle

Och göra dem uppmärksamma om man tycker att det är ett fel sätt att behandla djur på när man åker sådana här sträckor och förlitar sig på att allt skall fungera med utlämning osv. En fisk som åkt hela vägen till Trondheim och inte blivit utlevererad kan ju vara i dåligt skick redan då. När den åkt resan tillbaka är den det garanterat.

Så här tycker jag inte våran hobby skall bäras fram. Med debatten om döende rev mm så är hobbyn nog svår att försvara ändå. Vår hobbys ansikte är på spel och det går inte att ursäkta sig ur hur ekonomiskt det än må vara att stödja sådan här handel.

Om jag skall behöva stå ensam och försvara min hobby spelar mej inte så stor roll. Det kan mycke väl verka omoget men jag tror att någon behöver upplysa och att om man tycker att något man vet inte är rätt så skall man säga ifrån.

Om man på halva vägen av resan för djuren inte tycker att det här är så märkvärdigt och att lagarna bara är sådant man kan tolka på annat sätt eller kringå så bör man ta sej en tankeställare om att man sponsrar det som djuren utsätts för senare på sin resa.

Håller med till 100%.

Hoppas att alla inser det Ted vill förmedla !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Värmen tror jag är det minsta bekymret! Om varje beställare får sin egen frigolit låda m.m. Jag menar om de inte kör med pickup, släpkärra el. minilastbil så finns det ju värme i kupén och ev. heatpacks i frigolit lådan.

Avkörningar och igen korkade vägar m.m ser jag som ett större bekymmer.

//Daniel

Jo å vi norrlänningar ser ju hur de går neröver södra Sverige, 2cm nysnö sen äre kaos å trafiken står still i diket!. Låt fiskarna å korallerna stanna i värmen i våra fina svenska butiker!.

Sent from my iPhone4 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo å vi norrlänningar ser ju hur de går neröver södra Sverige, 2cm nysnö sen äre kaos å trafiken står still i diket!. Låt fiskarna å korallerna stanna i värmen i våra fina svenska butiker!.

Sent from my iPhone4 using Tapatalk

Hrmph ligger topp i sverige för tillfället... Så du får komma och hämta lite om du vill ;) 72cm för tillfället..

http://www.smhi.se/vadret/vadret-i-sverige/Maxmin#

//Daniel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har just borstat tänderna.

Så ni vet hur kallt det är vid er nästa tur?

Saida kom tillbaka allt är förlåtet!

Men snälla Carl du kan väl inte påstå att Värmen är det största bekymret? Isåfall verifiera du bara att du trollar!

Jag menar kan vi skicka via flyg så skall väl det gå att lösa en biltur!

//Daniel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, detta är som sagt till och med lagstadgat. Du SKA bli erbjuden skriftlig information om djuret du köper. Detta gäller oavsett om du köper en mandarinfisk eller en guppy.

En del av Zoopets affärsidé är väl att erbjuda just detta till akvarieaffärer. För en prenumerationskostnad kan de få tillgång till ett register med färdigskriven artinfo formaterad för utskrift. Jag vill minnas att Zoopet-Kjell tryckte mycket på detta i Zoopets början. Vad som har blivit av det vet jag dock inte, och jag har aldrig varit med om att få skriftlig info i en akvarieaffär.

Men det handlar om sötvattensfisk, de kriterier som efterfrågas i detta sammanhang är ju hyfsat irrelevant för framgång med saltvattensdjur.

Stimbeteende t.ex...Acanthurus sohal är ju t.ex en stimfisk - försök med det i ett akvarium;)

Foder: äter artemia - det gör nästan alla fiskar, men få överlever på så näringsfattig kost

Vi försöker så långt det är möjligt att kommunicera med kunden för att pejla läget, ge rätt skötselråd och tala om vilka fiskar som har specifika krav samt avråda när vi känner att det är en dålig matchning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hrmph ligger topp i sverige för tillfället... Så du får komma och hämta lite om du vill ;) 79cm för tillfället..

//Daniel

Klarar mig bra på de som finns nu, viktigt att backen frys åt å få ordentlig käle, å sjöarna måst ju få lite is med. Ni kanske har mest snö, men ja ha ju inte missat skrivningarna i tidningen om kaoset. Står fortfarande fast vid min åsikt! Låt fiskarna å korallerna stanna i våra svenska butiker, vi behöver inte mer negativ feedback till vår hobby, va tror du det kommer stå i tidningarna om en minibuss kör åt skogen å allt levande dör?, jo det kommer förmodligen bli ett jäkla liv, med lite otur så blir det än mer restriktioner!.

Sent from my iPhone4 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest
Detta ämne är stängt för fler inlägg

×
×
  • Skapa Ny...